Mika Häkkinen: Mercedeksen rengaspeli onnistui, jännitteet Ferrari-kuljettajien välillä on nähtävissä

Kuva: CvB.

Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan Venäjän osakilpailua, jossa Ferrarin lupaavalta vaikuttanut viikonloppu päättyi Mercedeksen juhliin.

Erilaisella rengastaktiikalla kisaan startanneet Mercedes-kuskit tarvitsivat voittoon turva-auton, jonka radalle toi ironisesti teknisestä viasta kärsinyt Ferrari-auto.

Sunnuntainen Venäjän osakilpailu oli Mercedeksen strategian ja tiimityön riemuvoitto. Talli päihitti Ferrarin, vaikka italialaistiimin autot olivat taas kerran nopeampia.

Voittoa avitti Sebastian Vettelin tekninen vika, joka johti siihen, että tallikaveri Charles Leclerc menetti asemansa ja ajoi lopulta kolmanneksi.

Oli selvää, että Mercedes paiskisi töitä palatakseen voittokantaan vaikean Singaporen viikonvaihteen jälkeen, jossa tallin strategia meni pahasti metsään.
Sotšissa oli harjoitusten perusteella selvää, että Ferrarit olivat paljon nopeampia, joten Mercedes otti riskin ja käytti aika-ajojen toisessa osiossa keskikovia renkaita.

Mercedes siis aloitti kilpailun keskikovilla renkailla, kun taas Ferrareiden alla olivat pehmeät kumit.

Mercedeksen rengasriski kannatti

Mercedeksen taktiikkana oli aloittaa kisa hitaammilla renkailla, ajaa niin pitkään kuin mahdollista ja toivoa turva-autoa tai virtuaalista turva-autoa, mikä pelaisi heidän pussiinsa.

Jos Venäjällä tekee varikkopysähdyksen turva-auton aikana, saa 10 sekunnin edun. Se on huima mahdollisuus.

Suunnitelma toimi täydellisesti. Ferrarin kannalta oli sääli, että juuri Vettelin auton hajoaminen antoi taktisen edun Mercedekselle, minkä seurauksena sekä Lewis Hamilton että Valtteri Bottas pääsivät kuittaamaan Charlesin.

Siinä vaiheessa tiimityö astui kuvaan. Valtterin tehtäväksi jäi puolustaa toista sijaa Charlesia vastaan, joka oli käynyt toistamiseen varikolla ja vaihtanut alleen pehmeät renkaat.

Valtteri suoriutui tehtävästä täydellisesti. Hän on hyvä ohittamaan, mutta osaa myös erinomaisesti pitää muut takanaan!

Valtterille Sotšin rata sopii loistavasti, ja hän on voittanut siellä vuonna 2017. Hän teki täydellistä työtä auttaessaan Lewisia ja tuodessaan Mercedekselle kaksoisvoiton.

Ferrarin jännitteet kasvavat

Neljättä kertaa peräkkäin paalupaikalta startanneella Charlesilla oli hyvä syy odottaa kisalta positiivista tulosta.

Kaikki alkoi kuitenkin mennä vikaan, kun hän antoi Sebastianille imuapua pitkällä suoralla, joka johtaa radan ensimmäiseen kunnolliseen mutkaan eli mutkaan kaksi.
Päästyään johtoon Sebastian saattoi kontrolloida kisaa, minkä hän tekikin täydellisesti.

Ferrari-kuskien välillä on jännitteitä, ja Charles on maksanut kovia oppirahoja. Hän on oppinut muun muassa sen, että Sebastian ei voittanut neljää maailmanmestaruutta olemalla heittopussi.

Mercedekseen verrattuna Ferrari-kuskien yhteistyö ei oikein toimi. Asia on saatava kuntoon, jos he haluavat voittaa säännöllisesti. Tallin sisäisestä taistelusta ei koskaan ole apua.

McLaren vahvistaa asemaansa keskikastin parhaana

Venäjällä nähtiin vahva suoritus McLarenilta etenkin kisan alussa, jolloin Carlos Sainz ja Lando Norris antoivat Mercedes-kuskeille painetta ensimmäisissä mutkissa.

He ajoivat aika-ajoissa kuudenneksi ja kahdeksanneksi ja tulivat maaliin samoilla sijoilla. McLaren vahvisti asemiaan valmistajien mestaruussarjan neljänneksi parhaana tallina Red Bullin jälkeen.

On hyvin tyydyttävää nähdä McLaren taas suhteellisen hyvissä asemissa. Tällä viikolla kerrottiin, että talli palaa käyttämään Mercedeksen moottoreita kaudesta 2021 eteenpäin, mikä on merkittävä uutinen.

Voitin molemmat maailmanmestaruuteni McLaren-Mercedeksellä, ja tällä viikolla on kulunut 18 vuotta kahdennestakymmenennestä ja viimeisestä McLaren-voitostani.
Kumppanuus on kantanut hedelmää aiemmin, ja tallipäällikkö Andreas Seidlin mielestä moottorintoimittajan vaihdos on tärkeä osa McLarenin voittokantaan palaamisen strategiaa.

Kausi 2019 ei ole vielä ohi, mutta laji kääntää jo katseensa vuoteen 2020 ja jopa 2021, jolloin uusien sääntöjen myötä useammalla tallilla pitäisi olla mahdollisuus kamppailla voitoista.

McLarenin päättäväisyys liittyä Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin seuraan voittotaisteluun on tärkeää sekä tallille että koko F1-sarjalle.

Kuka pääsee niskan päälle Suzukassa?

Jäljellä on enää viisi osakilpailua. Seuraavaksi matkaamme Japaniin erääseen lempikisaani eräälle maailman parhaalle radalle, Suzukaan.

Siellä tiukka taistelu kolmen kärkitallin välillä jatkuu. Ferrarin vauhti ja kiihtyvyys antavat tallille luultavasti hiukan etumatkaa, mikä saattaa pakottaa Mercedeksen ja Red Bullin turvautumaan taas vaihtoehtoisiin strategioihin.

Myös Ferrarin sisäinen taistelu saattaa jatkua, mutta jos he saavat ratkaistua asian ja pystyvät puhaltamaan yhteen hiileen, Mercedeksen on tehtävä hartiavoimin töitä voittaakseen. Eikä vain Japanissa vaan muissakin jäljellä olevissa kisoissa

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here