Puoliautomaattinen ajaminen mahdollista sarjavalmisteisessa kuorma-autossa

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa ensi kertaa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta.

Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon olosuhteiden salliessa.

Avustin myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla näkyvien kaistaviivojen välissä ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Avustin puuttuu tarkoittamattomaan kaistaviivan ylitykseen jopa tilanteissa, joissa kuljettaja on kytkenyt järjestelmän pois toiminnasta.

Avustin Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa, ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. Lopullinen vastuu auton turvallisesta ohjaamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla.

Kuva: Daimler.

Taustapeilien sijaan kamerat ja 15-tuumaiset pilarinäytöt

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu laajakuvaisella kameraratkaisulla, joka on autossa vakiovaruste.

Kameraratkaisu parantaa Daimlerin mukaan huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä kuten käännöksistä ja kaistanvaihdoista aikaisempaa turvallisempaa.

Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on sijoitettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Näyttöjen kirkkautta voidaan säätää käsin, ja myös kuvakulmaa voi muuttaa perinteisen ulkopeilien säätömekanismin tapaan. Kamerajärjestelmässä on lisäksi lämmitys.

Kamerajärjestelmän ansiosta kuljettajalla on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympärille. Näkymä ulottuu myös A-pilarien taakse, jonne perinteisesti muodostuu vaarallinen katvealue.

Ratkaisu eliminoi myös kokonaan peilien väärien säätöjen mahdollisuuden: kun auto käynnistetään, kamerat asettuvat automaattisesti optimaaliseen asentoon.

Näkymä kattaa auton koko kyljen pituuden, ja peruutuksissa kuljettaja näkee tarkasti perävaunun liikkeet ja etäisyyden peruutuskohteeseen.

Järjestelmä lisää turvallisuutta myös taukojen ja yöpymisten aikana: kuljettaja voi milloin tahansa aktivoida kamerajärjestelmä kahdeksi minuutiksi tarkistaakseen näytöistä, liikkuuko joku ajoneuvon ympärillä.

Kuva: Daimler.

Uuden sukupolven hätäjarruavustin reagoi jalankulkijoihin

Hätäjarrujärjestelmä Active Brake Assist 5 (ABA 5) tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi.

Järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla.

Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa ensin osittaisteholla ja lopulta maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka.

Toiminta perustuu tutka- ja kamerajärjestelmään. ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti.

Nimensä mukaisesti ABA 5 avustaa kuljettajaa ajoneuvon turvallisessa käsittelyssä, mutta ei tue automaattisen ajamisen toimintoja. Lopullinen vastuu turvallisesta ajamisesta on näin kuljettajalla. Järjestelmä voi kuitenkin lieventää peräänajojen ja kolarien seurauksia ja parhaassa tapauksessa estää ne kokonaan.

Kuva: Daimler.

Varoitus kuljettajalle katveeseen jäävistä kohteista

Sivuvalvonta-avustin on ollut saatavissa vuodesta 2016 lähtien. Se minimoi riskin apukuljettajan puolella sattuviin vaarallisiin onnettomuuksiin tilanteissa, joissa ajoneuvo kääntyy oikealle.

Daimler Trucks on integroinut järjestelmän ajoneuvoihinsa niiden suunnittelun alusta lähtien.

Järjestelmän ytimen muodostaa kaksi lyhyen kantaman tutka-anturia, jotka on sijoitettu auton runkoon taka-akselin eteen. Anturit valvovat autoa ja perävaunua koko niiden pituudelta aina 18,75 metriin saakka. Valvottu alue ulottuu lisäksi kaksi metriä auton eteen ja metrin sen taakse.

Sivuvalvonta-avustin toimii monivaiheisesti. Jos auton oikean sivun valvotulla alueella havaitaan paikallaan oleva tai liikkuva kohde, kuljettajaa varoitetaan ensin visuaalisesti keltaisella varoituskolmiolla apukuljettajan puoleisessa kameranäytössä.

