Näitä lisävarusteita suomalaiset haluavat nyt autoihin

Kamuxin Lempäälän Ideaparkin myymäläpäällikkö Arttu Purtasen mukaan käytettyjen autojen kauppaan on heijastunut koronapandemian aikana korostunut kotimaan matkailu. Tämä näkyy myös myydyissä lisävarusteissa.

– Olen huomannut yleisesti sen, että ihmiset tuntuvat panostavan enemmän itseensä, ja tämän seurauksena he myös tuntuvat kaipaavan yhä enemmän autoonsa varustelua. Nyt on nähtävissä, että erilaiset ajonaikaiset avustimet ovat selkeästi nostaneet arvoaan. Tästä esimerkkinä vaikkapa adaptiivinen vakionopeudensäädin. Totta kai myös suomalaisten suosima webasto on ollut monella asiakkaalla tarpeiden listalla kärjessä, varsinkin kun kuluva talvi on ollut myös etelässä kylmä ja luminen. Se on nostanut polttoainekäyttöisen lisälämmittimen monen toivelistan kärkeen. Lisäksi autojen valot kehittyvät koko ajan, joten myös valojen teknologia kiinnostaa ostajia.

Samalla Purtasen mukaan eräs varuste on hiljalleen menettämässä suosiotaan.

– Navigointijärjestelmä on monelle todella tärkeä, mutta monessa tuoreemmassa autossa alkaa jo olla screen mirror / mirror link -ominaisuuksia, joilla saa älypuhelimen yhdistettyä auton näyttöön. Sitä kautta saa osassa autoista myös navigoinnin päälle. Kehityksen myötä navigointijärjestelmälle on löytynyt korvaava vaihtoehto, eikä tuota välttämättä koeta enää yhtä pakolliseksi varusteeksi.

Asiakkaat yhä tietoisempia lisävarusteiden merkityksestä jälleenmyyntiarvoon

Purtanen on työssään huomannut myös, että asiakkaat tiedostavat jo hyvinkin tarkasti, millaisia lisävarusteita toivovat ja ymmärtävät niiden vaikutuksen auton arvoon.

– Asiakkaat ovat jatkuvasti tietoisempia lisävarusteista ja varsinkin niiden vaikutuksesta esimerkiksi jälleenmyynnin kannalta. Asiakkaat tuntuvat hyvin tiedostavan, mikä varuste on tärkeä. Varusteiden vaikutuksen huomaa myös selkeästi merkkikohtaisesti: yhdessä automerkissä tietty varuste painaa enemmän kuin toisessa. Tietysti jokaisella on omat mieltymykset, mitä lisävarusteita kukin arvostaa.

Korona-aikana autojen etämyynti on myös jatkanut jo ennen pandemiaa ollutta noususuhdannettaan. Purtanen kertoo, että lisävarusteet löytävät ostajia myös verkko-ostoksia tekevien keskuudesta.

– Etä- ja verkkomyynnissä lisävarusteet ovat isona osana tuomassa ostajalle fiilistä tuotteesta.

Tulevaisuudessa autokauppias uskoo automatiikkaa edesauttavien lisävarusteiden kysynnän lisääntyvän entisestään.

– Kaikki ajamista avustavat toiminnot tulevat olemaan yhä kysytympiä. Esimerkiksi jo aiemmin esiin nostamani adaptiivinen vakionopeudensäädin ja auto pilot -toiminnot kehittyvät kovasti ja ne koko ajan yleistyvät autoissa. Tämä varmasti on kehityksen ja suosion suunta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!