Chevrolet Camaro oli General Motors -yhtymän vastine Fordin Mustangille niin kutsuttuun ponikokoluokkaan. Tosin sen kahden rivikuutosen ja kuuden V8-moottorin valikoimasta löytyi myös muskeliluokan kokoja ja tehoja.
Tarkoitus oli kosiskella ostajia mahdollisimman laajalla sektorilla.
Ensimmäisen polven Camaro, coupé tai convertible, ilmestyi markkinoille syyskuussa 1966.
Toinen mallipolvi esiteltiin helmikuussa 1970. Sen V-muotoinen keula, viisto perä ja urheilullisemmat korilinjat kokivat pari kosmeettista muutosta lähinnä keulan ja perän osalta, mutta pitivät pintansa aina vuoteen 1981, jolloin oli perusteellisemman uusiutumisen aika.
Ensimmäisessä vaiheessa Camaroa valmistettiin vuoteen 2002 kaikkiaan neljä sukupolvea. Tauon jälkeen Chevrolet otti sen uudelleen tuotantoon 2010.
Camaro on tuotannossaan edennyt jo kuudenteen polveen, mutta on arkkitehtuuriltaan edelleen perinteinen etumoottorinen, takapyörävetoinen, urheilullinen auto.
Chevrolet Camaro oli näyttävän näköinen ja ennen kaikkea Amerikan rauta! Poniluokan autona se oli huomattavasti halvempi kuin Corvette.
Kuitenkin, kun Camaron mausteena oli viiden litran V8, moottorissa löytyi muskelia. Mustaa viivaa jäi asvalttiin ja kumikin kärysi, jos vain kukkaro kesti – renkaat eivät kestäneet kovin montaa näyttöä.
1970-luvulla Camaron tuonti jäi kuitenkin muutamaan kymmeneen. Taala oli kova valuutta ja valtio verotti hankintahaluja.
Kuvan Camaro on kuvattu vuonna 2017 Classic Motorshow -tapahtumassa.
Kuvan auto on Chevrolet Camaro Sport Coupé vuodelta 1979.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.