Jos törmäysriski on olemassa, kuljettajaa varoitetaan välkkyvällä ja sitten pysyvästi palavalla punaisella varoituskolmiolla ja äänimerkillä. Sivuvalvonta-avustin ei kuitenkaan jarruta autoa, vaan vastuu siitä säilyy kuljettajalla.

Avustimen toimintaa on kehitetty siten, että se tukee kuljettajaa myös käännyttäessä vasemmalle tietyissä olosuhteissa. Jos yhdistelmän peräylitys ulottuu yli 1,5 metriä taka-akselin taakse, perävaunun kulma voi osua käännöksissä jalankulkijaan, pyöräilijään tai toiseen ajoneuvoon. Sivuvalvonta-avustin varoittaa tällaisen ”pyyhkäisyn” mahdollisuudesta hyvissä ajoin.

Actrosin muihin uusiin turvallisuusominaisuuksiin kuuluvat muun muassa sähköinen pysäköintijarru hold-toiminnolla sekä integroitu mäkilähtöavustin, reaaliaikainen ja esimerkiksi nopeusrajoitukset tunnistava liikennemerkkiavustin sekä perävaunuavustin, joka lisää pitkän yhdistelmän vakautta ajettaessa.

Älykäs ILS-valojärjestelmä (lisävaruste) sisältää led-huomiovalot, automaattisesti vaihtuvat lyhyet ja pitkät ajovalot sekä automaattisen kääntymisvalotoiminnon.

Ennakoiva vakionopeusavustin

Älykäs ja ennakoiva vakionopeusavustin toimii aikaisempaa tehokkaammin. Avustinta voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta.

Digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit.

Uusi Actros kuluttaa Daimlerin tiedotteen mukaan moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Samaa tavoitetta tukee parantunut aerodynamiikka, jonka taustalta löytyvät taustapeilit korvaava kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Lisäksi taka-akselin välityssuhdetta on pienennetty polttoaineen säästämiseksi aikaisemmasta 2.533:sta nykyiseen 2.412:een. Uusi välityssuhde on saatavissa kaikkiin 6-sylinterisellä OM 471 –rivimoottorilla ja 315/70 R 22.5 –rengaskoolla varustettuihin Actros-malleihin.

Lähtökohtana kuljettajan työn helpottaminen

Actrosin ohjaamoratkaisu on rakennettu ottamalla kuljettaja keskipisteeksi – niin sanotun sisältä ulos –periaatteen mukaisesti.

Suunnitteluprosessin lähtökohtana toimi kuljettajan käyttökokemus, jota helpottamaan ohjaamosta löytyvät esimerkiksi kosketusnäppäimet, laajakuvanäytöt ja perustoimintojen mekaaniset kytkimet. Huomiota on kiinnitetty myös pintamateriaalien ja somisteosien laatuun, kestävyyteen ja materiaaleihin kuljettajan käyttökokemuksen täydentämiseksi.

Ohjaamossa vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston.

Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot. Valittavana ovat Classic- ja Advanced-näyttötyylit.

Kosketusnäyttö keskellä kojelautaa on tarkoitettu navigaattorille sekä auton käyttöä helpottaville sovelluksille ja applikaatioille, joita voidaan ladata Mercedes-Benz Truck App –sovelluskaupasta, joka on avoin järjestelmä ulkopuolisillekin sovelluskehittäjille.

Auton tärkeimmille toiminnoille kuten valoille, lämmitykselle, ilmastoinnille ja puhelimelle löytyvät omat pikakytkimet. Myös näyttöjen toimintoja voidaan helposti käyttää monitoimiohjauspyörän kosketusnäppäimillä.

Älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Multimedia Cockpitiin voidaan tallentaa kuuden kuljettajan valmiit henkilökohtaiset profiilit.

Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille ja kytkevät auton pysyväksi osaksi ”asioiden internetiä”.

Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi vakiovarusteena tarjottava kaukosäädin-avain, jonka toimintaetäisyys on jopa 50 metriä.

Ohjaamosta löytyvät niin ikään älypuhelimen langaton latausmahdollisuus sekä uusi valaistusjärjestelmä, jonka huipulla on valinnaisvarusteena saatava led-tunnelmavalaistus.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here