Ralli: Tällaisella Škodalla ajettiin suomalaisvoimin luokkavoittoihin sekä Monte Carlossa että Jyväskylässä

Kun poliittinen tilanne 1950-luvun lopulla hieman lientyi, Škoda palasi kansainväliseen moottoriurheiluun ja kilpaili arvostetussa Monte Carlon rallissa vuonna 1956 ensimmäisen kerran sitten vuoden 1949.

Octavia TS ylsi suurimpiin menestyksiinsä yksityiskuljettajien käsissä Monte Carlon rallissa ja Jyväskylän suurajoissa.

Kuva: Skoda.

Vuonna 1961 suomalaiskaksikko Esko Keinänen / Rainer Eklund ajoi Monacossa luokkavoittoon ja yleiskilpailun kuudensiksi.

Vuotta myöhemmin Monte Carlossa nähtiin 16 kuljettajaa kahdeksasta maasta ajamassa Octavialla.

Luokkavoittoon ajoi taas Esko Keinänen ennen neljää Alfa Romeota.

Kuva: Skoda.

Jyväskylän suurajoissa Keinänen voitti luokkansa ja sijoittui yleiskilpailussa toiseksi edellään vain Pauli Toivonen Citroën DS 19 -autolla.

Octavia TS:n moottori oli alun perin 1089-kuutioinen ja 50-hevosvoimainen.Tammikuussa 1962 esitellyn Octavia TS 1200 -mallin 1221-kuutioisesta moottorista irtosi tehoa 55 hevosvoimaa ja vääntöä 86,2 Nm.

Kuva: Skoda.

Yksityiset rallitiimit virittivät tästä moottorista siedettävin muutoksin lähes 100-hevosvoimaisen.

Keskusputkirunkoisessa autossa oli pyörien erillistuenta. Octavia TS -malleja ja jopa 130 tuntikilometrin huippunopeuteen yltänyttä Octavia 1200 TS -mallia valmistettiin 2 270 kappaletta vuosina 1960-1964.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Mullakin on pari tuollaista ollut. Toiseen tein rattivaihteen tilalle lattiavaihteen kuten kuvien autossa, sekä moottoriremontin. Eräs yksityiskohta Muistuu mieleen, Tuulilasi ja takalasi olivat keskenään vaihtokelpoiset

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!