Mika Häkkinen: "Tiedän kokemuksesta, että Valtterin epäonni on valtava shokki kuljettajalle!"

3.5.2018   11.46

Kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen paneutuu uudessa Unibet-kolumnissaan Bakun jännittävän kisan tapahtumiin. Unibetin F1-asiantuntija Häkkinen tietää, millaisia tunteita Valtteri Bottas joutuu käymään läpi.

Formula 1 on fantastinen sarja tällä hetkellä. Se on juuri sitä, mitä kaikki ovat odottaneet. Kauden neljässä kisassa voitot ovat menneet kolmelle eri tallille. 


Sunnuntain kisa Azerbaijanissa toi tärkeän voiton Lewis Hamiltonille, mutta valtavan pettymyksen Valtteri Bottakselle, joka näytti jo varmalta voittajalta ajettuaan erittäin fiksun kisan.

Valtteri piti hyvän huolen renkaistaan 40 kierroksen ajan, tiedostaen että turva-auto nähdään Bakun katuradalla yleensä jossain kohtaa. Nyt Valtteri johti kisaa, kun tämä tapahtui.

Se antoi hänelle käytännössä ilmaisen varikkokäynnin ja piti hänet johdossa. Strategia oli loistava, ja Valtteri olisi ansainnut kisasta voiton. En uskonut silmiäni, kun oikea takarengas lopulta räjähti kolme kierrosta ennen maalia.

Katsoin Valtterin ajavan maalisuoraa yli 300 kilometriä tunnissa, ja näin, kuinka auto osui radalla olleeseen romuun. Ongelma on, että kuski istuu autossa niin matalalla, että romua on käytännössä mahdotonta nähdä tai väistää, etenkin kun ajaa lähes 100 metriä sekunnissa.

Kaiken lisäksi onnettomuus tapahtui radan huonoimmassa mahdollisessa paikassa eli kierroksen alussa, minkä takia Valtterin keskeytys oli väistämätöntä.

Tiedän kokemuksesta, että tällainen epäonni on valtava shokki kuljettajalle.

Aluksi olet yhtäkkiä pelkkä matkustaja kun rengas räjähtää, joten keskityt saadaksesi auton takaisin kontrolliin. Kun vauhti hiljenee, ottavat tunteet vallan.

Se on luonnollinen reaktio, mutta on erittäin tärkeää, ettei anna sen vaikuttaa liikaa. Kuskin pitää alkaa heti psyykata itseään: ajatella positiivisesti ja muistaa kuinka hyvän kisan hän on juuri ajanut. Surulle tai tunteille ei yksinkertaisesti saa antaa tilaa.

Epäonneen voi varautua

Minulle on sattunut vastaavia onnettomuuksia. Takarenkaani on räjähtänyt esimerkiksi Spassa ja Hockenheimissa, ja olin tietenkin todella tympääntynyt.

Urani alkuvaiheessa, jolloin minulla ei ollut juurikaan voittoja vyölläni, tällaisia pettymyksiä oli todella vaikea hyväksyä. Halusin niin kovasti näyttää tiimilleni ja mekaanikoille, että olin voittaja. Kun ikää ja kokemusta karttui, asioita oppi käsittelemään eri tavalla.

Kuljettaja voi valmistautua asiaan esimerkiksi näin: Ota kauden alla tyhjä paperiarkki ja kirjoita siihen asiat, jotka todennäköisesti tapahtuvat kauden aikana. Luultavasti kohtaat kolme onnettomuutta, kaksi konerikkoa ja ehkä yhden rengasrikon.

Nämä eivät tietenkään ole tavoitteita, vaan realismia! Pitkän kauden aikana nämä tulevat todennäköisesti vastaan jossain kohtaa, joten suuttumisesta ei ole lopulta mitään hyötyä.

Kun asiat menevät pieleen, on tärkeintä miettiä, olisitko sinä tai tiimisi voinut tehdä jotain paremmin. Sen jälkeen on aika mennä eteenpäin.

Loppujen lopuksi pettymykset voivat tehdä kuljettajasta entistä vahvemman, ja olen varma, että näin käy myös Valtterille.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Lue myös nämä


Mika Häkkinen: ”Mercedeksellä kova savotta edessä”

Mika Häkkinen: ”Erilaisella Ferrarin taktiikalla Kimi olisi jo voittanut”

Mika Häkkinen: ”Hyväksi ohittajaksi tulee vain harjoittelemalla”


Mika Häkkinen: ”F1-kaudesta tulee jännittävä – mikään talli ei näytä erityisen heikolta!”


Mika Häkkinen: ”F1-sarjan tekniset sääntömuutokset tärkeitä”


Mika Häkkinen uskoo Bottaksen nousuun!


Mika Häkkinen: ”F1-sarjan uusi moottorisääntö on uskomaton haaste”


Mika Häkkinen: ”Varikkopysähdykset otettava syyniin!”


Mika Häkkinen: ”Bottas olisi voittanut kisan, jos kierroksia olisi ollut muutama lisää!”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here