Mika Häkkinen: Verstappenin voitto osoitti Mercedeksen heikkouden

Max Verstappen. Kuva: Red Bull Content Pool, Getty Images, Darko Bandic.

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Silverstonessa ajettua 70-vuotisjuhlakisaa, jossa Max Verstappen vei voiton rengasongelmista kärsineiden Mercedes-kuskien nenien edestä. Voitto osoitti, ettei Mercedes olekaan lyömätön. Lisäksi ”Häkä” muistelee uransa yhtätoista vuotta, jotka hän sai olla mukana F1-sarjan historiassa.

Juuri kun luulimme, että Mercedes voittaisi kauden jokaisen kilpailun, saimme muistutuksen siitä, ettei Formula 1 ole koskaan helppoa. Jokin aina muistuttaa heikkouksista. Sunnuntaina se oli kuuman englantilaispäivän ja pehmeämpien Pirelli-renkaiden yhdistelmä. Ne yhdessä antoivat Verstappenille mahdollisuuden makeaan voittoon.

Silverstone on nopea, kaasu pohjassa ajettava rata, joka yleensä sopii autoille, joissa yhdistyvät kova teho ja hyvä aerodynamiikka. Mercedes W11 on tällä hetkellä sarjan nopein auto, josta löytyy sekä voimaa että downforcea. Aika-ajoissa paketti on ollut lyömätön, mutta nuo samat ominaisuudet koituivat tallin kohtaloksi Silverstonen kahdessa kisassa.

Viikko sitten molempien autojen eturenkaat menivät rikki kisan lopussa. Tällä kertaa Lewis Hamiltonilla ja Valtteri Bottaksella oli rengasongelmia jo kisan alusta alkaen. Max sen sijaan pystyi painamaan kovempaa autolla, joka selvästi kohteli Pirellin renkaita paremmin.

Valtterille suuri onnistuminen aika-ajoissa

Valtterin aika-ajokierros oli upeaa katsottavaa. Hän ajoi hurjan ajan ja löi Lewisin 0,063 sekunnilla. Mercedes-kuskien välinen ero oli äärimmäisen pieni. Tulos tuli samalla viikolla, jolla ilmoitettiin Valtterin jatkavan Mercedeksellä myös kaudella 2021, joten tulos ilahdutti sekä Valtterille että hänen faninsa entisestään.

Valtteri pyrkii aina parempaan ja on näyttänyt omistautumisensa pistäessään Lewisille kampoihin niin paljon kuin suinkin mahdollista. Paalupaikka tallikaverin kotikisassa tuntui varmasti erittäin hyvältä.

Ongelma kuitenkin on siinä, ettei paalupaikasta heru pisteitä. Valtteri itsekin sanoi lauantai-iltana niin. Vain kisalla on merkitystä. Jo parin kierroksen jälkeen alkoi olla selvää, ettei mustien Mercedes-autojen iltapäivästä tulisi helppo.

Kun renkaat alkavat ylikuumeta ja mennä rakkuloille, ei voi mitään muuta kuin alkaa himmailla. Se tarkoittaa sitä, että mutkat pitää ajaa paljon varovaisemmin. Se ei ole ihanteellinen tilanne millään radalla, mutta ei etenkään Silverstonen kaltaisella nopealla radalla. Renkaista huolehtiminen nousi kisan ratkaisevaksi tekijäksi.

Verstappenin taktiikka oli täydellinen

Vaikka Valtteri onnistui vielä tässä vaiheessa pitämään johtopaikkansa, sekä hänen että Lewisin keskikovat renkaat alkoivat kärsiä, joten heidän piti käydä varikolla jo kierroksilla 13 ja 14.

Kovilla renkailla kisaan lähtenyt Max siirtyi johtoon ja pystyi ajamaan helposti 26 kierrosta. Voitto ratkesi jo siinä. Max pystyi ajamaan hyviä kierrosaikoja vanhoilla kovilla renkailla, kun taas Lewisilla ja Valtterilla alkoi olla ongelmia jo toisen rengassetin kanssa.

Maxin taktiikka toimi täydellisesti. Etulyöntiaseman näki selvästi, kun Max tuli ensimmäisen kerran varikolta keskikovilla renkailla aivan Valtterin kantaan ja ohitti tämän melkein heti. Läpi kisan Red Bullin vauhti oli kohdillaan ja rengasvalinnat osuivat nappiin. Maxin voitto oli hyvin ansaittu.

Tiedän, että Valtterille oli pettymys ajaa kolmanneksi Lewisin takana, mutta heidän taktiikoissaan oli selvä ero. Molempien ensimmäinen varikkopysähdys oli melkein samaan aikaan, mutta Valtteri ajoi 19 kierrosta ensimmäisellä kovalla rengassetillä, kun taas Lewis pystyi ajamaan sillä 27 kierrosta. Se tarkoitti, että kisan loppupuolella hallitsevan maailmanmestarin renkaat olivat 8 kierrosta tuoreemmat, mikä oli ratkaiseva tekijä.

Ferrarin vauhti oli jälleen kateissa koko viikonlopun, mutta taas kerran Charles Leclerc ajoi erittäin fiksun kisan. Hän kävi varikolla vain kerran ja oli lopputuloksissa neljäs. Mercedes ei millään saanut renkaitaan kestämään, joten yhden pysähdyksen taktiikka oli Charlesilta hyvin tehty. Asiaa luultavasti auttoi se, ettei Ferrarin downforce ole Mercedeksen tasolla, joten renkaatkaan eivät ole yhtä kovilla.

Erityismaininnan ansaitsee myös Racing Pointin Nico Hülkenberg, joka oli kisassa seitsemäs mutta aika-ajoissa upeasti kolmas. Hän paikkasi nyt toista viikonloppua Sergio Péreziä. F1-auton vieminen äärirajoille ei ole helppoa, etenkään Silverstonen kaltaisella vaativalla radalla, joten lauantain tulos on erittäin kunnioitettava.

F1 vietti 70-vuotisjuhlaansa Silverstonessa

Katsoessani Silverstonen 70-vuotisjuhlakilpailua tunsin suurta kiitollisuutta siitä, että sain kilpailla Formula ykkösissä 11 vuoden ajan ja voittaa kaksi maailmanmestaruutta. Olin onnekas saadessani kilpailla kahdessa lajin historian menestyneimmistä talleista, Lotuksella ja McLarenilla. Ne ovat yhteensä voittaneet uskomattomat 33 kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruutta. Luvut korostavat sitä, että aika ajoin jokin talli on ylivoimainen, mutta tilanne muuttuu aina lopulta.

Mikä parasta, sain tehdä töitä mahtavien ihmisten kanssa ja ajaa kilpaa Ayrton Sennan ja Alain Prostin kaltaisia suuria nimiä vastaan, unohtamatta kovinta kilpakumppaniani Michael Schumacheria. Arvostan suuresti kaikkia, jotka ovat ajaneet F1-sarjassa, sekä tietenkin tallien henkilökuntaa, FIA:n työntekijöitä ja ratavirkailijoita, jotka mahdollistavat tämän kaiken.

Suurinta mielihyvää kuitenkin tuo miljoonien fanien edessä kisaaminen ja se, että saa antaa heille iloa, viihdettä ja toisinaan urheiludraamaa.

F1 on fantastinen laji. Maailmassa eletään nyt haasteellisia aikoja, joten odotan mielenkiinnolla sitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan talleille, teknologialle ja ennen kaikkea kilvanajolle.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here