Mika Häkkinen: ”Ferrarin peleistä enemmän haittaa kuin hyötyä”

Mika Häkkinen kritisoi Unibetin kolumnissaan Ferrarin tallimääräystä, joka pudotti Charles Leclercin kauas kärjestä. Häkkisen mielestä Ferrarin pitäisi keskittyä kilpakumppani Mercedeksen lyömiseen sisäisen kamppailun sijaan.

Ferrarin alisuoriutumisten ansiosta Mercedes johtaa sarjaa selvällä erolla.

Lewis Hamiltonin 75. voitto sunnuntaina osoitti taas kerran Mercedes-tallin vahvuudet. Niiden ansiosta talli on dominoinut lajia vuodesta 2014.

Heillä on loistava tekninen paketti, ja tallissa kaikki toimii hienosti. Lisäksi Hamiltonin ja tallikaveri Valtteri Bottaksen välillä vallitsee kilpailullinen yhteishenki.

Kiinan kilpailu osoitti myös sen, miten paljon työtä Ferrarilla on yhä tehtävänään: heidän pitää kehittää auto parempaan aika-ajovauhtiin, hioa selvä kisastrategia ja poistaa mahdolliset konfliktit kuljettajien väliltä.

Bottaksen paalupaikka korosti sitä vauhtia ja ajattelutapaa, joita hän on kehittänyt haastaakseen Hamiltonin. Hän teki lauantaina täydellistä työtä ja onnistui loistavasti. Mercedeksen vallattua eturivin Ferrarille ja Red Bullille jäi paljon kirittävää sunnuntaille.

Loppujen lopuksi kukaan ei mahtanut Mercedekselle mitään. Hamilton sai paremman lähdön, osittain siksi, että kakkosruudun kohdalla oli paljon kumia.

Yleensä kakkosruutu ei ole paras paikka lähteä, koska se on ajolinjan ulkopuolella ja rata on siitä kohdin likainen. Tällä kertaa siinä kuitenkin oli paljon kumia edellisistä kisalähdöistä sekä Hamiltonin omasta harjoituslähdöstä, ja hän otti siitä kaiken irti.

Startin jälkeen Hamilton ja Bottas kontrolloivat kisaa täydellisesti tuoden Mercedekselle voiton numero 90.

Tilasto korostaa hyvin sitä ylivoimaa, josta talli on nauttinut hybridimoottoriaikakaudella.

Toisella varikkopysähdyksellä talli jopa otti molemmat kuljettajat varikolle samaan aikaan, ja mekaanikot tekivät täydellistä työtä. Se oli vaikuttavaa katseltavaa ja hieno esimerkki tiimityöstä.

Ferrarin peleistä enemmän haittaa kuin hyötyä

Leclerc sai paremman lähdön kuin tallikaveri Sebastian Vettel, ja hänen olisi pitänyt antaa taistella Bottasta vastaan. Sen sijaan hänen käskettiin hidastaa ja päästää Vettel ohi, mikä vaikutti virheeltä.

Kun vastassa on Mercedeksen vahvuinen talli, pelien pelaamisessa ei ole mitään järkeä. Ferrarin pitää lopettaa omaan napaan tuijottaminen ja alkaa keskittyä kilpailijoihin.

Kun tarkoitus on päihittää Mercedes, kenenkään ei pitäisi välittää siitä, onko voittaja Leclerc vai Vettel. Mielestäni Leclercillä oli oikeus olla närkästynyt, koska hänelle annettu taktiikka pudotti hänet viidenneksi Red Bullin Max Verstappenin taakse.

Vettelillä ja Leclercillä on mahdollisuus olla Mercedeksen vahvin kilpakumppani joka viikonloppuna, mutta sitä varten tallin pitää antaa kuljettajilleen enemmän tukea ja joustoa. Heidän pitäisi unohtaa tallimääräykset ja keskittyä voittamaan.

Myös Red Bull teki virheen viikonloppuna, kun se ei ehtinyt saada kuljettajiaan ajoissa maalilinjan yli aika-ajojen viimeisessä vedossa. Tämäkin osoittaa, miten hyvät menetelmät ja toimintatavat tarvitaan, koska tuollaista ei saisi tapahtua.

Kuljettajan ja hänen insinöörinsä pitää tietää tarkkaan, kuinka paljon aikaa tarvitaan kullekin sektorille ulostulokierroksella. Kun jotain noin perustavanlaatuista menee vikaan, se tarkoittaa, että jonkun laskelmat ovat menneet pieleen.

Kautta on ajettu kolme osakilpailua, ja vaikka Ferrarilla on vahvin moottori ja hyvä paketti, mennään Mercedeksen komennossa. Muiden tallien virheet ovat auttaneet heitä, ja täytyy toivoa, että Ferrari ja Red Bull pystyvät haastamaan heidät tasaisemmin tulevissa kilpailuissa.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.

Katso tästä muut Mika Häkkinen -jutut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän