Renaultin konseptiauto EZ-Ultimo on tarkoitettu henkilökohtaiseen, yksilölliseen matkantekoon

 

 

2.10. 20.15

 

Pariisin autonäyttelyn kirkkain tähti Renaultin osastolla on EZ-Ultimo, joka täydentää Renaultin vuoden 2018 trilogian tulevaisuuden liikkumista ennustavista itsenäisesti liikkuvista konseptiautoista.

EZ-Ultimo on tehty samalle perustalle kuin taajamaliikenteeseen tarkoitettu EZ-Go ja tavaroiden perille toimittamiseen suunniteltu EZ-Pro.

Kahden aiemman konseptiauton tapaan EZ-Ultimo on autonomisesti sähköllä liikkuva ajoneuvo. Ylellinen itsenäisesti liikkuva ajoneuvo on viiden tähden tasoinen tapa liikkua paikasta toiseen.

EZ-Ultimovoi olla tulevaisuudessa tapa, jolla lentoyhtiöt hakevat ensimmäisen luokan asiakkaansa lennolle kotoa tai työpaikalta ja lennon jälkeen kuljettavat taas toivottuun määränpäähän.

Toisaalta viiden tähden hotellit ja vastaavat saattavat hoitaa lentokenttäkuljetukset ja asukkaiden retket tällä autolla. Ylellisten tavaroiden kaupat voivat järjestää ostosretkiä, joissa potentiaalisten asiakkaiden kuljetukset hoidetaan saman tasoisella ajokilla.

EZ-Ultimon perusajatus löytyy Renaultin historiasta

Renault on Renaultin tiedotteen mukaan valmistanut toimintansa 120 vuoden kuluessa useita autoja, jotka ovat olleet aikanaan markkinoiden ylellisimpiä.

Renaultin mukaan yksi merkittävimmistä oli vuonna 1929 esitelty Reinastella, joka oli Renaultin ensimmäinen 8-sylinterisellä moottorilla varustettu malli.

Autossa oli myös muuta edistyksellistä tekniikkaa, minkä takia se nousi korivalmistajien suosioon.

EZ-Ultimo vie Reinastellan filosofian tulevaisuuteen. Akseliväli on 3,88 metriä, mikä varmistaa kolmelle matkustajalle valtavat tilat.

Kori on 5,7 metriä pitkä ja 2,2 metriä leveä. Sivuovi aukeaa koko kyljen pituudelta niin, että oviaukolla on mittaa 2,63 metriä. Sisäänpääsyä helpottaa vielä se, että 1,35 metriä korkean auton ylempi ikkuna nousee 1,64 metrin korkeuteen.

Useimmista itsenäisesti liikkuvista ajoneuvoista poiketen EZ-Ultimo on erittäin virtaviivainen, minkä ansiosta se sopii hienosti kaupungin vilinään.

Auton kaksivärinen kori korostaa sen muotoja. Etuosa on musta, jossa on vihreä säväys ja tuo väri jatkuu kattoon ja alas lattiaan. Niiden väliin jää samppanjanvärinen vyöhyke, joka ulottuu perään saakka.

Erikoisuutena on se, että autossa ei näytä olevan lainkaan ikkunoita. Kaikki ikkunapinnat ovat kuin yksisuuntaisia peilejä. Autosta näkee ulos, mutta matkustajien yksityisyyden varmistamiseksi autoon ei näe sisälle.

Vain kolme istumapaikkaa

EZ-Ultimo on tarkoitettu henkilökohtaiseen, yksilölliseen matkantekoon. Sen takia autossa ei ole ulkomitoista huolimatta kuin kolme istuinpaikkaa.

Matkustamoon on helppo istuutua. Ainoa ongelma on, valitseeko mukavan kahdelle tarkoitetun sohvan vai matkustaako muhkeassa nojatuolissa selkä menosuuntaan.

Istuinten selkäosat ja pääntuet on verhoiltu hyvin tummanvihreällä, lähes mustalla korkealuokkaisella sametilla, joka toistaa korin väriä. Muilta osin verhoiluna on lämminhenkinen nahka.

Matkustamossa käytetään Renaultin tiedotteen mukaan huippuluokan materiaaleja. Lattiassa on kahden muun EZ-konseptiauton tapaan pähkinäpuuta kalanruotokuviona, joka luo valoisaa tunnelmaa.

Muutenkin matkustamossa käytetään runsaasti puuta muun muassa sivupöydissä. Sivuilla on myös marmoria, joka on ainoastaan 30 mm paksua ja liimattu kevyeen hunajakennorakenteeseen. Marmorin tummassa värissä olevat vaaleat juonteet saavat sen näyttämään hyvin puumaiselta.

Sisustus yhdistää mennyttä ja tulevaa

Materiaalit ja muodot ovat osin Renaultin historiasta.

Toisaalta matkustamon monipuolista valaistusta ja korkeatasoista äänentoistoa hoidetaan pyöritettävillä säätimillä, kuten huippuluokan virittimissä.

Katkaisimet on sijoitettu konsoleihin, jotka tulevat esiin vain jos niitä tarvitaan. Samaan tapaan älypuhelimien induktiolatauspaikat ja iPad-tyylinen tabletti katoavat näkyvistä, elleivät ne ole käytössä.

Yhtenä sisustuksen erikoisuutena on LFMR-merkki nojatuolissa. Sillä kunnioitetaan kolmea veljestä, Louis, Marcel ja Ferdinand Renaultia, jotka loivat 120 vuotta sitten perustan yhtiölle, joka on nykyisin Groupe Renault.

EZ-Ultimo poikkeaa trilogian kahdesta aiemmasta ajoneuvosta siinä, että se on lähempänä tavallista autoa. Vaikka perusrakenne on sama, niin EZ-Ultimossa sähkömoottorin voima välitetään etupyöriin.

 

Ohjaus vaikuttaa kaikkiin pyöriin, minkä ansiosta auton on ketterä kaupungissa ja turvallinen maantiellä.

Ollessaan pysähtyneenä auto laskeutuu hyvin alas, mutta liikkeelle lähdettäessä aktiivijousitus nostaa koria useilla senttimetreillä. Näin päästään esimerkiksi hidastetöyssyjen yli.

EZ-Ultimo on tason neljä autonominen ajoneuvo (SAE International). Se tarkoittaa, että auto voi liikkua tietyin ehdoin täysin itsenäisesti.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän