Peräti 42 prosenttia suomalaisista on joskus joutunut liikenneonnettomuuteen talvella

Uudessa tutkimuksessaan Goodyear pyysi suomalaisia vastaamaan talviolosuhteissa ajamista ja talvirenkaita koskeviin kysymyksiin.

Tutkimuksesta käy ilmi, että neljä kymmenestä vastaajasta on joskus joutunut onnettomuuteen ajaessaan talvella. Samaan aikaan 52 prosenttia ilmoittaa ajaneensa kesärenkailla talvikelillä. Seitsemän prosenttia sanoo tehneensä niin usein.

Yli puolet suomalaisista sanoo olevansa sitä mieltä, että on tärkeää vaihtaa talvirenkaat hyvissä ajoin, ennen kuin se on lain mukaan pakollista.

Vaikka suurin osa vastasi, että turvallisuus on heille tärkeintä, 8 prosenttia sanoo, ettei talvirenkaita ole heidän mielestään tärkeää vaihtaa hyvissä ajoin. Tämä voi olla vaarallista, kun otetaan huomioon, että joka neljäs suomalainen ei epäröi istua ratin taakse säästä riippumatta.

– Onnettomuuksien riski on Suomessa suurempi talvella. Lumen, liukkauden ja alijäähtyneen sateen vuoksi on elintärkeää, ettei talvirenkaiden käyttötarkoitusta aliarvioida. Siksi on huolestuttavaa, että niinkin moni kuin puolet suomalaisista on joskus ajanut kesärenkailla talvikelillä. Toivottavaa olisi tietenkin, että luku olisi nolla, ja että useammat ottaisivat renkaiden käyttötarkoituksen tosissaan vaihtamalla talvirenkaat hyvissä ajoin, sanoo Goodyearin Nordic Brand Executive Jenny Wahlsten.

Turvallisempaa talviajoa

Goodyear on kerännyt myös lähes 800 pohjoismaisen rengasasiantuntijan mielipiteet ja vinkit talvikelillä ajamisesta. Parantaakseen liikenneturvallisuutta Goodyearin asiantuntijat ovat yhdessä kyselyyn vastanneiden rengasasiantuntijoiden kanssa listannut parhaat suosituksensa talvella ajamisesta.

Seuraavat seikat vaativat erityistä valppautta tien päällä talvella:

Äkillinen liukkaus
Liukkaus ei usein ole näkyvää, jolloin sitä on vaikea havaita ja se on vaarallista. Vaikka tie olisi kuiva, liukkautta voi esiintyä paikoin äkillisesti. Tämä tekee ajamisesta erityisen riskialtista, etenkin kesärenkailla. Tällainen liukkaus on tavanomaista metsissä ja silloilla tai vesistön partaalla olevilla teillä.

Alijäähtynyt sade
Alijäähtyneen sateen kanssa on syytä olla valppaana. Sade jäätyy tullessaan kosketuksiin kylmän maan kanssa, jolloin syntyy liukkautta. Varoittava merkki on se, jos sade jäätyy tuulilasiin ja vesi lakkaa roiskumasta edellä ajavasta autosta. Silloin on syytä olla erityisen valppaana ja varovainen.

Lumiurat/lumivallit
Lumiurat tarkoittavat ajoradalle lumesta muodostuvia uria, joiden pohjalla on paljasta maata. Ajaminen voi tuntua varmalta, koska paljaalla maalla pito on hyvä. Sen ei kuitenkaan pidä antaa hämätä, sillä pito heikkenee välittömästi, jos ohjaa urasta sivuun lumelle. Lumivalli tarkoittaa tien keskelle aurauksen jälkeen kasautuvaa lunta. Jos valliin joutuu ajamaan, nopeutta on syytä pudottaa, koska liirron riski on suuri.

Pakkautunut lumi
Lumisella tiellä liukkauden riski on suurempi ajoneuvon lähtiessä liikkeelle ja pysähtyessä, esimerkiksi risteyksissä ja liikenneympyröissä. Silloin renkaat silottavat lumen liukkaaksi.

Jos onnettomuus tapahtuu

Jos onnettomuus pääsee tapahtumaan varovaisuudesta huolimatta, autossa on hyvä olla mukana tiettyjä varusteita. Goodyearin asiantuntijoiden mukaan kolme tärkeintä varustetta, joita on hyvä pitää mukana autossa talvella, ovat huomioliivi, lumilapio ja lämpimiä vaatteita.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen teki mielipide- ja markkinatutkimusyritys YouGov Goodyearin toimeksiannosta. Aikavälillä 20.9. – 3.10.2019 Suomessa haastateltiin internetin kautta yhteensä 1 018 vähintään 18-vuotiasta miestä ja naista, joilla on ajokortti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!