Näistä syistä kitkarengasta ei kannata käyttää kesällä

Nokian Renkaat

12.7.2017 13.50

Autonrengasliiton vuoden 2016 kesärengastutkimuksen mukaan talvirenkaita tavattiin kesällä 4,6 prosentilla autoilijoista.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomen teillä liikkuu yli 100 000 autoa talvikäyttöön suunnitelluilla renkailla kesäkeleissä.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri listasi neljä syytä, joiden takia kitkarenkaiden käyttöä tulee välttää kesällä.

1. Kitkarengas lähtee vesiliirtoon kesärengasta herkemmin

– Kesärenkaiden pintakuvion suunnittelussa on painotettu sitä, että pintakuviointi poistaa tehokkaasti vettä tien ja renkaan välistä. Kitkarenkaassa, joka on suunniteltu talvisiin olosuhteisiin, tätä ominaisuutta ei ole painotettu niin vahvasti. Kitkarenkailla vesiliirron vaara on sateessa ajettaessa huomattavasti suurempi verrattuna kesärenkaisiin, Morri huomauttaa.

Tekniikan Maailman suorittamassa testissä kesärengas vastusti vesiliirtoa 84 kilometrin tuntivauhtiin asti, mutta kitkarengas syöksyi ohjauksesta jo 69 kilometrin tuntinopeudessa.

2. Kitkarenkaan jarrutusmatka märällä pinnalla on pidempi kuin kesärenkaalla

– Siinä missä hyväkuntoinen kesärengas pysähtyy märällä pinnalla 25 metrin jälkeen, rullaa kitkarengas siihen päälle vielä lähes 14 metriä, eli useamman auton mitan. Kohdassa, jossa kesärengas on jo pysähtynyt, syöksyy kitkarenkailla kulkeva auto vielä yli 40 kilometrin tuntinopeudella kohti tiellä seisovaa estettä. Kitkarenkaan ja kesärenkaan ero on märällä jarrutettaessa huomattava, Morri summaa.

3. Kitkarenkaan ajomukavuus ja ohjaustuntuma kärsivät kesäsäässä

-Kitkarengas ei ole turvallinen kesällä. Sen ajo-ominaisuudet poikkeavat selkeästi kesärenkaan ajo-ominaisuuksista. Kitkarengas on huomattavasti hitaampi ohjautumaan, ja sen reagointi ääritilanteissa on lämpimissä kesäoloissa epämääräisempää verrattuna jämäkkään kesärenkaaseen. Varsinkin jos ajaa paljon pitkiä matkoja, kesärenkaiden tarjoama ajomukavuus ja tarkka ohjaustuntuma korostuvat, sanoo Morri.

4. Kitkarengas kuluu enemmän kesäajossa

-Kitkarenkaissa käytetyissä talvikumisekoituksissa on kesärenkaita suurempi lämmönkehitys, joka saattaa vaikuttaa haitallisesti renkaan rakenteeseen. Kulutuspinnan lämpeneminen, voimakas lamellointi ja joustava kulutuspintarakenne voi kesäkäytössä johtaa myös kitkarenkaan virheelliseen kulumismuotoon, joka vaikuttaa haitallisesti kokonaisajotulokseen, renkaan äänitasoon ja samalla ajomukavuuteen, kertoo Morri. 

Edellinen artikkeliPeugeot 3008 -mallin tuotantoa jouduttiin lisäämään
Seuraava artikkeliTiesitkö nämä asiat moottoripyörien pysäköinnistä? Sakko voi rapsahtaa aivan yllättäen!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here