Mika Häkkinen analysoi Unibetin kolumnissaan kauden 2021 avauskilpailua, joka ajettiin Bahrainissa. Ennakkosuosikkina kauteen lähteneet Max Verstappen ja Red Bull vaikuttivat voittajasuosikeilta aina kilpailun viimeisiin kierroksiin asti. Lewis Hamilton kuitenkin piti pintansa osin Mercedeksen taktiikan ansiosta. Mercedes on silti todellisen paineen alla, ja mestaruustaistosta tulee tiukempi kuin aikoihin.
Lewis Hamiltonin voitto Bahrainin osakilpailussa osoittaa, miten tiukkaa mestaruustaistosta tänä vuonna tulee. F1-fanit ovat haaveilleet tästä tilanteesta vuosia.
Seitsemänkertaisella maailmanmestarilla ei ollut nopeinta autoa, ja kisa vaikutti Max Verstappenin ja Red Bullin heiniltä aina viimeisille kierroksille asti. Lewis ja Mercedes kuitenkin pistivät hienosti kampoihin.
Kaudesta 2021 näyttää tulevan Mercedeksen ja Red Bullin kaksinkamppailu. Mercedes tietää nyt, että sen pitää antaa kaikkensa puolustaakseen mestaruuksiaan.
Lewisin ja Maxin voittotaistelu muistutti minua omista kamppailuistani Michael Schumacherin kanssa. Lisäksi kaikki muistavat mahtavat mittelöt Ayrton Sennan ja Alain Prostin välillä. Kun kuljettajat ja kalustot ovat tasaväkisiä, kilvanajosta tulee jännittävää ja ikimuistoista.
Mercedes kompensoi puuttuvaa vauhtia taktiikalla
Mercedeksen on opittava vastaamaan Red Bullin haasteeseen. Jos auto ei ole nopein, on tärkeää keskittyä taktiikkaan ja yrittää ahdistaa kilpailijat nurkkaan. Juuri näin Mercedes teki sunnuntaina. Lewis otettiin sisään ennen Maxia ja hyödynnettiin undercutia.
Johtopaikka on erittäin tärkeä. Kun Lewisin kaltainen kaveri on kärjessä, hän pystyy hyödyntämään kokemustaan, huolehtimaan renkaistaan ja puolustamaan sijoitustaan.
Näimme tietenkin, kuinka Max ohitti Lewisin tuoreemmilla renkailla kisan lopussa. Radan ulkopuolella tehty ohitus olisi kuitenkin ollut varma rangaistuksen paikka. Max teki oikein antaessaan sijan takaisin, mutta ainakin hän nyt tietää, että pystyy taistelemaan voitosta kaikissa tulevissa kisoissa.
Osasimme jo lyhyiden talvitestien perusteella odottaa, että Red Bullin ja Hondan paketti tälle vuodelle on fantastinen. Epäilimme kuitenkin kaikki, että Mercedes saattaisi silti olla ykkönen Bahrainissa. Onhan niin ollut jo vuodesta 2014!
Maxin paalupaikkakierros lauantaina oli täydellinen. Se osoitti, miten paljon hän autoonsa luottaa. Ja onhan se nyt vaikuttavaa olla melkein neljä kymmenystä Lewisia nopeampi.
Honda on rakentanut erittäin hyvän moottorin
Hondan päätös rakentaa uusi moottori viimeiselle kaudelleen virallisena moottorintoimittajana oli rohkea veto. Uudessa moottorissa voi joskus olla luotettavuusongelmia, joiden ratkaiseminen vie aikaa, mutta ei tällä kertaa. Sekä aika-ajojen että kilpailun perusteella Honda on antanut sekä Red Bullille että sisartalli AlphaTaurille erittäin vahvan koneen. Se vaikuttaa jopa sarjan parhaalta.
Lewisin ja Maxin tallikavereilla on tärkeä osa tämän kauden mestaruustaistelussa. Sekä Valtteri Bottas että Sergio Pérez tietävät, että heillä on hyvät autot. Se taas tarkoittaa, että he voivat voittaa kisoja ja tuoda tärkeitä pisteitä valmistajien mestaruussarjassa.
Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.
Siksi Valtterin oli niin tärkeää päästä palkintopallille ja napata nopein kierros. Sergio puolestaan teki hyvää työtä ja oli lopulta viides lähdettyään kisaan varikolta.
On erittäin harmillista, että Valtterilla oli niin hidas varikkopysähdys. Millään tallilla ei ole varaa hukata aikaa, etenkään kun jokainen kymmenys ratkaisee.
Kaudesta tulee kahden tallin kauppa
Lewisin ja Valtterin taistelu Mercedeksellä sekä Maxin ja Sergion Red Bullilla tulevat olemaan todella mielenkiintoista seurattavaa.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on määrätietoinen kaveri. Oli selvää, miten iloinen hän oli Bahrainin- voitosta. Näytti siltä kuin hän olisi voittanut ensimmäistä kertaa! Toto tietää, että Christian Horner sekä Red Bullin miehet ja naiset ovat luoneet kovan uhkan Mercedeksen ylivoimalle.
Näiden tallien välillä nähdään kauden aikana melkoinen urheilusota, niin teknisellä kuin inhimillisellä tasolla.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.