28.12.2017 22.40
Lotus toi vuonna 1977 markkinoille mallin Lotus 78. Sillä ajettiin vuoden 1978 kauden kuusi ensimmäistä kisaa. Loppukaudella käytettiin mallia Lotus 79.
Autolla oli kaksi ruotsalaisvoittajaa.
Gunnar
Nilsson
voitti Belgian kisan vuonna 1977 ja
Ronnie
Peterson
Etelä-Afrikan
kisan 1978.
Valitettavasti molemmat ruotsalaiset kuolivat runsaan kuukauden sisällä syksyllä 1978.
Nilsson kuoli kivessyöpään lokakuussa ja Peterson Monzan kisan joukkokolarissa syyskuussa.
Auton mustakeltainen väritys tulee pääsponsorin Imperial Tobacco Groupin John Player Special -tupakkamerkistä. Siihen aikaan oli hyvin yleistä, että F1-tallin pääsponsori oli jokin tupakkamerkki.
Nykyään tupakkamainonta on kielletty F1-maailmassa.
Autossa oli 2,993-litrainen V8-moottori. Tehoa autossa oli 465 hevosvoimaa (bhp).
Auto oli esillä Beaulieun museossa vuonna 2013 ja auton omistaa nykyään Imperial Tobacco