Škoda Auto siirtää johtosarjavalmistuksen pois Ukrainasta

Ukrainassa on merkittävä autojen johtosarjojen tuotanto. Monella autonvalmistajalla on ongelmia saada nyt johtosarjoja.

Nyt Škoda Auto ilmoittanut uudelleensijoittaneensa osittain johtosarjojen valmistuksen Ukrainasta Tšekin tasavaltaan yhteistyössä alihankkijoiden kanssa.

Škoda myös hankkii lisää tuotantokapasiteettia Marokosta ja muista maista. Näiden toimenpiteiden tavoite on entistä tehokkaammin turvata Škodan autotuotanto tilanteissa, joissa alihankinnan toimitusketjuissa vastaisuudessa on ongelmia. Tehdyt toimenpiteet mahdollistavat tarvittaessa tuotantomäärien kaksinkertaistamisen.

Koska Ukrainan sota aiheutti huomattavia toimitusketjuongelmia, Škoda Auton oli johtosarjojen saantivaikeuksien vuoksi pakko keskeyttää täyssähköisten Enyaq iV -mallien tuotanto kahdeksaksi viikoksi maaliskuun 3. päivästä alkaen.

Tuotannon käynnistämiseksi uudelleen mahdollisimman pian Škoda Auton ja sen alihankkijoiden oli nopeasti etsittävä mahdollisuuksia kaksinkertaistaa johtosarjojen tuotantokapasiteetti muilla tehtailla Euroopassa ja Pohjois-Afrikassa.

Osa valmistuksesta Mladá Boleslaviin

Škoda Auton ja PEKM Kabeltechnik -yrityksen onnistui uudelleensijoittaa osa Ukrainan johtosarjatuotannosta Mladá Boleslaviin jo viidessä viikossa sodan alkamisesta.

PEKM rakensi tarvittavan tuotantolaitteiston Škoda Auton tarjoamaan tehdashalliin, jossa johtosarjojen tekeminen alkoi huhtikuun alussa. Johtosarjavalmistuksessa työskentelee 35 Ukrainan Lvivin tehtaalta tullutta naista, jotka nyt kouluttavat uusia työntekijöitä.

Škoda Fabia Combi -farmarimallin johtosarjat tehdään nyt siis Škoda Auton päätehtaalla, jossa lähiviikkoina käynnistyy myös Octavia-, Kodiaq-, Karoq- ja Superb-mallien johtosarjojen tuotanto.

Tulevien mahdollisten toimitusketjuongelmien varalta Škoda Auto on hankkinut lisäkapasiteettia Kromberg & Schubert -yrityksen tehtaalta Marokon Kenitrassa lähellä pääkaupunki Rabatia.

Lisäksi Kromberg & Schubert on nyt kasvattanut johtosarjatuotantoaan Ukrainan Zhytomyrin tehtaallaan. Enyaq iV -mallien johtosarjatarve saadaan tulevaisuudessa katettua näiden kahden tehtaan – Zhytomyr Ukrainassa ja Kenitra Marokossa – tuotannolla.

Škoda Auton suunnitelmissa on myös kaksinkertaistaa täyssähköautojen lataamisen korkeajännitejohtosarjojen tuotanto. Kesäkuusta alkaen nämä johtosarjat tehdään Romaniassa.

Syyskuusta alkaen myös Ukrainan Khmelnyskyjin tehtaan tuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. Octavia- ja Superb-mallien johtosarjoja tullaan tekemään myös Marokon Tangerissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here