Porsche 911-malliston tyyli-ikoni ehtii jo kahdeksanteen sukupolveen

Kuva: Porsche.

Porschen uusi 911-sukupolvi täydentyy kesäksi kolmannella korimallilla, kun yhtiö esittelee nelivetoiset 911 Targa 4- ja 911 Targa 4S ‑uutuusmallit Coupé- ja Cabriolet-korimallien jatkoksi.

Targa-mallien leimaa-antavana piirteenä on täysin automaattinen kattojärjestelmä. Vuoden 1965 legendaarisen alkuperäisen Targan tavoin järjestelmä koostuu leveästä turvakaaresta, etuistuinten päälle siirtyvästä katto-osasta ja kaartuvasta takaikkunasta. Katon avaaminen ja sulkeminen käy vain 19 sekunnissa.

Uusien Targa-mallien voimanlähteenä on kahdella turboahtimella varustettu kuusisylinterinen ja kolmilitrainen bokserimoottori, joka kehittää 911 Targa 4 ‑mallissa tehoa 385 hv ja kiidättää Sport Chrono ‑lisävarustepaketilla varustetun auton nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,2 sekunnissa – yhden sekunnin kymmenyksen nopeammin kuin aikaisemmin.

911 Targa 4S:n vastaavat lukemat ovat 450 hv ja 3,6 sekuntia (neljä sekunnin kymmenystä vähemmän kuin ennen). 911 Targa 4 yltää 289 km/h:n ja 4S peräti 304 km/h:n huippunopeuteen. Edellisiin malleihin verrattuna huippunopeudet ovat kasvaneet 2 ja 3 km/h.

Molemmissa malliversioissa on vakiona kahdeksanvaihteinen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmä.

911 Targa 4S on mahdollista varustaa myös uudella 7-vaihteisella manuaalivaihteistolla, jonka kylkiäisenä tulee Sport Chrono ‑paketti.

Molempien 911-mallien varustelua on laajennettu myös uudella teknologialla. Niihin on saatavissa nyt ensimmäistä kertaa muun muassa Porsche InnoDrive mukautuvalla vakionopeudensäätimellä. Paranneltu Smartlift-toiminto mahdollistaa maavaran korottamisen arkikäyttöä varten.

Kattava Porsche Tequipment ‑lisävarustevalikoima ja Porsche Exclusive Manufakturin uudet personointivaihtoehdot lisäävät valinnanvaraa entisestään. Lisäksi kesäkuussa lanseerattava 911 Targa ‑erikoismalli tuo 911-mallistoon entistäkin enemmän perinteistä tyyliä, ajatonta muotoilua ja huipputeknologiaa.

Kuva: Porsche.

Kaksoisahdettu bokserimoottori

Uusissa 911 Targa ‑varianteissa on entistä enemmän potkua 911 Carrera ‑malleista tuttujen turboahdettujen kolmilitraisten ja kuusisylinteristen bokserimoottorien ansiosta. Moottorien uudistaminen kohentaa entisestään paitsi suorituskykyä, myös päivittäistä käytännöllisyyttä.

911 Targa 4:n voimanlähde kehittää 385 hevosvoiman huipputehon (15 hv enemmän kuin aikaisemmassa mallissa) 6500 kierroksella minuutissa. 450 Nm:n maksimivääntö on käytettävissä laajalla 1950–5000 kierroksen käyntinopeusalueella.

911 Targa 4S:n moottori tuottaa tehoa peräti 450 hv (+ 30 hv aikaisempaan malliin verrattuna) ja vääntää vahvimmillaan 530 newtonmetriä (+ 30 Nm) kierrosalueella 2300–5000 r/min.

Optimoitu nelivetojärjestelmä

Täysin uusien nelivetomallien entistä parempi suorituskyky on saatu aikaan kehittämällä etuakselin veto-ominaisuuksia.

Kytkin ja tasauspyörästö ovat vesijäähdytteiset, ja niiden kestävyyttä ja kuormitettavuutta on parannettu vahvistetuilla kytkinlevyillä. Kytkimen entistä parempi säätötarkkuus yhdistettynä Porsche Traction Management (PTM) ‑nelivetojärjestelmään takaa, että pito on paras mahdollinen kaikissa tieolosuhteissa.

Kuva: Porsche.

Parannettu alusta 

PASM-aktiivijousitus kuuluu uusien 911 Targa ‑mallien vakiovarusteluun. Järjestelmä optimoi ajomukavuuden ja ohjattavuuden säätämällä iskunvaimennusta automaattisesti ajotilanteen mukaan.

PASM-järjestelmässä on kaksi valittavissa olevaa toimintatilaa: Normal ja Sport.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑järjestelmä, johon on yhdistetty muuttuvasuhteinen takatasauspyörästön lukko, on Targa 4S:n vakiovaruste. Targa 4 ‑versioon se on saatavissa lisävarusteena.

Muiden kahdeksannen sukupolven Porsche 911 ‑varianttien tavoin Targa-mallien vakiovarusteluun kuuluu myös Porsche Wet mode ‑ajotila. Jos etupyöräkoteloihin sijoitetut anturit havaitsevat tienpinnalla vettä, mittariston näyttöön tulee näkyviin viesti, joka kehottaa kuljettajaa ottamaan Wet mode ‑tilan käyttöön.

Kun kuljettaja aktivoi tilan manuaalisesti, ajoasetukset mukautuvat märän kelin vaatimuksiin taaten parhaan mahdollisen ajovakauden.

911 Targa 4:n ajodynamiikan täydentävät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 235/40 ZR ‑koon renkaat edessä sekä 20 tuuman vanteet ja 295/35 ZR ‑renkaat takana.

4S-mallissa on vakiona 245/35 ZR ‑koon renkaat ja 20-tuumaiset vanteet etuakselilla ja 305/30 ZR ‑koon renkaat ja 21 tuuman vanteet takana.

Perusmallissa on 330-milliset jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset Monobloc-jarrusatulat. Targa 4S ‑versiossa on puolestaan 350 mm:n jarrulevyt ja punaiseksi maalatut jarrusatulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana. Hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut ovat saatavissa lisävarusteena.

Kuva: Porsche.

Targa-muotoilu on saanut modernin tulkinnan

Ohjaamoa hallitsee selkeälinjainen kojelauta upotettuine mittareineen, joka on saanut inspiraationsa 70-luvun 911-malleista.

Kierroslukumittari on Porschelle tyypilliseen tapaan keskellä, ja sen ympärille on sijoitettu kaksi kapeaa, kehyksetöntä ajotietonäyttöä.

Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmän 10,9-tuumaisen keskusnäytön alla on kompakti säädinpaneeli, jonka viidellä painikkeella on mahdollista hallita suoraan auton tärkeimpiä toimintoja. Vakiovarusteluun kuuluvaan PCM-järjestelmään on integroitu parviälyä hyödyntävä online-navigointi ja Connect Plus -moduuli sekä Apple Car Play.

Hinnat

Uudet 911 Targa ‑mallit tuodaan markkinoille elokuusta 2020 alkaen. 911 Targan hinnat Suomessa alkavat 207 599 eurosta (911 Targa PDK) ja Targa 4S:n 231 177 eurosta 7-portaisella manuaalivaihteistolla. 911 Targa 4S PDK:n hinnat alkavat 235 808 eurosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here