Talven lähestyminen tuo jälleen keskustelun siitä, kumpi on parempi – kitka- vai nastarengas? Usein ajatellaan, että nastarengas pitää jäällä aina nastatonta paremmin.
Moottori-lehti haastoi tuoreimmassa talvirengastestissään mielikuvan ja otti vertailuun neljä perinteisesti menestynyttä kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta yleisesti käytetyssä koossa 205/55 R16.
Testiin valikoituivat Goodyearin, Michelinin, Nokian ja Pirellin nastattomat talvirenkaat, joita vastaan asettuivat kiinalaiset nastarenkaat Antaresilta, Sunfullilta ja Winrunilta sekä serbialainen nastarengas Tigar. Siinä missä kitkarenkailla on hintaa noin 150 euroa kappaleelta, mukana olleet nastarenkaat maksavat karkeasti puolet siitä.
Nastojen määrä ei takaa pitoa
Heti ensimmäiset kokeet osoittivat, että nastat tai niiden määrä eivät takaa hyvää suorituskykyä. Winrunin renkaissa on nyt testatuista ylivoimaisesti eniten nastoja, lähes 200 rengasta kohden, mutta jääkokeissa Winrun jäi koko testin viimeiseksi. Jääjarrutuksessa ero parhaimpaan renkaaseen oli 15 ja kiihdytyksissä lähes 30 prosenttia.
Jääkiihdytyskokeen paras rengas oli Antares ennen Goodyearin kitkarengasta. Jarrutuskokeessa parhaiten toimi Goodyear, ja Nokian kitkarengas pysähtyi toiseksi lyhimmällä matkalla. Seuraaville sijoille sijoittuivat Antares ja Michelin. Käsittelykokeissa premium-kitkat päihittivät edulliset nastarenkaat.
Lumisella tiellä renkaiden erot kasvoivat entisestään. Kitkarenkaat muodostivat kaikissa kokeissa melko tasaisen neljän kärjen, eikä halvoista nastarenkaista ollut niille vastusta.
– Viimeistään ajettavuuskokeet paljastivat edullisten nastarenkaiden heikkoudet. Se, että renkaissa on nastat ei vielä takaa hyvää pitoa eikä tasapainoisia ominaisuuksia erilaisilla talvikeleillä, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen toteaa.
Ääritilannekäytöksessä isoja eroja
Märällä ja kuivalla asfaltilla renkaiden järjestys sekoittui. Märällä nastattomat talvirenkaat jäivät Goodyearia lukuun ottamatta hännille, kun taas kuivajarrutuksessa Pirellin kitkarengas vastasi parhaasta tuloksesta ennen Sunfullin nastarengasta.
Nopealla kaistanvaihdolla mitatussa ääritilannekäytöskokeessa erot kasvoivat todella suuriksi. Michelin ja Nokian selvittivät väistön erittäin hyvin vielä 120 km/h ja Pirelli, Goodyear, Sunfull sekä Tigar 110 km/h -nopeudella. Huonoimman suorituksen tarjoillut Antares pysyi hallinnassa vain 90 km/h -vauhdissa.
Asfaltilla edulliset nastarenkaat pitivät keskimääräisesti paremmin, mikä ei ole ihme, sillä niissä kumin kovuus on lähempänä kesä- kuin talvirenkaita. Talvikeleillä ei kesärengasseoksilla kuitenkaan pärjää. Testatuista renkaista osassa pidon raja oli lisäksi niin matalalla, että jo normaalit liikennetilanteet voivat aiheuttaa ongelmia.
– Turvallisuuden kannalta pelkkä jarrutusmatka tai muut numerot eivät kerro kaikkea. Vaarallisinta on, että huonotkin talvirenkaat saattavat toimia pidon rajalle saakka kohtalaisesti, mutta pito voi loppua yllättäen täysin, Saarinen huomauttaa.
Winrun ei saisi olla edes myynnissä
Testissä koettiin myös ylimääräistä draamaa Winrun-nastarenkaan kohdalla. Mikäli nastarenkaassa on enemmän kuin 50 nastaa renkaan vierinkehän metriä kohden, pitää nastarenkaan olla erikseen tyyppihyväksytty, jotta sitä saa myydä Suomessa. Testin jälkeen selvisi, että Winrunin renkaalla ei tätä tyyppihyväksyntää ole eikä sitä olisi siten pitänyt edes voida ostaa rengasliikkeestä testiä varten.
Testatut renkaat
GOODYEAR Ultra Grip Ice 3
Yleisarvosana 8,6
NOKIAN TYRES Hakkapeliitta R5
Yleisarvosana 8,5
MICHELIN X-Ice Snow
Yleisarvosana 8,2
PIRELLI Winter Ice Zero FR
Yleisarvosana 8,0
TIGAR Ice
Yleisarvosana 7,6
SUNFULL SF-W11
Yleisarvosana 7,2
ANTARES Grip 60 Ice
Yleisarvosana 7,1
WINRUN Winter-Max S1 WR60
Yleisarvosana 6,8
Rengastesti on luettavissa kokonaisuudessaan Moottorista 9/2023, joka ilmestyi keskiviikkona 20.9. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Tehkää sama myös toisinpäin. Halvat kitkat vs hyvät nastat????