Moottori-lehti varoittaa: Lataushybridin polttomoottori ruostuu käytön puutteesta!

Moottori-lehdessä on laaja artikkeli lataushybridien ongelmasta. Jutun mukaan yhden BMW:n omistajan auton moottori oli huollossa laitettu käyttökieltoon ruostumisen takia.

Jutun mukaan autolla oli ajettu 26 000 kilometriä, kun se oli toistamiseen määräaikaishuollossa. Viesti huollosta oli tyrmäävä!

– Nokka-akselit, keinut ja valvetronic-epäkeskoakseli ruosteessa. Moottoria ei ole selvästi käytetty pitkään aikaan. Moottorin venttiilikoneiston kaikki osat tulee uusia. Moottoria ei saa käynnistää ennen korjausta, auton omistaja kertoo jutussa Moottori-lehdelle huollolta saamastaan viestistä.

Moottori-lehti haastatteli myös autoalan asiantuntijaa. Hänen mukaansa lähes jokaisessa hänen näkemässään lataushybridissä nokka-akselit ja venttiilikoneistot ovat olleet enemmän tai vähemmän ruosteessa.

Lue koko juttu tästä.

10 KOMMENTIT

  1. Miten venttiilikoneisto voi ruostua, jos moottori on edes joskus käynyt ja osat ovat silloin saaneet öljykylvyn? Ruostuminenhan edellyttää öljyn poistumista ja ilman kosteuden tiivistymistä osien pinnalle.

  2. Uusissa osat on peltiä ja jakopäässä fillarin ketju eihän ne saa kestää EU säännösten mukaan kuin 150 000 km

  3. Kyllä pitkään seissyt moottori ruostuu ja menee jopa jumiin jos sitä ei käytä silloin tällöin öljy kuivaa pois venttiilikoneistosta ja sylinteri putkesta .mutta tyhmä pitää olla jos ei hydribissä käytä moottoria ajoittain

  4. Markon autosta maahantuojan ohjeistaman polttomoottorin kuumaksi ajon jälkeen otettu kuvahan näytti pahemmalta kuin ennen sitä otettu kuva. Vai ovatko kuvat menneet sekaisin?

    Ongelmana on nokka-akselin ja keinuvipujen ja -rullien tavallista nopeampi kuluminen, kun pinta syöpyy ja irtoaa. Kun ruostetta irtoaa pinnoista öljyn sekaan, se jää öljynsuodattimeen seuraavan kierron aikana. Suodattimen jälkeen öljyssä ei ole ruostehiukkasia, jotka kulkisivat öljyn mukana moottorin laakereihin. Ongelmana voivat olla myös öljypohjassa ennen uutta kiertoa olevan öljyn seassa olevat ruostehiukkaset, jotka kulkevat kampiakselin roiskimina kampikammion sisällä oleviin moottorin osiin.

  5. Ongelma on nämä nyky bensat niissä on vettä eli alkoholia. Se ei haihdu joutuessaan öljyn sekaan. Ruostuttaa moottorin. Pitäisikö käyttää välillä pienkone bensaa ?

    • Alkoholi ei ole moottorin ruostumisen ongelman aiheuttaja. Vaan se todellinen aiheuttaja on liian usein ajaminen lyhyitä matkoja niin, ettei moottori ehdi lämpenemään normaaliin käyntilämpötilaansa pidemmäksi aikaa kuin 15minuuttia. Etanoli kyllä haihtuu pois moottoriöljyn joukosta edellyttäen että moottori on normaalissa käyntilämpötilassaan pidemmän aikaa. Alkoholin kiehumisen lämpötila on 78.5C vs veden kiehumisen lämpötila on noin 100c. Toinen ongelman aiheuttaja on järjettömän pitkä öljynvaihtoväli joka on joissakin autoissa 25-30tkm.
      Jo kauan kuin ennen kuin alkoholia alettiin sekoittamaan bensaan, yleinen ohje oli että erityisesti sellaisia moottoreita jotka ovat talviseisonnassa tai käyttämättömänä pitkiä aikoja ei saisi säilyttää öljyillä joilla on ajettu edes 3000km. Moottorit eivät ole ilmatiiviitä, vaan niihin kondensoituu vettä. API SN, API SP öljyt ovat jalostettu kestämään E85 polttoainetta.

      Biopolttoaineineiden jakeluvelvoite, alkoholi polttoaineena ovat hyviä asioita. Toivon että biopolttoaineita kuten alkoholia tullaan jatkossakin sekoittamaan fossiilisiin polttoaineisiin niin kauan kun fossiilisia polttoaineita käytetään tieliikenteessä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän