Peugeot julkisti uuden 3008 SUV -mallin

Uuden Peugeot 3008 –malliston voimalinjavalikoiman vaihtoehtoina on ladattava hybridimalli sekä 2- että 4-vetoisena kuin bensiini- ja dieselmoottorit.

Uusi Peugeot 3008 SUV on kasvanut entistä varustellummaksi, mallin saatua lisää älykkäitä teknologiaratkaisuja sekä viimeisimpiä ajovustinjärjestelmiä, kuten pimeänäkökameran.
Peugeot i-Cockpit-ohjaamo on myös uudistunut ja sisältää nyt entistäkin modernimman mittariston sekä uuden, entistä suuremman kymmenen tuuman teräväpiirtokosketusnäytön, todetaan Peugeotin tiedotteessa.

Kuva: Peugeot.

Kaikki versiot pitävät vakiona sisällään led-valoteknologian.

GT–versioiden full led -ajovalot tarjoavat korkeatasoisempaa teknologiaa sekä erottuvampaa ilmettä kaarreajovalojen varmistaessa näkyvyyden kaarteissa 90 km/h nopeuteen saakka. Sumuvalot korvaava, full led -ajovaloihin yhdistetty “Foggy Mode” –toiminto himmentää kohtaamisvalot takasumuvalojen aktivoituessa.

Auton suuntavilkut toimivat dynaamisesti.

Parasta viimeistelyä kaipaaville asiakkaille on tiedotteen mukaan tarjolla Black Pack –lisävaruste malliston korkeimpiin GT-varustetasoihin.

Black Pack muuttaa tummemmaksi useat mallin muotoiluelementit, kuten muiden muassa etusäleikön, leijonalogon, mallitunnukset ja 19 tuuman kevytmetallivanteet.

Kuva: Peugeot.

i-Cockpit on uudistunut

Uudessa Peugeot 3008 SUV:ssa i-Cockpit -ohjaamo on saanut uusia ominaisuuksia.

12,3 tuuman digitaalimittaristo on täysin muunneltavissa ja personoitavissa. Nyt se on myös varustettu ”Normally Black” –näytöllä, jonka värien toisto tekee siitä käyttäjäystävällisen.

Uusi HD kosketusnäyttö on kasvanut 10 tuuman kokoon ja sen alta löytyy seitsemän toggle switch -ohjainta, joilla säädetään kuljettajalle tärkeimpiä mukavuustoimintoja: radio, ilmastointi, myös ääniohjauksella toimiva 3D-navigointi, auton asetukset, puhelin, mobiilisovellukset sekä hätävilkut. Lataushybridiversiot pitävät sisällään oman ohjaimen sähköllä ajoon liittyvien toimintojen ohjaamiseksi.

Kaikki automaattivaihteistolla varustetut Peugeot 3008:n polttomoottoriversiot sisältävät nyt vakiona keskikonsoliin sijoitetun ajotilan valintakytkimen, jolla kuljettaja voi valita Normal-, Urheilu tai Eco-ajotilojen välillä.

Lataushybridiversioissa ajotilan valintakytkimellä valitaan vastaavasti joko Electric-ajotapa (oletuksena päällä käynnistettäessä) tai Hybrid- / Urheilu- / 4WD- ajotila (neliveto Hybrid4 300 versiossa).

Peugeot 3008 GT. Kuva: Peugeot.

Älykästä teknologiaa

Uuteen Peugeot 3008 SUV:n on nyt saatavana viimeisimmät ajoavustinjärjestelmät, kuten:

  • Hämäränäköjärjestelmä havaitsee auton eteen liikkuvat elävät olennot kuten jalankulkijat tai eläimet yöaikaan tai huonoissa sääolosuhteissa pitkiä valoja pidemmälle, 200-250 metrin päähän autosta. Infrapunakuva esitetään digitaalimittariston ruudussa. Varuste on erinomainen lisä turvalliseen ajoon Suomen ajo-olosuhteissa. (lisävaruste)
  • Mukautuva vakionpeudensäädin Stop & Go –toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä) käynnistää moottorin automaattisesti, mikäli auto on ollut pysähtyneenä alle kolmen sekunnin ajan. Muussa tapauksessa vain kevyt kaasupolkimen painallus tai ohjauspyörän kääntöliike käynnistää toiminnon uudestaan. Tarjolla osana Drive Assist Plus –varustepakettia.
  • Ajolinja-avustin (yhdistettynä vakionopeudensäätimen Stop & Go -toimintoon) ohjaa autoa noudattamaan kuljettajan toivomaa sijaintia ajolinjalla. Kuuluu osana Drive Assist Plus –varustepakettiin.
  • Uusimman sukupolven automaattinen hätäjarrutustoiminto havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivisin kuin öisin 5 – 140 km/h nopeudella ajettaessa versiosta riippuen. Sisältää törmäysvaroittimen.
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (stop, kielletty ajosuunta, ohituskielto).

