Rekisteröinti: Alkuvuosi on myönteinen vain viidellä automerkillä!

Henkilöautojen rekisteröintimääristä julkaistaan joka kuukausi 30 suosituimman merkin tiedot.

Tänä vuonna kolmen ensimmäisen kuukauden tulos ei ole kovin mairitteleva. Ainoastaan viidellä merkillä on mennyt paremmin kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Kolmenkympin kärjestä peräti 25 merkillä on miinusmerkkinen kasvu tilastossa.

Kaikista parhaiten on pärjännyt Tesla, jonka rekisteröintimäärä on kasvanut peräti 266,7 prosenttia. Maaliskuussa rekisteröitiin kaikkiaan 153 uutta Tesla-autoa ja kolmen ensimmäisen kuukauden luku on 209.

Myös Mitsubishin kasvu on ollut melko hurja (+196,1 %).

Renaultin kasvuprosentti on paljon maltillisempi (+36,9 %) samoin kuin Jaguarin (+36,4 %).

Viides plusmerkkinen merkki on Volvo, jonka rekisteröintimäärä alkuvuoden osalta on kasvanut 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan verrattuna.

Kaikki muut merkit ovat kärsineet rekisteröintimäärien pudotuksesta.

Porsche on kärsinyt kaikkein eniten alkuvuoden osalta (-71,4 %).

Fiatin rekisteröintimäärä on pudonnut puoleen viime vuoden vastaavasta ja Audin lukema on -47,8 %.

Toyota kärjessä

Toyota on edelleen suosituin merkki. Alkuvuonna Toyota-autoja on rekisteröity 3 685 autoa.

Toisena oleva Škoda on päässyt lukemaan 3 425 autoa ja kolmantena oleva Volkswagen juuri kolmen tuhannen päälle (3 010 autoa).

Seuraavina tulevat Volvo (2 617), Ford (2 335) ja Kia (1 737).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Miksi Tesla edes mainitaan? Markkinaosuus järisyttävät 0,2 %! Aivan sama vaikka olisi myynyt alkuvuodesta enemmän kuin koskaan historiansa aikana. Sähköautohypetys on täysin harhaanjohtavaa ja vastenmielistä.

  2. Juu, niinhän se on, kun on ensin myynyt yhden ja sitten myy kaksi, kasvu on 100%.
    Kovin paljon ei ole keskusteltu siitä, mitä akkujen vaihto tulee maksamaan. Maassamme käytetään autoja pitkään ja erityisesti arvokkaita. Akkujen vaihto tulee vastaan ehkä noin 10 vuoden kuluttua.

    • Kymmenen vuotta vanha auto pitää jo kierrättää. Turvallisuus ja ekologisuus on siinä ajassa harpponut jättiaskelilla eteenpäin ja vanha kalusto on saatava pois liikenteestä. Ajoneuvoveroa pitäisi nostaa portaittain 3 vuoden välein, jollon vanhempi ja saastuttavampi kalusto maksaisi aiheuttamastaan saasteesta. Tämä ei koskisi tietenkään sähköautoja, koska ne eivät paikallisesti saastuta. Sähköautojen verot on poistettava (alv:a voisi alentaa tai poistaa kokonaan), jotta liikenteen päästöt saadaan pienenemään ja kaikille kunnon autot autot alle. Kerran sähköautolla ajanut harvon jää kaipaamaan polttomoottoria.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here