Mika Häkkinen: Mersun F1-autoa kutsuttiin "diivaksi"


28.12.2017 14.50

Formulalegenda Mika Häkkinen nostaa Unibetin kauden päätöskolumnissaan esiin muun maussa Mercedeksen menestyksen taustalla vaikuttavat tekijät.

– Kun miettii päättynyttä F1-kautta, on helppo ajatella, että Mercedeksen ja Lewis Hamiltonin menestys tuli taas helpolla, mutta näin ei todellakaan ollut. Heidän piti paiskia töitä, ja kauden alkupuoli todistaa sen, Häkkinen aloittaa kolumninsa.

– Ensimmäisissä yhdeksässä kilpailussa nähtiin neljä eri voittajaa. Sebastian Vettel ja Lewis voittivat molemmat kolme kisaa, Valtteri Bottas kaksi ja Daniel Ricciardo vei yhden voiton Red Bullille.

Mersun auto ei ollut johdonmukainen

– Mercedes on dominoinut ykkösiä hybridimoottorien saavuttua, mutta tämän kauden auton kanssa he olivat ongelmissa. He taisivat kuvailla sitä “diivaksi”, sillä koskaan ei oikein tiennyt, mitä odottaa. Joskus auto oli erittäin nopea, mutta toisinaan takapää oli epävakaa ja säätöjen kanssa oli tekemistä.

– Se vaikeutti Lewisin ajoa, vaikka hänellä oli paljon kokemusta Mersun edellisistä autoista. Valtterin kohdalla se puolestaan tarkoitti sitä, että ensikosketus uuteen talliin ei ollut helppo. Hänellä oli muutenkin paljon opeteltavaa, ja auton ongelmat lisäsivät haastetta.

Silverstonen ylivoimainen voitto merkitsi paljon

– Joidenkin mielestä Lewisin kauden käännekohta tapahtui kesätauon jälkeen, jolloin hän voitti kolme kisaa putkeen Spassa, Monzassa ja Singaporessa. Minusta tärkein tekijä oli ylivoimainen voitto Silverstonen kotikisassa, Häkkinen painottaa.

– Mercedes oli ahkeroinut hänen taustallaan ymmärtääkseen autoa ja saadakseen kaiken irti sääntöuudistuksista. Käydessäni Barcelonan talvitesteissä huomasin, että uudet autot olivat erittäin nopeita. Ne olivat suurempia, niissä oli leveämmät renkaat ja paljon enemmän downforcea. Se teki niiden ajamisesta ehdottomasti vaativampaa.

– Mercedes uurasti saadakseen “diivansa” käyttäytymään, ja tällöin tiimityö on erittäin tärkeää, Häkkinen muistuttaa.

– Menestyksekkään F1-tiimin toiminnassa on mukana valtavasti ihmisiä. Jokaisen tehtaalla on annettava kaikkensa, jotta ongelmat saadaan ratkaistua ja autosta tulee entistä nopeampi.

– Tiimityön merkitys korostui jopa kuljettajien välillä: Unkarissa Valtteri luovutti sijoituksensa Lewisille, ja kun tämä ei saavuttanutkaan Kimi Räikkösen Ferraria ja kakkossijaa, hän antoi sijoituksen takaisin. Se osoitti kuljettajien ja tallijohdon kypsyyden ja ammattimaisuuden.

Motivaatiotason ylläpitäminen voi olla haastavaa

– Neljän maailmanmestaruuden voittaminen on Lewisilta vaikuttava saavutus. Huomaa, että hän on yhä nälkäinen. Se on erittäin tärkeää.

– Kun olin voittanut mestaruuden vuosina 1998 ja 1999, lähdin kauteen 2000 tavoitteenani voittaa kolmas mestaruus, mutta niin ei käynyt. Sen vuoden jälkeen energiatasoni laski hieman, ja pian jäinkin eläkkeelle.

– Jotkut kuljettajat ovat tyytyväisiä yhteen mestaruuteen, toiset haluavat jatkaa. Michael Schumacher pystyi piiskaamaan itseään vuosi toisensa jälkeen, mutta kovin moni ei pysty pitämään moista motivaatiotasoa yllä, Häkkinen toteaa.

Bottas pystyy voittamaan

– Oli todella hienoa nähdä Valtterin voittavan kaksi kisaa. Hän on vahva ja tasapainoinen kaveri. Venäjän ja Itävallan voitot osoittavat, että hän pystyy voittamaan, Häkkinen kehuu.

– Kauden keskivaihe oli hänelle hieman vaikea, mutta tiedän, että hän on tehnyt kovasti töitä päästäkseen sinne missä on. Voitte olla varmoja siitä, että hän käyttää talvitauon hyödyntääkseen oppimaansa.

Nuoret lupaukset ehkä parempia kuin koskaan

– Sekä Ferrari että Red Bull olivat vahvoja tänä vuonna. Kauden alkupuoliskolla näytti mahdolliselta, että Ferrari pystyisi haastamaan Mercedeksen mestaruustaistossa.

– Tiesimme Mercedeksen olevan todella nopea Spassa ja Monzassa, joten Singapore oli Ferrarin tilaisuus palata voittokantaan. Lähtösuoran kolari Vettelin, Max Verstappenin ja Räikkösen välillä ei ainoastaan keskeyttänyt heidän kilpailuaan, vaan myös teki lopun Ferrarin mestaruusmahdollisuuksista.

– Tämän lisäksi talli kärsi luotettavuusongelmista, ja ymmärsin, miten kovien paineiden alla se oli. Ehkä he olivat puristaneet liian kovaa pysyäkseen Mercedeksen kyydissä. Tämän takia F1 on armoton laji.

– Red Bullin suoritukset eivät olleet yhtä tasaisia, mutta talli toi kauteen oman mausteensa.

– Kuten olen aiemmin sanonut, Verstappen erottui tällä kaudella edukseen, koska hänen menoaan on niin jännittävä katsella. Malesian ja Meksikon voitot osoittivat, että Max tiimeineen on vahvistunut. Lisäksi Ricciardo voitti Bakussa, joten Ferrari ja Mercedes eivät voineet ottaa löysin rantein.

– Kolmen kärkitallin takana tapahtui mielenkiintoisia asioita, etenkin uuden sukupolven kuljettajien kohdalla. Stoffel Vandoornea, Esteban Oconia ja Carlos Sainzia on mukava katsella.

– Kun muistaa, että heidän tallitoverinsa Fernando Alonso, Sergio Pérez ja Nico Hülkenberg ovat erittäin nopeita, F1:n nuoret lupaukset ovat ehkä parempia kuin koskaan.

Mika Häkki

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here