Koti Blogi Sivu 1285

Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymä uudistuu ja monipuolistuu

Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) uudistuu tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa.

Toisen sukupolven järjestelmä tarjoaa Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi kuljettajalle ja etumatkustajalle, myös takaistuimen matkustajille niin edustusluokassa kuin auton arkisemmissakin käyttötarkoituksissa.

S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään kirkasta mutta samalla energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa.

Mahdollisuudet järjestelmän personointiin ja intuitiiviseen käyttöön ovat tiedotteen mukaan entistä laajemmat. Esimerkiksi kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän vain nappia painamalla. Kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.

Tunnistaa 27 kieltä

Hey Mercedes -komennolla heräävä äänentunnistus ja -avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa.

Järjestelmä tunnistaa luonnollisen puheen jo 27 kielellä ja ymmärtää myös epäsuoraa puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”.

Puhelimeen vastaaminen tai navigointikartan avaaminen onnistuu nyt suoraan ilman Hey Mercedes -avausta.

Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.

MBUX-järjestelmän ainutlaatuinen ominaisuus on sen verkottuneisuus auton turvajärjestelmien ja anturien tuottaman tiedon kanssa.

S-sarjan kamerat muun muassa tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osan auton poistumisvaroitusjärjestelmää.

MBUX:n Interior Assist -avustin huomaa jopa, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti etupenkille.

Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista.

Avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja.

Katso tästä muita Mercedes-Benz-juttuja.

Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti.

Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti ao. sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike.

Toisen sukupolven MBUX-järjestelmän keskeiset ominaisuudet:

Viimeisin näyttöteknologia ja MBUX-palvelut kaikille matkustajille

  • Pystymallinen medianäyttö, saatavana OLED-teknologialla ja haptisella tunnistuksella
  • Kuljettajan näytössä kolmiulotteinen kuva ilman 3D-laseja
  • Takana jopa kolme näyttöruutua
  • Mahdollisuus jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa
  • Navigointikohteiden valinta ja selaus mahdollista myös takaistuimella

Laajat personointimahdollisuudet

  • Skannaamalla Mercedes-sovelluksen QR-koodi avautuu yhteys Mercedes me -tiliin
  • Mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt
  • Mercedes me -profiilin kautta
  • Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia
  • Tunnelmavalaistusta voi säätää yksilöllisesti etänä ennen ajoa
  • Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa
  • Mercedes me -tunnusluvun lisäksi yhteyden turvallisuus varmistetaan sormenjälki-, kasvo- ja äänitunnistuksella
  • Valinnaisvarusteena kuljettajan näyttö on varustettu kahdella kameralla, joita käytetään muun muassa kasvontunnistuksessa.

Yksinkertaiset ja intuitiiviset toiminnot

  • Varustetasosta riippuen MBUX Interior Assist -avustin tunnistaa jopa 20 käsin tai pään liikkeellä suoritettua kontrollitoimintoa
  • Uusia turvaominaisuuksia ovat mm. huonosti kiinnitetyn lapsen turvaistuimen tunnistus etuistuimella ja kuolleen kulman varoitus myös matkustajan poistuessa autosta
  • Uusia mukavuustoimintoja ovat kuljettajan istuimen ja peilien säätömahdollisuus ennakolta kuljettajan koon mukaisesti, takaikkunan kaihtimen avaus olan yli katsomalla ja kattoluukun avaus kädenliikkeellä
  • Sisämikrofonit tunnistavat Hey Mercedes -komennon myös takaistuimelta.
  • Tunnelmavalon välkkyminen osoittaa kulloisenkin puhujan sijainnin
  • Kuljettaja voi aktivoida piristävän Energizing-ohjelman vain sanomalla ”I´m tired”
  • Hey Mercedes -aputoiminnot (”Explore me”) neuvovat mm. älypuhelimen Bluetooth-yhteyden muodostamisessa
  • Puhelun vastaanotto tapahtuu yksinkertaisella ”Accept call” -komennolla
  • Hey Mercedes tunnistaa nyt 27 kieltä ja luonnollista puhetta ko. kielillä
  • Saatavana kaksi eri tuulilasinäyttövaihtoehtoa, joista suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa kohteeseen tien pintaan noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen heijastetaan animoituja kalanruotokuvioisia nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä

S-sarjan kuljettaja- ja media-näytöt voi personoida mieleisekseen neljällä vaihtoehtoisella esitystyylillä: Discreet, Sporty, Exclusive ja Classic. Käyttömoodeja on kolme: Navigation, Assistance ja Service.

Uuden S-sarjan ohjauspyörässä, ovissa, keskikonsolissa ja kojetaulussa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjan versiossa.

Äänikomentojen ja kädenliikkeiden ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta.

Avaintoiminnot kuten valot ja lasinpyyhkimet toimivat edelleen perinteisesti. Myös ilmastoinnille on oma säätöpaneeli näppäimineen näyttöruudun alaosassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Audi esittelee Q4 e-tron -konseptiautosta nyt myös Coupé-mallin

Audin ensimmäinen täyssähköinen kompaktin kokoluokan SUV-malli – Audi Q4 e-tron -konseptiauto esiteltiin Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2019. Tuotelinjan toinen malli SUV-Coupé, Audi Q4 Sportback e-tron, saapuu markkinoille loppuvuodesta 2021, SUV-mallin tullessa markkinoille jo aikaisemmin, todetaan Audin tiedotteessa.

Audi Q4 -mallien mitat ovat lähes identtiset: leveys 4,60 metriä ja korkeus 1,60 metriä – Sportback-versio on yhden senttimetrin pidempi ja matalampi. Molempien mallien leveys on 1,90 metriä ja akseliväli 2,77 metriä.

Kaksi konseptiautoa, jotka jakavat saman teknologian, antavat jo selkeän kuvan siitä, miltä tuotantoautot tulevat näyttämään.

Kuva: Audi.

Molemmissa malleissa kaksi sähkömoottoria tuottavat 225 kW:n kokonaistehon. Audille tyypilliseen tapaan quattro-neliveto jakaa voimaa pyörille. Nelivetojärjestelmän vuoksi molemmat Audi Q4-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 km/h.

Iso 82 kWh:n akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin. Nelivetoisissa Audi Q4 – malleissa toimintamatka on yli 450 km (WLTP).

Takavetoiset malliversiot tarjoavat toimintamatkaa jopa yli 500 km (WLTP).

Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton teknologia perustuu MEB- alustarakenteeseen.

Audi Q4 Sportback e-tron tarjoaa ensisilmäyksen siihen miltä Audin seitsemäs täyssähköauto tulee näyttämään, kun se saapuu markkinoille vuonna 2021.

Kuva: Audi.

Vastuullisuus on otettu huomioon molemmissa malleissa, eikä se rajoitu pelkästään autojen täyssähköisyyteen: lattiaverhoilut on tehty kierrätetyistä materiaaleista.

Audin virtuaalinen mittaristo näyttää kuljettajalle tärkeimpiä tietoja kuten nopeuden, lataustason ja navigointiohjeet.

Suuri tuulilasinäyttö lisätyn todellisuuden toiminnoilla on täysin uusi ominaisuus. Se pystyy näyttämään tärkeitä graafisia tietoja, kuten suuntanuolia käännyttäessä, suoraan tien suuntaisesti.

Keskikonsolissa ei enää tarvita perinteistä vaihteenvalitsinta tai käsijarrua, joten se alue on suunniteltu tilavaksi säilytystilaksi, jossa voidaan ladata mm. älypuhelinta.

Vaihteenvalitsin on sijoitettu keskikonsolin yläpuolella sijaitsevaan vaakasuoraan tilaan, joka toimii myös suojana säilytystilalle.

Tämän lisäksi ovissa on perinteisen alaosan säilytystilan lisäksi erityinen yläosa, jossa on helppo säilyttää esimerkiksi juomapulloja, ja jolloin niihin ylettyy helpommin.

Kuva: Audi.

Pääasiassa käytössä taka-akselin moottori

MEB-alustarakenne tarjoaa laajan valikoiman eri vetotapoja ja tehotasoja. Audi Q4 Sportback e-tron quattro -konseptiauto on täyssähköauton urheilullinen versio.

Sekä etu- että taka-akselilla on sähkömoottori. Akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Sen sijaan sähköinen voimanjako pitää huolen siitä, että vääntö jakautuu optimaalisesti sinne missä sitä tarvitaan.

Useimmissa ajotilanteissa käytössä on vain taka-akselin sähkömoottori. Näin saavutetaan maksimaalinen taloudellisuus.

Mikäli kuljettaja vaatii enemmän voimaa kuin mitä takasähkömoottori pystyy tuottamaan, sähköinen quattro-neliveto käyttää etusähkömoottoria jakaakseen vääntöä myös etuakselille.

Tämä tapahtuu myös ennakoivasti, jo ennen kuin pito heikkenee esimerkiksi jäisen olosuhteen tai liian nopean kaarteen vuoksi tai kun auto pyrkii aliohjaamaan tai yliohjaamaan.

Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kW ja se tuottaa vääntöä 310 Nm; edessä olevan sähkömoottorin teho on 75 kW ja vääntö 150 Nm. Kokonaistehon ollessa 225 kW.

Auton alla oleva akku varastoi 82 kWh, joka mahdollistaa yli 450 kilometrin toimintamatkan WLTP-syklillä mitattuna. Akkua voi ladata enimmillään 125 kW:n teholla. Auton voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa.

Audi Q4 Sportback e-tron käyttää jokaisen mahdollisuuden optimoidakseen toimintamatkaa. Autossa on alhainen ilmanvastus (0,26 Cd) ja jarrutusenergian talteenottoon. Sähkömoottorien ja akun yhdistetty lämmönhallinta, sekä lämpöpumppu myötävaikuttavat myös toimintamatkaan.

Kuva: Audi.

Painojakauma 50:50

Korkeajänniteakku on sijoitettu optimaalisesti Audi Q4 Sportback e-tronin mittasuhteet huomioon ottaen, ja se sijaitsee akselien välissä matalana ja leveänä matkustamon alla. Akku painaa 510 kg.

Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton painopiste on sen vuoksi samaa tasoa kuin esimerkiksi perinteisen polttomoottorilla varustetun Sedan-mallin.

Akselien painojakauma on lähes 50:50. Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton etuakselit ovat MacPherson -tyyppiset ja ne on varustettu adaptiivisilla iskunvaimentimilla. Takana käytetään monituenta-akselia, jossa on erilliset jouset ja adaptiiviset iskunvaimentimet.

Kuva: Audi.

Alustarakenne suunniteltu sähköautoille

MEB-alustarakenne on suunniteltu erityisesti ja yksinomaan täyssähköautoille. Akselit, voimalinja, akseliväli ja komponenttien välinen toiminta on suunniteltu ja muokattu vain täyssähköautoja varten.

Katso tästä muita Audi-juttuja.

Suurivolyyminen akku ja sen sijainti ja muoto voidaan optimoida ilman, että tarvitsee tehdä myönnytyksiä toisten voimalinjojen takia, kuten tilanne on MLB ja MQB -alustarakenteiden kohdalla.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Eilisen Nurmijärven ulosajon kuljettaja menehtyi tänään sairaalassa

Henkilöauto ajautui eilen ulos tieltä Nurmijärven Kiljavantiellä. Autossa oli kaikkiaan kolme ihmistä, joista 18-vuotias mieskuljettaja loukkaantui vakavasti.

Poliisin tiedotteen mukaan kuljettaja on tänään menehtynyt sairaalassa onnettomuudessa saamiinsa vammoihin.

Onnettomuusautossa matkustajana olleet kaksi naista ovat päässeet jo kotiin sairaalasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

F1: Fernando Alonso palaa F1-sarjaan

Renaultin F1-talli paljasti tänään ensi vuoden kuljettajakaksikkonsa. Toinen kuljettaja on tänä vuonna Renaultin tallissa oleva Esteban Ocon ja toinen paluumuuttaja Fernando Alonso.

Alonso aloitti F1-sarjassa 2001 ja nyt tulee olemaan kolmas jakso Renaultilla. Ensimmäinen jakso oli 2002 – 2006, toinen 2008 – 2009 ja nyt 2021.

Mestariksi Alonso ajoi 2005 ja 2006 nimenomaan Renaultilla.

Alonso ajoi viimeksi McLarenilla ja hän lopetti ajamisen F1-sarjassa kauden 2018 jälkeen, mutta toimi vielä 2019 tallin asiantuntijana ja PR-tehtävissä.

Välivuosina Alonso on muun muassa voittanut Le Mansin 24 tunnin kisan ja osallistunut Dakar ralliin. Kaudella 2018-19 hän ajoi WEC-sarjan voittoon.

Alonso on ajanut kaikkiaan 314 GP-kisaa, joista voittanut 32 ja ollut 97 kertaa palkintopallilla.

Sopimuksen pituudesta ei ole tietoa, mutta yleisesti arvaillaan, että kyse on ainakin kahden vuoden pestistä. Ensi vuonna kehitetään uusi auto kaudelle 2022 ja siinä roolissa Alonsolla varmaan on tärkeä osuus.

Paikka Renaultilla vapautui, kun Daniel Ricciardo tämän kauden jälkeen siirtyy McLarenille.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kilvanajossa taas kova ylinopeus

Kuopion moottoritiellä Kasurilan paikkeilla poliisipartio mittasi tiistai-iltana henkilöautolle nopeudeksi 190 km/h, nopeusrajoituksen ollessa 120 km/h.

Poliisi epäilee lähitienoolla asuvaa nuorta kuljettajaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Katso tästä muita juttuja kilvanajoista.

Poliisin havaintojen mukaan nuoret ajoivat kilpaa moottoritiellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

DS Automobiles julkaisi omat keskimääräiset CO2-päästöarvonsa

DS Automobiles on vahvasti sitoutunut käynnissä olevaan autoalan käyttövoimamuutokseen, todetaan yhtiön tiedotteessa.

Formula E -sarja sekä DS Techeetah -tiimin ja kuljettaja Jean-Éric Vergnen sarjassa saavuttamat mestaruudet ovat tiedotteen mukaan olleet DS:lle erinomainen mahdollisuus kerätä kokemusta ja kehittää DS:n sähköistä E-Tense -mallistoa.

Vuodesta 2019 alkaen DS:n mallit DS 3 Crossback ja DS 7 Crossback ovat olleet myynnissä myös sähköisellä käyttövoimalla.

Uusi DS 9 sedan tulee olemaan merkin kolmas malli ja se tulee myyntiin ensisijaisesti pistokehybridinä. Tehoversiot ovat 225 sekä 360 hevosvoimaa.

Tiedotteen mukaan DS-autojen keskimääräiset CO2 -päästöarvot ovat olleet 79,9 g/km vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Matalat päästäarvot ovat DS:n tidotteen mukaan olleet mahdolliset saavuttaa perusteellisen tutkimus- ja kehitystyön ansiosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Apua lomareissun suunnitteluun: Liikennetilannepalvelussa näkee nyt myös teiden kunnossapitotyöt

Heinäkuu on suomalaisten suosikkilomakuukausi. Traffic Management Finlandin Liikennetilanne-palveluun on tuotu uusia sisältöjä helpottamaan niin kesälomalaisten kuin muidenkin suomalaisten matkan suunnittelua.

Ajokelin, ruuhkatietojen ja tietöiden lisäksi Liikennetilanne-palvelusta voi nyt tarkistaa myös maanteiden kunnossapitotiedot.

Palvelu näyttää, missä pientareita on niitetty, hiekkateitä tasoiteltu ja missä asfaltoidaan.

Nämä toiminnallisuudet ovat tulossa myöhemmin myös Liikennetilanne-mobiilisovellukseen.

Mobiilisovellus sisältää entuudestaan mahdollisuuden antaa palautetta teiden kunnosta, käyttäjä voi esimerkiksi jättää palveluun kuvan paikasta, jossa on asfalttivaurio.

Liikennetilanne-palvelu helpottaa yhä useamman suomalaisen arkea. Palvelua käyttää viikoittain noin 20 000 kävijää.

Juhannuksena palvelua hyödynnettiin ahkerasti matkan suunnittelussa. Aatonaattona kävijöitä oli yhden päivän aikana 15 000 ja sunnuntain paluuliikennettäkin käytiin tarkistamassa noin 12 000 kertaa.

Liikennetilannepalvelun maanteiden kunnossapito.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Rattijuoppo loukkaantui vakavasti Lopen rajussa ulosajossa

Tiistai-iltana henkilöauto ajautui ulos tieltä Lopen Sajatiellä.

Poliisin tiedotteen mukaan 53-vuotias mies oli ajanut henkilöautolla Sajatietä etelän suuntaan kovaa ylinopeutta.

Auto oli ajautunut ulos tieltä ja se oli törmännyt kovalla nopeudella Sajatien varressa parkkipaikalla olleeseen henkilöautoon.

Poliisin mukaan pysäköitynä ollut auto lensi puskaan ja siihen törmännyt auto oli lentänyt törmäyksen johdosta tämän pysäköidyn auton yli useammalla ”voltilla” ojaan.

Katso tästä muita juttuja vakavista loukkaantumisista.

Auto vaurioitui pahoin törmäyksessä ja mieskuljettaja loukkaantui vakavasti.

Kuljettaja puhalsi poliisin alkometriin 2,67 promillea.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Tuusulan asuntomessualueen tulevaisuuden huoltoasemalla tarjolla bensiiniä, dieseliä, kaasua ja sähköä!

Neste avaa kesän 2020 asuntomessualueelle Suomen ensimmäisen vähäpäästöisen liikenneaseman. Jakeluaseman rakentamisessa, käytössä ja tuotevalikoimassa on käytetty mahdollisimman vähän ilmastoa kuormittavia ratkaisuja.

Neste Express Tuusula Rykmentinpuisto avautuu jo ennen kesän asuntomessuja, torstaina 9.7.2020, osoitteeseen Puistometsäntie 1, Tuusula. Tällöin asemalta löytyy Easy Deli -itsepalvelukauppa, OmaPosti-kioski, Neste MY uusiutuva diesel sekä sähköautojen pikalatauskenttä. Alkusyksystä asemalle avautuu myös bio- ja maakaasun tankkausasema.

– Nesteen tulevaisuuden liikenneasemalla autoilija voi Neste MY uusiutuvan dieselin avulla pienentää omaa hiilijalanjälkeään merkittävästi. Lisäksi on hienoa, että asemamme tarjoaa ilmastoystävälliset vaihtoehdot myös sähkö- ja kaasuautoilijoille. Tarjolla olevien uusiutuvan dieselin, biokaasun ja sähkön käyttäminen vähentävät vuodessa yhteensä yli 80 %* ilmastopäästöjä keskimääräisiin tankkaustuotteisiin verrattuna, kertoo Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen.

Leppäkosken Energia ja Unified Chargers toimittavat asemalle Suomen ensimmäisen neljää sähköautoa yhtä aikaa lataavan älykkään pikalatauskentän.

– Kyseessä on älykäs ratkaisu, jossa kentän kokonaisteho jakautuu latauksessa olevien autojen kesken. Kun yhden auton akku täyttyy, vapautunut latausteho siirtyy automaattisesti muiden lataajien käyttöön. Asiakas tarvitsee vain pankkikortin ja lataaminen onnistuu, kertoo Leppäkosken Energia Oy:n myyntijohtaja Juha Koskela.

Huoltoasemalle avautuu myös Keski-Uudenmaan ensimmäinen kaasutankkausasema, joka tarjoaa sekä maa- että biokaasua henkilö- ja jakeluautoliikenteen käyttöön.

– Tuomme Rykmentinpuistoon mahdollisuuden tankata täysin uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Tämä on yrityksemme ensimmäinen kaasutankkausasema, ja on erityisen hienoa esitellä se osana Nesteen modernia tulevaisuuden huoltoasemaa, kertoo Suomen Kaasuenergia Oy:n toimitusjohtaja Mika Paloranta.

Tulevaisuuden liikenneaseman kiinteistöjen päästöt yli 70 % pienemmät

Rykmentinpuiston aseman rakentamisessa on tehty useita vähäpäästöisiä ratkaisuja. Easy Delin ja jakeluaseman rakenteissa on hyödynnetty CLT-elementtejä (cross laminated timber), kalliomurske on osittain korvattu betonimurskeella ja asfaltin seassa on käytetty kumirouhetta.

Lisäksi syksyllä asemalle avautuu Nesteen bensiinijakelu, jossa polttoainesäiliö on sijoitettu maan pinnalle. Tällä vältetään ilmastoa kuormittavat kaivuu- ja louhintatyöt.

Jakeluaseman käyttämä energia saadaan Easy Delin katolle asennetuista aurinkopaneeleista, sekä tuuli- ja vesivoimalla tuotetusta uusiutuvasta sähköstä.

– Idea sai alkunsa Tuusulan kunnan ja Asuntomessujen järjestämästä tonttikilpailusta kesällä 2019. Tuusulan pilottiaseman avulla voimme testata vastuullista rakentamista sekä uusia palveluita, yhteistyössä kumppaniemme kanssa. Rakentamisen ja ylläpidon ratkaisujen ansiosta aseman kiinteistöjen päästöt ovat perinteiseen asemaan verrattuna yli 70 %* pienemmät koko elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi aseman sijainti on erinomainen ajatellen sitä, että mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan palveluita ja antamaan meille palautetta, Taskinen jatkaa.

Itsepalvelut tukevat nopeampaa ostamista ja verkkokaupan kasvua

Tuusulan Easy Deli -itsepalvelukaupassa hyödynnetään RFID-teknologiaa, joka skannaa kaikki ostokset kerralla esimerkiksi suoraan ostoskassin läpi. Easy Deli on avoinna asiakkaille viikon jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri. Vastaava Easy Deli -itsepalvelukauppa avattiin kesäkuun alussa Helsingin keskustaan.

Tulevaisuuden huoltoasemalle tulee myös Postin OmaPosti-kioski, josta voi noutaa, palauttaa ja lähettää paketit sekä kirjatut kirjeet kotimaahan ja ulkomaille, viikon jokaisena päivänä. Palvelupiste täydentää Etelä-Tuusulan postipalveluita, tuoden verkko-ostokset lähelle alueen asukkaita sekä lähialueella liikkuvia. Tarvittaessa myös henkilökohtainen videochat-tuki on etäyhteyden päässä.

*) Ramboll on laskenut Rykmentinpuiston jakeluaseman kiinteistön rakennusten ja infran sekä tankkaustuotteiden hiilijalan- ja hiilikädenjäljen. Asema on kokonaisuudessaan 31 % vähäpäästöisempi kuin perinteisellä rakennustavalla rakennettu, keskimääräisiä tankkaustuotteita myyvä jakeluasema, kun huomioidaan jakeluasemakiinteistön ja sieltä myytyjen liikenne-energiatuotteiden ilmastovaikutukset. Jakeluaseman kiinteistöjen päästöt ovat perinteiseen asemaan verrattuna 73 % pienemmät aseman koko elinkaaren ajalta laskettuna; käytön ajan päästövähennys on 83 % ja rakentamisen päästöt ovat 24 %. Tuotteiden osalta 82 %:ssa ei ole otettu huomioon fossiilista bensiiniä. Jos bensiini otetaan huomioon, vuotuinen päästövähenemä on 24 %. Neste MY uusiutuva diesel vähentää autoilijan omia kasvihuonekaasupäästöjä elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 %, verrattuna fossiiliseen dieseliin. Neste MY uusiutuvaa dieseliä koskeva elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Suomalaiset paheksuvat autoilijoiden piittaamattomuutta liikennevaloista ja -merkeistä

Liikenneturva kysyi* suomalaisilta näiden suhtautumista erilaisiin liikennerikkomuksiin.

Vakavimpana suomalaiset pitävät edelleen rattijuopumusta – niin huumeista kuin alkoholista johtuvaa, todetaan Liikenneturvan tiedotteessa.

Myös tahallinen tarkkaamattomuus tuomitaan: neljä viidestä suomalaisesta pitää viestin kirjoittamista autoa ajaessa erittäin vakavana tai vakavana liikennerikkomuksena.

Lähes yhtä moni mieltää punaista päin ajamisen vakavaksi liikennerikkomukseksi ja vain hieman tätä harvempi (73 prosenttia) ajamisen stop-merkin ohi pysähtymättä.

– Voisi sanoa, että rattijuopumuksen tuomittavuus on jo sementoitunut suomalaiseen liikennekulttuuriin. Viestin kirjoittelu ajaessa ja liikenneopasteen tai -merkin huomioimatta jättäminen voidaan kokea olevan enemmän tietoista piittaamattomuutta, jolloin niihin suhtaudutaan myös tiukemmin. Sen, miten stop-merkkiä ja liikennevaloja tulkitaan, tulisi kuitenkin olla yksiselitteisen selvää jokaiselle kuljettajalle. Punaista päin ajaminen tai stop-merkin ohittaminen pysähtymättä heikentävät myös tuntua liikenteen turvallisuudesta, vaikka varsinaista vaaratilannetta ei sillä kertaa kehittyisikään, pohtii tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi.

Vähemmän vakavina liikennerikkomuksina suomalaiset pitivät aikuisen jalkakäytävällä pyöräilyä, alle 15 km/h ylinopeudella ajamista maantiellä sekä huomattavaa ”alinopeutta”.

Teon tuomittavuus ei välttämättä valu käyttäytymiseen

Joka viides Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista kertoo ajaneensa jo punaisiksi vaihtuneiden valojen läpi vähintään joskus.

Neljä kymmenestä kertoo, ettei ole koskaan ohittanut stop-merkkiä pysähtymättä, vauhtia ainoastaan hiljentäen.

Liikenneturvan viime vuonna tekemät seurannat paljastavat, että peräti kolme kymmenestä kuljettajasta ajaa stop-merkin ohi pysäyttämättä.

– Vaikka yleisellä tasolla jotain liikennerikkomusta pidetäänkin vakavana, näyttää löytyvän kuljettajia, jotka mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä turvallisella tavalla. Oman tilannearvion pätevyyttä arvotetaan siis sääntöjä korkeammalle. Esimerkiksi stop-merkkiä käytetään kuitenkin usein risteyksissä, joissa on jokin syy olla tarkempi: huono näkemä, vilkas liikenne tai paljon jo sattuneita onnettomuuksia. Se, että onnettomuutta ei juuri omalle kohdalle sattunut, vaikka merkin velvoitetta ei noudattanutkaan, ei ole todiste toiminnan turvallisuudesta, Niemi muistuttaa.

*Liikenneturva selvitti 15 vuotta täyttäneen väestön tietoisuutta liikennesäännöistä helmikuussa 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1060 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //