Ruotsin kuluttaja-asiamiehen mukaan Mitsubishin ja Škodan pistokehybridien markkinointi oli harhaanjohtava

Kuva: Mitsubishi.

Ruotsin Recharge-lehti kertoo harhaanjohtavasta automarkkinoinnista.

Jutun mukaan Ruotsin Kuluttaja-asiamies on huomauttanut Mitsubishiä ja Škodaa harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Kyse on siitä, että mainonnassa kerrotaan autojen olevan ympäristöystävällisiä.

Päätöksen mukaan mainonnassa ei saa kertoa auton olevan ”vihreä” tai että ostamalla auton ”suojelee ympäristöä”.

Näitä toteamuksia pitää pystyä näyttämään toteen. Ja esimerkiksi pelkästään ostamalla pistokehybridin ei suojele ympäristöä.

Mitsubishin mainonnassa todettiin: ”När du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön. En riktig SUV med unik fyrhjulsdrift.” (Kun haluat kulkea mukavasti, tuntea olosi turvalliseksi ja suojella ympäristöä. Oikea SUV ainutlaatuisella nelivedolla).

Ruotsin kuluttajaviraston mukaan tämä toteamus on sekä harhaanjohtava että sopimaton.

Päätöksessä todetaan kyllä, että päästöt voivat olla pienempiä pistokehybridillä kuin vastaavalla fossiilista polttoaineita käyttävällä autolla. Se ei kuitenkaan anna oikeutta todeta auton olevan ympäristöystävällinen.

Kuluttajaviraston mukaan Mitsubishin pitää kertoa, miten auto on ympäristöystävällinen. Toteamus pitää myös pystyä todistamaan. Viraston mukaan pitää myös laskea mukaan koko auton elinkaari valmistuksesta alkaen.

Škoda sai huomautuksen siitä, että merkin sähkö-, hybridi- ja kaasuautot oli laitettu kotisivulla otsikon ”aja vihreästi” alle.

Kuluttajaviraston mukaan ”aja vihreästi” on hyvin epäselvä toteamus. Samalla pitäisi selittää, miksi käytetään vihreä-ilmaisua. Mitä hyötyä siitä on ympäristölle.

Molemmat maahantuojat ovat nyt muuttaneet kyseiset tekstit.

Jutun mukaan Ruotsissa on aikaisemminkin puututtu katteettomiin mainoksiin. Esimerkiksi Volvo markkinoi aikoinaan S60-mallia sanonnalla ”auto, joka puhdistaa ilmasta vaarallisen ozonin” ja ”joka siivoaa ilman”.

Mainos kiellettiin, koska Volvo ei voinut todistaa väitettään.

Myös Toyotan piti poistaa hybridiensä mainostekstin ”Valitsemme puhtaamman ilman. Valitsemme hybridin”.

Hyundai markkinoi viime vuonna vetyautoaan ilmaisulla ”Ei yhtään CO2. Vain H2O. Aina ensimmäisenä. Yksi edistysaskel kerralla.” Tässäkin tapauksessa teksti pidettiin harhaanjohtavana.

Katso koko juttu tästä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here