Peugeot 3008 SUV:iin ovat yhä tarjolla täydellinen valikoima ajoavustinjärjestelmiä:

  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go –toiminnolla. Ajoetäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon säädettävissä.
  • Visiopark 1 180° peruutuskameralla
  • Visiopark 2 360° etu- ja peruutuskameralla
  • Aktiivinen pysäköintiavustin niin vinopysäköintiin kuin kadunvarsipysäköintiin
  • Aktiivinen kaistavahti tahattoman kaistanylityksen havaitsemiseksi ja ajolinjan korjaamiseksi
  • Kuljettajan vireystilan valvonta tarkkailee kuljettajan vireystilaa pitkillä ajomatkoilla, yli 65 km/h nopeudessa, analysoiden ohjauspyörän mikroliikkeitä
  • Automaattinen kaukovaloavustin
  • Nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistus ja suositus
  • Aktiivinen katveavustin (ajolinjan korjauksella) 12 km/h nopeudesta alkaen
  • Ajohallintajärjestelmä neljällä ajotilavaihtoehdolla (Normal, Snow, Mud, Sand)
  • Hill Assist Descent Control (HADC) varmistaa auton turvallisen hallinnan jyrkissä mäissä
  • Hands free -takaluukun avaus jalanheilautuksella
  • Kaksiosainen avautuva lasikatto
  • Monipistehieronta etuistuimissa
  • Sähköinen käsijarru

Älypuhelimista on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme, niin myös uudessa Peugeot 3008 SUV:ssa.

Informaatio on siirrettävissä kosketusnäytölle MirrorScreen –toimintoon yhteensopivien Apple CarPlay ja Android Auto -sovellusten avulla.

Puhelimen lataaminen onnistuu langattoman latausaseman lisäksi myös etuosan usb-liittimellä ja kahden uuden usb-liittimen avulla takana.

Moottorivaihtoehdot

Ladattavat hybridimoottorit symboloivat Peugeotin filosofiaa, joka tarjoaa asiakkaalle täyden valinnan vapauden. Uuteen Peugeot 3008 SUV:hen on nyt tarjolla kaksi eri lataushybridivaihtoehtoa:

  • Hybrid4 300 e-EAT8, neliveto, CO2-päästöt 29 g/km, toimintamatka täyssähköllä 59 km (WLTP)
  • Hybrid 225 e-EAT8, etuveto, CO2-päästöt 30g/km, toimintamatka täyssähköllä 56 km (WLTP)

Tehokas ja suorituskykyinen Hybrid4 300 e-EAT8 –versio on kehitetty yhdistämällä 200 hv (147 kW) PureTech-moottori kahteen sähkömoottoriin: toinen 110 hv (81 kW) tehoinen sijoitettuna etuakselille yhdistettynä e-EAT8-automaattivaihteistoon ja toinen 112 hv (83 kW) tehoinen moottori sijoitettuna taka-akselille.

Neliveto toimii myös sähköllä ajettaessa. Pitokyky on Peugeotin mukaan hyvä niin märällä, mutaisella kuin lumisellakin tienpinnalla tehon jakautuessa sähköisesti tasaisesti kaikille neljälle pyörälle.

225 hv (165kW) tehoisessa etuvetoisessa Hybrid-versiossa on yhdistetty 180 hv (132kW) tehoinen PureTech-moottori 110 hv (80kW) tehoiseen sähkömoottoriin ja e-EAT8 -automaattivaihteistoon.

Molemmat versiot ovat rakennettu Efficient Modular Platform (EMP2) –perusrakenteen päälle ja hyötyvät jousituksen monivarsituennasta, joka tuo ajomukavuuteen täydellisen tasapainon mukavuuden ja ajoilon välille. Kaikki tämä on toteutettu siten, että matkustamo- ja tavaratilat ovat pysyneet entisen suuruisina.

Lithium-ion akku on 13,2 kW tehoinen ja autolaturi on 7,4 kW.

Kolme bensiiniä ja yksi diesel

Lisäksi uuteen Peugeot 3008 SUV:hen on tarjolla kolme eri tehoista bensiinimoottoria ja kaksi vaihtoehtoista dieselmoottoria, päästöiltään alkaen 129 g/km. Moottorit ovat Euro6-normin mukaisia ja WLTP-mittaustavalla hyväksyttyjä.

Tarjolla on myös MyPeugeot älypuhelinsovellus. Sen avulla voi ohjelmoida esilämmityksen, joka mukavuuden lisäksi mahdollistaa täyden akun toimintamatkan hyödyntämisen, kun ajoakkua ei tarvitse hyödyntää matkustamon tai akun optimaalisen lämpötilan saavuttamiseen. Lisäksi sovelluksella voi tarkkailla, ohjelmoida, käynnistää tai keskeyttää akun latauksen

Varustetasoja on kolme erilaista Active, Allure ja GT 

Active, Mirror screen, sähköisesti taittuvat ulkopeilit, etututka ja peruutuskamera
Allure,  18 tuuman kevytmetallivanteet, sävylasit, Safety Plus -paketti, Navigointi 10 tuuman näytöllä, PET-verhoilu kangas-/keinonahkaverhoilu, avaimeton käynnistys ja lukitus, kattokaiteet, liukuva alas taittuva etumatkustajan istuin + Tunnelmavalaistus ja tekstiilikoristeet kojelaudassa
GT, Black Diamond -katto, Assist Plus drive pack, Full led -ajovalot, PET-Alcantara -verhoilu

Uusi Peugeot 3008 SUV saapuu Euroopan markkinoille vuoden 2020 lopulla ja vuoden lopussa se tullaan näkemään ensimmäistä kertaa myös Suomessa.

Malli valmistetaan Ranskassa, Groupe PSA:n tehtaalla Sochaux’ssa.

Suomen ennakkohinnat alkavat 29 373 eurosta (Peugeot 3008 Active PureTech 130).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän