8.11.2017 23.00
Mercedes-Benz on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka esittelee oman mallinsa ”tonniluokan” keskikokoisten pickupien luokassa.
Autoluokan kysyntä on tasaisessa kasvussa, ja entistä useampi pickupeista ostetaan yksityiskäyttöön harrastus- ja lifestyle-ajoneuvoksi perinteisen ”työhevosena” käytetyn lava-auton sijaan.
Mercedeksen avolava eli X-sarja esitellään Euroopassa marraskuussa 2017. Suomessa lanseeraus tapahtuu 22.11.2017.
X-sarja perustuu Nissan Navara -malliin ja auto valmistetaan Nissanin Barcelonan tehtaassa. Auto eroaa kuitenkin merkittävästi Navarasta muun muassa ulkopuolen osalta.
Nissanista sellaisenaan otetut osat ovat auton tikapuurunko, sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien perusarkkitehtuuri, tietyt rungon sisemmät osat, 4-sylinteristen moottoreiden voimansiirtolinjat, designin kannalta merkityksettömät osat ja istuinten rakenne.
X-sarjaan on muutettu muun muassa Navaran alustaa, jousitusta ja iskunvaimennusta. Etuakselin rakenne on uusittu ja taka-akseli suunniteltu uudelleen.
X-sarjan mitat
- Pituus 5340 mm
- Leveys 1920 mm
- Korkeus 1819 mm
- Akseliväli 3150 mm
- Lavan pituus 1587 mm
- Lavan korkeus 474 mm
- Maksimikuorma 1042 kg
- Jarrullisen perävaunun paino 1650-3500 kg
Saatavana kolme malliversiota
Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure , X-Class Progressive sekä X-Class Power.
Malliversion valinta vaikuttaa takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu.
X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava.
X-sarjan power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun. Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat.
Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Terävä näyttökuva toistaa tarkasti myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.
Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä.
Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä.
Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.
Pure-varustelluissa autoissa istuimet on verhoiltu mustalla Tunja-kankaalla, musta tekonahkaverhoilu on tarjolla valinnaisvarusteena.
Progressive-tason autoissa verhous on mustaa posadas-kangasta, ja valinnaisena tarjolla on Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoilu.
Jälkimmäinen on vakiona Power-varustelluissa autoissa, joissa verhousta korostetaan vielä alpakanharmaalla tikkauksella. Power-varusteluun kuuluvat myös sähkösäätöiset istuimet ja sähköinen ristiselän tuki.
Sisäkaton verhoiluun X-sarjassa on kaksi värivaihtoehtoa: macchiato beige tai musta kangasverhoilu.
Alussa kaksi moottorivaihtoehtoa
X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi nelisylinteristä vaihtoehtoa.
Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv.
Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.
Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto.
Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin start/stop-pysäytystoiminto.
Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, Eco, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.
Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon.
Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.
X-sarjan maasto-ominaisuudet
- Kahluusyvyys 600 mm
- Maavara Etuakseli 202 mm
- Taka-akseli 221 mm (korotettu maavara)
- Lähestymiskulma/jättökulma, edessä/takana 28,8 astetta/23,8 30,1/25,9 (korotettu maavara)
- Max. kallistuskulma 49,8 astetta 49 (korotettu maavara)
- Ylityskulma 20,4 astetta 22 (korotettu maavara)
- Mäennousukyky 100 %
360 asteen kamerajärjestelmä
Alusta ja matkustamo muodostavat lujan, törmäyksiä kestävän ja kolarivoimia absorboivan rakenteen. Passiivista suojaa täydennetään seitsemällä turvatyynyllä ja i-Size-yhteensopivalla lastenistuinten kiinnityksellä.
Vakiovarusteena on kolme aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin sekä liikennemerkkiavustin.
Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot. Saatavana on peruutuskameran lisäksi myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä.
Toinen X-sarjan poikkeus nykyisiin pickup-malleihin verrattuna on auton liitettävyys. X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet.
Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta tai rengaspaineita, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.
Joko 2- tai 5-paikkaisena
Halvin kaksipaikkainen versio maksaa 47 724 euroa ja kallein vastaava versio 60 879 euroa.
Viisipaikkaisena halvin malli maksaa 61 592 euroa ja kallein versio 78 937 euroa.
X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa. Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuonna 2017.
Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2019.
Daimler AG:n ja Renault-Nissanin strateginen yhteistyö alkoi kuusi vuotta sitten. Nissan on maailman toiseksi suurin keskikokoisten pickupien valmistaja, ja sillä on 80 vuoden kokemus tämän tyyppisten autojen tuotannosta.
Myynti laajenee Etelä-Afrikkaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin alkuvuonna 2018 ja vuotta myöhemmin Brasiliaan ja Argentiinaan.