Škodalta toinen täyssähköinen RS-malli

Škoda lisää RS-mallistoonsa toisena täyssähkömallina Enyaq RS iV -katumaasturin.

Enyaq RS iV -katumaasturimallissa on neliveto ja kaksi sähkömoottoria maksimiyhteisteholtaan 220 kW* kuten Enyaq Coupé RS iV -mallissakin.

Nämä Enyaq iV -malliston kaksi RS-mallia ovat Škoda-malliston tehokkaimmat. Enyaq iV -mallit pohjautuvat Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan, ja ne valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Kuva: Skoda.

Enyaq iV ja Enyaq Coupé iV ovat ainoat MEB-pohjaiset autot, jotka valmistetaan Euroopassa Saksan ulkopuolella. Škoda Auto on tiedottanut, että lähipäivinä tuotantolinjalta valmistuu jo sadastuhannes Enyaq iV. Tämä tuotantomäärä sisältää sekä Enyaq iV- että Enyaq Coupé iV -mallit ja niiden eri malliversiot kuten RS ja Sportline.

Täyssähköautojen lisäksi Škoda tarjoaa asiakkailleen kokonaisen Škoda iV -ekosysteemin, joka sisältää esimerkiksi kotilatauslaitteita ja Euroopassa kattavasti toimivan Powerpass-latauskortin.

Kuva: Skoda.

Uuden Enyaq RS iV:n tunnistaa RS-malliksi vakiovarusteisesta Sport-alustasta, suurista 20- ja 21-tuumaisista kevytmetallivanteista sekä näyttävistä RS-yksityiskohdista.

Sen huippunopeus on 180 km/h, joten se on Coupé RS iV -mallin lailla 20 km/h nopeampi kuin muut Enyaq iV -mallit.

Kuva: Skoda.

Se kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Sen maksimiyhteisvääntö 460 newtonmetriä on täyssähköautoille ominaiseen tapaan käytettävissä heti liikkeelle lähdettäessä.

Suuren 82 kilowattitunnin (77 kWh netto) ajoakun, hyvän energiatehokkuuden ja ilmanvastuskertoimen (cw alkaen 0,265) ansiosta se yltää 500 kilometrin** WLTP-toimintamatkaan. 135 kW:n latausvalmiudella varustetun ENYAQ RS iV:n litiumioniakun saa pikalatausasemasta ladattua 10:stä 80 prosentin lataustasoon parhaimmillaan 36 minuutissa.

Enyaq RS iV -mallin ennakkomyynti on alkanut ja uutuus on nyt tilattavissa.

Kuva: Skoda.

* Järjestelmän maksimiyhteisteho 220 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettua järjestelmän maksimiyhteistehoa voidaan käyttää enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakun lämpötilasta, lataustasosta, kunnosta ja iästä. Suurin teho voi olla käytettävissä vain, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustaso yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurinta tehoa saatetaan alentaa, tai se ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustason tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin esimerkiksi ennen pitkään matkaan lähtemistä).

** Kaikki arvot ennakkotietoja

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän