Autonvalmistaja Kia ravistelee suomalaista autokauppaa ulostulollaan, jonka tavoitteena on haastaa perinteisiä merkkimielikuvia sähköistyvässä automarkkinassa.
Tänä vuonna EV3-sähköauton lanseerannut Kia haluaa muistuttaa, että premium-automerkit, kuten Mercedes-Benz, Audi, BMW ja Volvo, eivät omaa enää teknologista etumatkaa menneiden vuosien tapaan.
“Sähkö on laittanut kaikki autonvalmistajat samalle viivalle. Johtotähti auton keulassa ei ole enää samanlainen tae laadusta kuin se oli vielä polttomoottoriaikaan, mutta automarkkinan murros ei näy hinnoissa. Niin sanotut premium-merkit ovat täysin eri hintaluokassa, vaikka autojen laadussa ei ole suuria eroja. Sähköautomaailmassa Mersut, Audit ja Volvot ovat samalla viivalla kanssamme, ja automme tarjoavat enemmän vastinetta rahalle esimerkiksi varustelun osalta. Kiristyvät EU-säädökset tekevät osaltaan sen, että jokaisen merkin on pakko kehittää teknologiaansa vastaamaan vaatimuksia”, sanoo Kiaa maahantuovan Astara Northern Europen toimitusjohtaja Miska Tammelin.
“Haluamme saada kuluttajat ymmärtämään, että sähköautomarkkina poikkeaa täysin polttomoottorimaailmasta, jonka vanhat, pölyttyneet mielikuvat ovat yhä voimissaan. Monet autoilijat ovat yhä merkkiuskollisia vanhojen kokemustensa takia, joten haluamme tällä ulostulolla avata ihmisten silmiä. Uusitun Kia-brändin viestintä häiriköi premium-merkkien markkinaa ja poikkeaa siitä, mihin konservatiivinen autoala on tottunut”, sanoo Astaran Marketing Manager Niina Ahokas.
Yksi aikakausi on tullut päätökseen
Uudella markkinointikampanjalla Kia haluaa haastaa pilke silmäkulmassa ihmiset ajattelemaan perinteisten premium-merkkien asemaa markkinassa. Laadukkaiksi miellettyjen automerkkien hankinnassa tunne on isossa roolissa, eikä niinkään järki.
Kia haluaa herättää ihmiset aikakauteen, jossa uudenlainen ajattelu on sallittua myös automerkin valinnassa. Verkosta löytyvien kauppapaikkojen fanituotteiden myynti-ilmoitukset kuvastavat omalla tavallaan yhden aikakauden loppumista.