Mika Häkkinen: ”Pitää olla kiitollisia siitä, että kausi 2020 pystyttiin ylipäätään ajamaan”

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan kauden 2021 viimeistä osakilpailua Abu Dhabissa, joka päättyi Max Verstappenin voittoon. Lisäksi ”Häkä” pohtii kulunutta vuotta laajemmin. F1 ja FIA onnistuivat koronasta huolimatta saamaan kasaan 17 kilpailun mittaisen kauden, joka tarjosi runsaasti tapahtumia, vaikka Mercedes olikin taas ylivoimainen.

Max Verstappenin sunnuntainen voitto oli täydellinen kaudenpäätös Red Bullille, joka on ollut tänä vuonna Mercedeksen ainoa vakava vastus. Voitto oli Maxille uran kymmenes mutta paalupaikka vasta kolmas. Se osoittaa, miten Mercedes yleensä hallitsee aika-ajoja ja petaa siten itselleen voiton sunnuntaina.

Tällä kertaa Mercedes ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan Maxin vahvaan aika-ajovauhtiin. Täydellisen startin jälkeen Max veti ensimmäisten kahden kierroksen aikana tarvittavan kaulan välttääkseen Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin ohitusyritykset.

Mercedes lopetti jokin aika sitten autonsa kehittämisen ja on jo kääntänyt huomionsa kausiin 2021 ja 2022. Veikkaan, että tämä on ollut osasyynä sille, ettei talli ole ollut aivan totutun ylivoimainen loppuvuotena. Sen lisäksi moottoritehoja oli hieman laskettu, mutta mikään ei silti vie kunniaa Maxin hienolta ajolta.

Valtteri varmisti toisella sijallaan paikan mestaruussarjan kakkosena Lewisin jälkeen. Tulos on Mercedekselle täydellinen. Talli voitti 17 kilpailusta 13 ja oli valmistajien sarjan ykkönen 254 pisteen erolla Red Bulliin.

Lewis Hamilton. Kuva: Daimler.

Hamiltonin jatkosopimusta odotellaan vielä

Lewis teki hienon paluun alle kaksi viikkoa positiivisen koronanäytteensä jälkeen. Nyt hän keskittyy viimeistelemään sopimuksensa ensi vuotta varten.

On epätavallista jättää sopimusneuvottelut näin myöhäisiksi, mutta kun ajattelee Lewisin ja Mercedeksen yhteistä menestystä, olen varma, ettei hänellä ja tallipäällikkö Toto Wolffilla mene montaa päivää, että nimet saadaan paperiin.

Moni varmasti miettii, kuinka monta vuotta Lewis vielä on mukana Formula ykkösissä. Kahden vuoden sopimus yhden vuoden optiolla kestäisi kauden 2023 loppuun, jolloin Lewis olisi täyttämässä 39.

Intoa ja motivaatiota hänellä riittää selvästi yhä. Hänhän keskittyy nappaamaan kahdeksannen maailmanmestaruutensa.

McLaren on tehnyt nopean paluun

Yksi Abu Dhabin suurimmista uutisista oli McLarenin kolmas sija valmistajien sarjassa. Vuonna 2017 talli oli yhdeksäs, joten uudistumisprosessi on ollut nopea ja vaikuttava.

Tavallisesti tuollainen suorituskyvyn parannus vie viitisen vuotta, mutta Zak Brown ja Andreas Seidl ovat tehneet upeaa työtä uudistaessaan tallia. McLarenilla on nyt hyvä auto sekä iloisia ja keskittyneitä työntekijöitä.

Talli on myös selvästi hyötynyt Lando Norrisin ja Carlos Sainzin vauhdista sekä heidän hyvistä väleistään.

Lando ajoi fantastisen aika-ajokierroksen Abu Dhabissa ja lähti kisaan neljännestä lähtöruudusta Lewisin vierestä.

Sergio Perez. Kuva: Racing Point.

Racing Pointin Sergio Pérezin viikon takaisen yllätysvoiton jälkeen McLaren tarvitsi vahvan ja tasaisen kisan, jotta se voisi napata kolmannen sijan takaisin kilpailijoiltaan. Juuri niin he tekivät. Carlosin kuudes ja Landon viides sija olivat loistava tulos entiselle tallilleni.

Sekin on hyvä uutinen, että McLarenin hallitus päätti myydä 33 % tallista amerikkalaiselle MSP Sports Capitalille. Vakaa taloudellinen tilanne mahdollistaa sen, että talli voi jatkaa nousuaan takaisin kohti voittokantaa. Ja kun ensi vuonna tallilla on Mercedeksen koneet, olen varma, että voittaminen on tavoitteena.

Mersun ylivoimasta huolimatta kausi oli tapahtumia täynnä

Vaikka Mercedes dominoi tätäkin kautta, saimme silti nähdä loistavaa ja jännittävää kilvanajoa.

Pérezin Sakhirin voitto ja mestaruussarjan neljäs sija tarkoittavat, ettei hänen F1-uransa välttämättä ole ohi.

On jännä nähdä, minkä tallin riveissä hänet kenties nähdään Racing Pointin jälkeen. Pierre Gaslyn vahva kausi ja voitto Monzassa olivat mielenkiintoista katseltavaa. Hän näyttää viihtyvän AlphaTaurilla paljon paremmin kuin Red Bullilla, jossa hän oli huomion kohteena – ja paineen alla – Maxin tallikaverina.

Ferrari tuskin muistelee tätä kautta kaiholla. Kuudes sija valmistajien sarjassa on tallin huonoin tulos 40 vuoteen.

Uutiset ensi vuoden autosta kuulostavat positiivisilta, kunhan optimismi moottorinkehitystyöstä on perusteltua.

Formula ykkösten kannalta on tärkeää, että Ferrari pärjää. Carlos siirtyy Charles Leclercin tallikaveriksi ensi vuonna, joten italialaistallilla on erittäin nopea, motivoitunut ja mielenkiintoinen kuljettajakaksikko.

Kauden ajaminen ei ollut itsestäänselvyys

Yleisesti ottaen meidän pitää olla kiitollisia siitä, että kausi 2020 saatiin ylipäätään käyntiin.
Kun Australian kilpailu peruttiin maaliskuun puolessavälissä, ehdin jo ajatella, ettei tänä vuonna ajettaisi ollenkaan.

Formula One Group, FIA, kisapromoottorit, tallit ja valmistajat tekivät kuitenkin hyvää työtä ja mahdollistivat 17 kilpailun mittaisen kauden.

On melkoinen saavutus, että 23 viikonlopun aikana ehdittiin ajaa niin monta kisaa. Lisäksi koronanvastaiset suojatoimet toimivat hyvin ja pitivät henkilökunnan terveenä.

Vain yksi testi tuhannesta oli positiivinen, mikä osoittaa, miten hienosti kaikki pitivät itsensä ja toisensa turvassa.

Nyt on edessä lyhyt, kolmen kuukauden mittainen talvitauko, jonka aikana uudet autot viimeistellään, testataan ja lähetetään Australiaan, jossa kausi 2021 starttaa 21. maaliskuuta.

Toivottavasti ensi kausi menee sujuvammin ja turvallisemmin ja saamme nauttia rengas rengasta vasten ajosta.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän