Polestar testasi hiilikuidun vahvuutta törmäystestissä

Polestar on tehnyt ensimmäisen törmäystestinsä osana Polestar 1 -mallin kehitystyötä.

Tämä on ensimmäinen kerta kun Volvo Car Group arvioi hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä oikeata törmäystä vastaavassa tilanteessa.

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa halkeamalla ja pirstoutumalla.

Erityishuomio kiinnittyi siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Osana Polestar 1 tuotantoa syntynyt Polestar 1-prototyyppi liikutettiin testissä kiinteään esteeseen nopeudella 56 km/h simuloiden etutörmäystä.

Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt.

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa, Ruotsissa, missä autoille ja muille ajoneuvoille tehdään kattavia, oikeita tilanteita simuloivia törmäystestejä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän