Saab oli tunnettu lähinnä perheautojen valmistajana ja rallimenestyksestään. Saab teki kuitenkin myös kaksipaikkaisia urheiluautoja.
Saabin urheiluautojen historia alkoi jo 1950-luvulla, kun malli 94 julkistettiin. Sen taru loppui kuitenkin kuuden auton valmistuksen jälkeen. Malli 94 tunnetaan myös nimellä Sonett I.
Vasta 1966 tuli seuraava Sonett-malli ja eri Sonett-malleja valmistettiin aina vuoteen 1974. Nämä myöhäisemmät Sonett-mallit tunnetaan myös mallinumerosta 97.
Kuvan auto on Saab 97 Sonett III V4 2d Coupé vuosimallia 1973. Tässä mallissa uutta oli muun muassa Saabin 99-mallista tutut puskurit.
Autossa on 1,7-litrainen V4-moottori. Tehoa moottorista saatiin 65 hevosvoimaa.
Sonett-malleja valmistettiin koko historiansa aikana runsaat 10 200 autoa. Sonett III -mallia valmistettiin 1970 – 1974 kaikkiaan vajaat 8 400 autoa.
Kuvan auto on tuotu Yhdysvalloista San Franciscon alueelta 1995. Autolla oli ollut yksi omistaja Yhdysvalloissa. Auto on museorekisterissä.
Auton alkuperäiset lisävarusteet ovat kello ja radio sekä lisäkaukovalot. Lisäksi autossa on huomiovalot ja sammutin.
Kuvan auto oli esillä vuoden 2016 Classic Motorshow -tapahtumassa.
Tekstin lähde: Wikipedia ja näyttelyteksti.
Saabin automallien numerot olivat esittelyjärjestyksessä 92, 93, 94 (Sonett I), 95 (farmari), 96 (V4), 97 (Sonett II ja III), 99, 900, 90 (99:n nokka ja 900:n perä), 900 Cab, 9000, 9000 CD (Sedan), 9-3, 9-3 Cab, 9-5 (Sedan ja farmari), 9-4 (Sedan ja farmari) ja 9-4 Cab. Niiden jälkeen tuli vielä GM:n alustoille tehdyt SUV ja Crossover ennen merkin lopettamista.
Numero 98 jätettiin väliin, koska oli olemassa Oldsmobile Ninety Eight. Mutta mikä oli 91? Se oli lentokone Saab Safir, joka palvelu Suomen ilmavoimissakin alkeiskoulutuskoneena 1950-luvulta 1980-luvulle, jolloin Valmet L-70 Vinka korvasi sen. Löytyy mm. Uudenkaupungin automuseon katosta.