Mika Häkkinen: ”Russellin loikka Williamsilta Mercedekselle ei ole niin valtaisa kuin jotkut luulevat”

Lewis Hamiltonia pikahälytyksellä Mercedeksen ratissa tuurannut George Russell on kerännyt suorituksestaan kovia kehuja ympäri F1-maailmaa. Mika Häkkinen kirjoittaa kuitenkin Unibetin blogissaan, ettei Russellin onnistuminen Mercedeksellä ollut lopulta niin erityisen yllättävää tai haastavaa.

Williamsilla normaalisti F1-sarjaa ajava George Russell sai viime viikolla pikahälytyksen Mercedekselle Lewis Hamiltonin koronatartunnan myötä. Moni epäili Russellin menestymismahdollisuuksia Sakhirin GP:ssä, koska 22-vuotiaan brittikuskin totuttelu uuteen talliin ja autoon jäi todella lyhyeksi.

Toisin kuitenkin kävi, ja heti lähdössä Valtteri Bottaksen ohittanut Russell olisi ajanut todennäköisesti helppoon voittoon ilman Mercedeksen varikkosähellystä.

Häkkinen huomauttaa kuitenkin Unibetin blogissaan, ettei Russellin hyppy Williamsilta McLarenille ollut niin haastava kuin moni odotti.

– Tiesin, että George Russell pärjäisi hyvin Mercedeksellä. Hän on nopea ja kokenut kuljettaja, ja tilaisuus oli fantastinen, Häkkinen kirjoitttaa.

– Williamsilla ei tällä hetkellä ole hyvää autoa, mutta kyseessä on silti hyvä talli, jolla on ”ison tallin” ajattelu- ja toimintatavat. Lisäksi talli käyttää Mercedeksen moottoreita, joten minun mielestäni loikka Williamsilta Mercedekselle ei ole niin valtaisa kuin jotkut luulevat.

Häkkinen vertaa Russellin kokemuksia talliloikasta siihen, kun hän pääsi itse ensimmäsen kerran GP:ssä huippuauton rattiin kesken kauden 1993.

– Kun alla on hidas kulkupeli, ei malta odottaa, että pääsee nopeampaan autoon näyttämään kyntensä. Minulta kysytään edelleen ensimmäisestä kerrastani McLarenin ratissa, kun päihitin Ayrton Sennan aika-ajoissa Portugalissa vuonna 1993. Olin niin iloinen siitä, että alla oli vihdoin nopea auto, ettei kovaa ajaminen tuottanut minkäänlaisia ongelmia!

Jos George Russell keräsi kovia kehuja Sakhirin GP:ssä, niin Mercedeksen talli sai puolestaan osakseen kovat haukut. Tallin katastrofaalinen varikkotoiminta nimittäin pilasi sekä Russellin että Valtteri Bottaksen kisan, ja jo varmalta näyttänyt helppo kaksoisvoitto vaihtui sijoihin 8. ja 9.

Häkkinen haluaa kuitenkin muistuttaa, että inhimillisiä virheitä sattuu joskus myös varikkotiimille.

– Varikkotiimillä on vaikea työ. Pitää varmistaa, että oikeat renkaat ovat saatavilla oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikeassa lämpötilassa ja oikeilla rengaspaineilla. Oli tilanne mikä tahansa. Olemme ennenkin nähneet virheitä. Esimerkiksi vuoden 2016 Monacon osakilpailussa Daniel Ricciardo menetti voiton, koska hänen renkaansa eivät olleet valmiina. Siihen ei tarvita kuin yksi virhe.

– Tekniikka ei aina pelaa halutulla tavalla, ja tallin piti tehdä nopea päätös paineen alla. Viestit menevät helposti vikaan radiossa, etenkin jos yksi kanava – kuten kuljettajan kanava – on etusijalla.

Häkkinen myös huomauttaa, että osansa viestintäongelmille aiheutti myös Sakhirin superlyhyt rata.

– En edes muista, kuinka monesti minulla on ollut radio-ongelmia, myös kisaa johtaessani. Yleensä on aikaa tarkistaa viesti ja pyytää vahvistusta, mutta Sakhirin kaltaisella 54 sekunnin kierroksella sellaiseen ei aina ole aikaa. Olen varma, että Mercedes ottaa kokemuksesta opikseen, mutta pettymys oli suuri sekä Georgelle että Valtterille.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!