Škodalta 1,4 miljardia euroa sähköautokehitykseen

Koronaviruspandemian (Covid-19) vuoksi toteutetut laajat rajoitukset iskivät raskaasti Škoda Auto Groupin tuotantoon ja myyntiin erityisesti vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla.

Tuotantolinjat tehtailla Tšekin tasavallassa pysäytettiin 39 päiväksi, ja samoihin aikoihin suljettiin myös monet myyntikanavat eri puolilla maailmaa.

Škoda reagoi tilanteeseen tehokkaasti ja nopeasti leikkaamalla kustannuksia ja kehittämällä uudelleenkäynnistysohjelmat.

Yli miljoona autoa

Uusien autojen toimitukset heinä-joulukuussa kasvoivat merkittävästi 578 100 autoon (vrt. tammi-kesäkuussa 426 700 autoa).

Škoda Auto toimitti tilikaudella 2020 asiakkaille yli miljoona autoa seitsemäntenä vuonna peräkkäin.

Škoda Auto Groupin myyntitulot olivat 17,1 miljardia euroa (19,8 miljardia euroa vuonna 2019; -13,8 %).

Liiketoiminnan rajoituksista huolimatta käyttökatetta kertyi 756 miljoonaa euroa (1 660 miljoonaa euroa vuonna 2019; -54,5 %).

Katetuotto oli hyvällä 4,4 prosentin tasolla. Tilikauden 2020 aikana kiinteät kustannukset pienenivät yli 550 miljoonalla eurolla.

Suuren mittaluokan investoinnit Škoda Auto Groupin tulevaan kannattavuuteen

Seuraavan viiden vuoden kuluessa Škoda Auto Group investoi noin 2,5 miljardia euroa alan huipputekniikan kehittämiseen.

Näistä investoinneista 1,4 miljardia suunnataan sähköautokehitykseen ja noin 650 miljoonaa digitalisointitoimintoihin.

Kannattavan kasvun turvaamiseksi Škoda käyttää 350 miljoonaa euroa tehtaidensa ja tuotantolaitteistojensa modernisointiin.

Tavoitteena on hankkia lisää osaamista sähköautoista, ohjelmistoista ja digitalisoinnista, jotta työpaikkojen tulevaisuus turvataan ja jotta asiakkaille jatkossakin pystytään tarjoamaan huippuluokan tuotteet ja liikkuvuuspalvelut.

Next Level Efficiency -ohjelmalla varoja investointeihin

Uudella Next Level Efficiency -ohjelmallaan Škoda Auto Group ottaa käyttöön kohdistetut toimenpiteet, joilla yrityksen kaikissa toiminnoissa pienennetään kustannuksia merkittävästi ja pysyvästi ja vapautetaan varoja investointeihin.

Škoda Auto Group virtaviivaistaa ja keventää prosessejaan systemaattisesti, vähentää sisäistä byrokratiaa ja terävöittää toimintansa asiakaskeskeisyyttä.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here