Ford Transit on Fordin historiassa merkittävä auto. Se tavallaan lopetti Fordin saksalaisen ja brittiläisen tuotannon välisen kilpailun – tai ainakin vähensi sitä ja tiivisti sisäistä yhteistyötä.
Suunnittelussa näkyy myös amerikkalaisia vaikutteita: moottori edessä, suuri raideleveys ja leveä kori.
Transitin monet tekniset komponentit olivat peräisin Fordin henkilöautomalleista, mikä alensi tuotantokustannuksia ja helpotti huoltoja.
Katso tästä muut Päivän museoautot.
Transitin kuljetuskapasiteetti oli suuri verrattuna aikalaisiin pakettiautoihin. Siinä päädyttiin käyttämään itsekantavaa teräskoria.
Tarjolla oli kaksi akseliväliä ja laaja mallivalikoima umpi-pakusta avolavaan, miehistöhytteihin, pikkubusseihin, ambulansseihin ja alustaohjaamoihin. Suomessa Transit muistetaan myös ”musta-maijana”.
Transitiin suunniteltiin myös uusi moottori, jonka konsepti oli V4. Sitä kehitettiin itsenäisesti sekä Saksassa että Britanniassa. Tavoitteena oli moottoriperhe, joka soveltuisi eri käyttötarkoituksiin.
Saksalaiset moottorit olivat iskutilavuudeltaan 1,2–4,0 litraa ja brittimoottorit puolestaan 1,7–3,4 litraa. Uudet moottorit eivät olleet teknisesti erityisen edistyksellisiä, mutta hyvin vääntäviä ja yksinkertaisina ne osoittautuivat kestäviksi.
Ford päätti tarjota Transitiin myös dieselin. Transitin keulaa jouduttiin dieselmoottoreiden vuoksi pidentämään. Samaa keulaa käytettiin myös V6-bensiinimoottoreiden yhteydessä.
Transitin toinen polvi esiteltiin 1978. Tehdyt muutokset olivat lähinnä perusteellisia kasvojen kohotuksia. Tärkeimpänä uudelleen muotoiltu keula niin, että kaikki moottorit mahtuivat saman keulan sisälle.
Kuvan punainen Transit on kuvattu Classic Motorshow -tapahtumassa 2017. Auto on vuosimallia 1976 ja omistaja on Raimo Huhtala.
Toinen auto on alkuperäinen Transit vuodelta 1965.
Lopuksi on kuvakavalkadi vuodelta 2015, jolloin Transit juhli 50-vuotista taivaltaan. Kuvakavalkadiin Ford kokosi kuvia Transitin historiasta.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti
Klikkaa kuvia isommiksi.