Autokaupan alalla ainutlaatuinen Škoda Myyjätrainee -ohjelma starttaa jo viidennen kerran. Ohjelmaan valitut suorittavat ajoneuvoalan ammattitutkinnon ja valmistuvat sertifioiduksi Škoda-automyyjiksi. Škoda-jälleenmyyjille ohjelmasta on kasvanut merkittävä rekrytointikanava.
Viides Škoda Myyjätrainee -ohjelma alkaa tammikuun 2024 puolivälissä. Koulutus pitää sisällään työssäoppimisen ohella Škodan merkkikohtaisia koulutuksia, verkkokursseja, itseopiskelua ja lähipäiviä. Oppisopimusajalta maksetaan palkkaa.
Vuoden kestävä koulutus huipentuu näyttötyöhön ja Škoda-myyjäksi sertifiointiin. Ohjelma toteutetaan yhteistyössä Helkama-Auto Oy:n, Kainuun Ammattioppilaitoksen (KAO) ja Promira Group Oy:n kanssa.
Ponnahduslauta uudelle uralle
– Haemme ohjelmaan eri-ikäisiä ihmisiä monipuolisine taustoineen. Osa on tulossa työelämään, kun osalla on jo enemmän urataustaa. Kaikkia yhdistävä tekijä on halua kehittyä uuden ajan myynnin ammattilaisiksi, ohjelman rehtori Peter Åhman Promira Group Oy:stä sanoo.
Ohjelmaan hakevat käyvät läpi soveltuvuustestit, joissa testataan eri aihealueiden osaamista. Hakijoilla voi olla asiakaspalvelu- tai myyntitaustaa, mutta se ei ole edellytys. Ohjelma on toiminut ponnahduslautana alalle ja uudelle uralle niin työelämään tuleville kuin alanvaihtajille.
– Koulutus on korkealaatuinen ja tarkasti mietitty kokonaisuus, jonka tarkoituksena on luoda ohjelmaan valituille kaikki edellytykset viihtyä ja menestyä Škoda-myyjinä, koulutuksista vastaava business development manager Jani Kiviranta Helkama-Autosta kertoo.
Luotettava ja turvallinen rekrytointikanava
Autoilun sähköistymisen ja vastuullisuustavoitteiden myötä alalla eletään mielenkiintoista aikaa, mikä on yksi ohjelman vetovoimatekijöistä innovatiivisen brändin ohella. Škodajälleenmyyjille Škoda Myyjätrainee -ohjelmasta on kasvanut merkittävä rekrytointikanava.
– Ohjelma tarjoaa jälleenmyyjillemme luotettavan ja turvallisen tavan rekrytoida. Tulokset ovat hyviä. Jälleenmyyjät kokevat saavansa uusia huippumyyjiä nykyisen myyjäverkostojaan rinnalle parhaan asiakaspalvelun varmistamiseksi, Kiviranta sanoo.