Myydäänkö kymmenen vuoden kuluttua Suomen viimeiset uudet dieselhenkilöautot?

Kuva: LVM.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä on koonnut ehdotuksen toimenpideohjelmaksi, jolla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä.

Raportin mukaan ratkaisu hiilettömään liikenteeseen löytyy nolla- ja vähäpäästöisistä autoista ja uusiutuvista polttoaineista, henkilöautojen ajokilometrien vähentämisestä ja kestävistä kulkumuodoista.

Nyt julkaistu ehdotus toimenpideohjelmaksi koostuu 28:sta keinosta, joilla päästään hiilettömään liikenteeseen ja irti fossiilisista polttoaineista ilman kohtuutonta hintaa yhteiskunnalle.

Toimenpiteet on jaettu neljään kokonaisuuteen.

  1. Hiiletön liikenne vaatii muutoksia ihmisten tavassa liikkua, jotta liikkumisesta tulee kestävää.
  2. Tavarakuljetuksia on tehostettava.
  3. Ajoneuvokantaa on uudistettava nolla- ja vähäpäästöisillä autoilla.
  4. Uusiutuvien polttoaineiden käyttöä on lisättävä vuoteen 2030 asti.

Nolla- ja vähäpäästöiset liikennevälineet yleistyvät

Toimenpideohjelman mukaan vuonna 2030 Suomessa on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa ja vuonna 2045 noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa.

Raskaassa kalustossa vastaavat tavoitteet ovat vuonna 2030 noin 7 000 sähköautoa ja noin 6 000 kaasuautoa ja vuonna 2045 noin 42 000 sähköautoa ja 22 000 kaasuautoa.

2030 ei myytäisi enää uusia dieselhenkilöautoja

Julkistustilaisuuden aikana julkistettiin myös taulukko henkilöautojen myyntikehityksestä vuoteen 2040 asti.

Taulukon mukaan uusien bensa- ja dieselautojen määrä putoaisi merkittävästi ja vastaavasti sähköautojen ja kaasuautojen määrä kasvaisi rajusti.

Vuoteen 2030 mennessä bensiiniautojen vuosittainen myyntimäärä putoaisi 20 prosenttiin henkilöautojen kokonaismyynnistä. Dieseleiden osuus olisi tässä vaiheessa 0 prosenttia.

Kaasuautojen osuus olisi 10 prosenttia ja ladattavien bensahybridien määrä 15 prosenttia. Dieselhybridien määrä olisi nolla prosenttia.

Sähköautojen osuus henkilöautojen uusmyynnistä olisi vuonna 2030 noussut 55 prosenttiin.

Vuosi 2025 ratkaiseva

Vuosi 2025 on raportin mukaan merkittävä vuosi. Arvailujen mukaan silloin sähköauto olisi samanhintainen kuin polttomoottoriauto, ja sähköautojen myynti lähtisi merkittävään nousuun.

Jos katsoo aina vuoteen 2040, niin silloin raportin mukaan käytössä olisi vain kaasu- tai sähkökäyttöisiä henkilöautoja. Näistä autoista 90 prosenttia olisi sähköautoja.

Saastuttaja maksaa

Toimenpideohjelman johtoajatuksena on saastuttaja maksaa -periaate. Liikenteen päästöjä vähentävät toimenpiteet kustannettaisiin nostamalla eniten päästöjä tuottavien toimintojen verotusta ja maksuja.

Muun muassa fossiilisten polttoaineiden ja suuripäästöisten ajoneuvojen veroa nostettaisiin pienissä erissä vuosi vuodelta.

Päästöttömiin teknologioihin ja kestäviin liikkumistapoihin siirtymistä puolestaan tuettaisiin.

Uusiutuvien polttoaineiden osuus kasvaa

Lisäksi tavoitellaan nestemäisten biopolttoaineiden osuuden nostamista kaikista nestemäisistä polttoaineista 30 prosenttiin vuonna 2030 ja sataan prosenttiin vuonna 2045 kotimaisessa liikenteessä.

Nestemäisten biopolttoaineiden absoluuttinen määrä tieliikenteessä ei kuitenkaan nouse vuoden 2030 jälkeen.

Nestemäisten biopolttoaineiden lisäksi kasvatetaan voimakkaasti kotimaassa tuotetun biokaasun käyttöä.

Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraportti. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 13/2018.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-559-0

1 KOMMENTTI

  1. Ei voi muuta kuin nauraa Suomen touhulle. Yhtä sekoilua ja seinille hyppimistä oli kyse terveyspalveluista tai liikenteestä. Pitäisikö kenties rauhassa seurata mitä maailmalla tapahtuu. Piskuisen Suomen ei kannata yrittää olla tiennäyttäjä näissä asioissa, päätökset tehdään ihan toisaalla. Yksikään päättäjä Suomessa ei tiedä millainen tegnologia on käytössä tieliikenteessä vuonna 2030.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here