Peugeotin henkilöautomallisto kasvaa kesällä sähköisellä e-Rifter-mallilla

Peugeot tuo nyt markkinoille täyssähköisen e-Rifter-mallin.

Uuden Peugeot e-Rifterin perusrakenne on useille käyttövoimille soveltuva, modulaarinen EMP2 (Efficient Modular Platform).

Malli on varustettu 100 kW täyssähkömoottorilla ja se tarjoaa 260 Nm väännön heti liikkeelle lähdössä.

Kuva: Peugeot.

Suorituskyky (Urheilu-ajotilassa, arvot odottavat vielä lopullista vahvistusta):

  • Suurin ajonopeus 135 km/h,
  • Kiihtyvyys 0 – 100 km/h 11,2 sekuntia,
  • Kiihtyvyys 80 – 120 km/h 8,9 sekuntia.

Kumpikin e-Rifterin pituusversioista, L1 sekä L2, on varustettu 18 moduulista koostuvalla 50 kWh:n litiumioniakulla. Toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti mitattuna 280 km.

Akun lämmönsäätely mahdollistaa akun pikalatauksen aina 100 kW asti ja toteuttaa optimoidun toimintamatkan sekä akun pidemmän elinkaaren.

Latausluukku sijaitsee takana vasemmalla. Lataaminen on mahdollista usein eri tavoin: peruspistokkeesta, kotilatauspisteestä tai pikalatauslaitteesta.

Latausajat ovat:

  • Peruspistoke (8A) – lataaminen täyteen 31 tunnissa
  • Latausasema 11 kW – mahdollistaa lataamisen täyteen 5 tunnissa
  • Pikalataus – akun lämmönsäätely mahdollistaa latauksen 100 kW pikalaturilla, jonka avulla 80 % latausaste saavutetaan 30 minuutissa

Uusi Peugeot e-Rifter tarjoaa myös mahdollisuuden ajastaa lataus alkamaan viivästetysti.

Ajastus tehdään joko auton kosketusnäytöltä (mahdollinen, kun auto on varustettu navigoinnilla) tai MyPeugeot-älypuhelinsovellusta käyttäen. MyPeugeot-sovelluksen kautta latauksen voi myös käynnistää tai pysäyttää milloin hyvänsä tai sovelluksesta voi helposti tarkistaa saavutetun lataustason.

Kuva: Peugeot.

Uusi Peugeot e-Rifter tarjoaa matkustajille lämpimän matkustamon muun muassa seuraavin keinoin:

  • Lämmitysvastus (5 kW)
  • Lämmitetyt istuimet
  • Matkustamon esilämmitys, joka voidaan ajastaa ennalta auton kosketusnäytöltä tai etänä MyPeugeot-älypuhelimen sovellusta käyttäen. Matkustusmukavuuden lisäksi esilämmitys optimoi auton toimintamatkan akun saavuttaessa parhaan toimintalämpötilan nopeammin ajoon lähdettäessä.

iCockpit-ohjaamo

Ohjaamon keskikonsoli on saanut uusia ominaisuuksia ja uutena siihen on tuotu:

  • Suunnanvalitsimena on uusi integroitu ja ergonominen e-Toggle-ohjain
  • Ajotavan valitsin
  • Älypuhelimen induktiolataus

Ajotapavalitsin tarjoaa kolme erilaista ajotapavaihtoehtoa:

  • Eco (60 kW, 190 Nm), joka optimoi toimintamatkan ja ajon sujuvuuden
  • Normal (80 kW, 210 Nm), joka soveltuu jokapäiväiseen käyttöön
  • Urheilu (100 kW, 260 Nm) tarjoaa täyden suorituskyvyn

Lisäksi e-RifterISSÄ on kaksi eri jarrutusenergian talteenottotasoa:

  • Perinteinen, joka aikaansaa polttomoottoriversion kaltaisen ajonopeuden hidastumisen
  • Vahvistettu (B-painike, eli Brake-toiminto), joka tehostaa vauhdin hidastumista ja jarrutusenergian talteenottoa, kun kaasupoljin vapautetaan. Toiminnon tavoitteena on kerryttää akkuun varausta ja näin pidentää toimintamatkaa.

Kaikki uudet Peugeot e-Rifter –versiot on varustettu sähköisellä käsijarrulla. Toiminto sekä vapauttaa lattiatilaa, että tuo kuljettajalle mielenrauhaa.

Kuva: Peugeot.

Peugeot i-Cockpit -ohjaamon mittaristot ovat päivitetty tuomaan kuljettajalle tarpeellista tietoa täyssähköauton toimintojen hallitsimiseksi:

Varustetasosta riippuen Peugeot e-RifterIin on tullut uutena 100% digitaalinen mittaristo sekä 10 tuuman HD-kosketusnäyttö. Mittarinäytön ja kosketusnäytön esittämien tietojen graafinen muotoilu edustaa alan viimeisintä kehitysaskelta ja on personoitavissa kuljettajan tarpeisiin.

Mittaristossa näytettyjä tietoja voidaan vaihtaa ohjauspyörässä sijaitsevasta ohjaimesta. Vaihtoehtoisina näyttöinä ovat muun muassa navigointi, sähkövirtaukset, ajotietokone tai ajoavustimet.

Myös analoginen mittaristo on päivittynyt sähköauton toimintojen hallintaan ja uutena se näyttää:

  • Tehomittarissa energian kulutuksen tason: ajo ECO-alueella optimoi energian kulutuksen, POWER-alueella käytössä on täysi teho ja CHARGE-alue kertoo käynnissä olevasta jarrutusenergian talteenotosta
  • Lämpömukavuuden (lämmitys, ilmastointi) käyttämän energian omalla kulutusmittarilla
  • Akun varaustason
  • Väritehosteinen virtauskaavio visualisoi energiavirrat ja tilastot kertovat kulutuksesta sekä talteenotetun jarrutusenergian määrästä

Navigoinnin yhteydessä kuljettajalle avautuu pääsy sähköisen ajamisen infovalikkoon:

  • Virtaamat, energiavirtojen reaaliaikainen seuraaminen
  • Tilastot, kulutustilastojen seuraaminen
  • Lataus, viivästetyn latauksen ohjelmointiin

Navigointi antaa myös tietoa tarjolla olevista latauspisteistä sekä jäljellä olevasta toimintamatkasta.

Ilmastoinnin valikosta löytyy ohjaus matkustamon esilämmityksen ajastamiseksi.

Kuva: Peugeot.

Akku ei vie tilaa matkustajilta tai tavaratilasta

Akku on sijoitettu lattian alapuolelle ja näin sijoitettuna se ei vie tilaa matkustajilta tai tavaratilasta.

Yhdistettynä EMP2-perusrakenteeseen, akun sijainti vahvistaa alustan jämäkkyyttä, joka puolestaan tuo lisää ajonautintoa – kiitos painon optimaalisen jakautumisen.

Jousituksella luodaan polttomoottoriversiota vastaavaa mukavuutta ajamiseen.

Saatavana on kaksi eri versiota: 5- sekä 7-paikkainen, jotka ovat saatavana kummassakin pituusversiossa. L1-version pituus on 4,40 m ja pidemmän L2:n 4,75 m. Pidemmässä L2-versiossa pituutta tulee lisää niin akselinväliin kuin takaylitykseen.

Toisen istuinrivin kaikki kolme istuinta ovat itsenäisiä ja niihin jokaiseen voidaan kiinnittää lastenistuin. Jokaisen näistä itsenäisistä istuimista saa myös taitettua erillisesti alas ja luotua tavaratilaan tasainen lattia tavarankuljetusta varten.

L2-versiossa kolmannen rivin kaksi istuinta liukuvat kumpikin omilla kiskoillaan ja ovat irroitettavissa. Myös L1-version kolmannen rivin istuimet voidaan irroittaa. Näin saadaan vaihtelevien tarpeiden mukaan optimoitua joko mahdollisimman laaja tavaratila tai tarjottua matkustajille hyvä polvitila.

Etumatkustajan istuin taittuu myös alas, jotta autossa on helppo kuljettaa pitkiä esineitä tai harrastusvälineitä.

Tavaratilan koko näkösuojana toimivan hyllyn alapuolella sijoittuvana on L1-versiossa 775 litraa. Tavaratilaa on kuitenkin saatavana jopa 4 000 litraan asti, kun L2-versiossa koko katon alapuolinen tila hyötykäytetään.

Tavaratilan näkösuoja toimii hyllylnä ja sille on kaksi eri tasoa. Tavaratila voidaan näin jakaa eri käyttötarpeisiin.

Hyllylle löytyy myös säilytystila 2. rivin istuimien takaa silloin, kun se ei ole käytössä.

Sisätiloihin on lisäksi luotu laajoja, helposti saatavilla olevia säilytystiloja, jopa 186 litran verran. Tilat on sijoitettu eri puolille matkustamoa keskikonsoliin, pään yläpuolelle, ovien paneeleihin sekä lattiaan.

e-Rifteriin on saatavana kiinteä ja laaja lasikatto, joka on suljettavissa verholla. Lasikaton alapuolelle saatava valoa läpipäästävä säilytystila tarjoaa runsaasti lokerollista, helposti saavutettavaa säilytystilaa. Säilytyshyllyn läpinäkyvyyden ansiosta matkustamo säilyy valoisana.

Peugeot e-Rifteriin on myös saatavana avautuva tavaratilan ikkuna. Käytännöllisen ikkunan kautta on helppo pääsy tavaratilaan ilman koko takaluukkun avaamista.

Tämä auttaa esimerkiksi pakettien ottamista tavaratilan hyllyn päältä tai kun auto on pysäköity paikkaan, jossa takaluukun avaaminen on haasteellista.

Täyssähkö Peugeot e-Rifteriin on saatavana vetokoukku kaikkiin sen versioihin ja malli tarjoaa 750 kg:n vetomassan.

Kuva: Peugeot.

Varusteet ja ajoavustimet

  • Avaimeton käynnistys ja lukitus,
  • Langaton matkapuhelimen induktiolataus,
  • Grip Control –pidonhallintajärjestelmä viidellä eri 5 pitoasetuksella,
  • Mäkilähtöavustin,
  • Visiopark 180° -peruutuskamera,
  • Vakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitin,
  • Kaistavahti,
  • Törmäysvaroitin,
  • Automaattinen hätäjarrutus,
  • Kuljettajan vireystilan valvonta,
  • Automaattiset kaukovalot,
  • Nopeusrajoitustunnistin,
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistin (stop, yksisuuntainen tie),
  • Kuolleen kulman varoitin

Älypuhelimista on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämämme ja ne ovat kiinteä osa myös uutta Peugeot e-Rifteriä. Puhelimelta tietoja voi heijastaa kosketusnäyttöön Apple CarPlay ja Android Auto yhteensopivan MirrorScreen –toiminnon avulla.

Kevyen liikenteen turvaksi Peugeot e-Rifter pitää alle 30 km/h nopeudessa vaimeaa ääntä, jonka ansiosta muuten äänettömästi etenevä auto tulee huomatuksi.

Kuva: Peugeot.

Peugeot e-Rifter -mallin varustetasot pitävät sisällään vakiona

  • Active pack -varustetaso sisältää muun muassa Sähköisen käsijarrun, liukuvan sivuoven, ilmastoinnin, safety pack -turvavarustepaketin, Bluetooth -radion sekä 2/3-1/3 taittuvat 2. rivin istuimet
  • Allure pack –varustetaso tuo näiden lisäksi autoon digitaalisen i-Cockpit-mittariston, 16” alumiinivanteet, kattokaiteet, 8” kosketusnäytön näytön peilauksella, nahkapäällysteisen ohjauspyörän, Visio Park 1 –peruutuskameran, tummennetut lasit sekä avautuvan takalasin
  • GT –varustetaso tuo niin ikään lisäksi 17” alumiinivanteet, GT-tyylielementit, kaksialueisen automaattisen ilmastoinnin, erilliset takaistuimet, avaimettoman käynnistyksen ja lukituksen.

Peugeot e-Rifter saapuu myyntiin Euroopassa ja Suomessa vuoden 2021 toisella puoliskolla. Tuotteet valmistetaan Vigossa, Espanjassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!