Mercedes-Benzin testiradalle ei kuka tahansa pääse

Daimler

10.5.2017 09.40

Stuttgartin kaupungissa sijaitsevan Daimlerin Untertürkheimin 2,9 neliökilometrin laajuisen tehdasalueen sisällä katseilta ja kameroilta piilossa on tärkeä testiratakokonaisuus. 

Vuonna 1967 avattua rataa on laajennettu ja päivitetty useasti vuosien varrella. Nykyisin alueella on yhteensä 15,5 kilometriä testiteitä, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

Tieverkkoon sisältyy muun muassa kolmen kilometrin mittainen suurien nopeuksien osuus, johon kuuluu oleellisena osana kallistettu parabolica-päätykaarre.

Kaarteen ylimmällä kaistalla autolla voidaan ajaa 90 asteen kulmassa. Tavanomaisissa henkilöautotesteissä käytettävällä 150 km/h nopeudella ihmiskehoon kohdistuu kaarteen ylimmällä osalla yli 2 G:n voima. Kaarretta käytetään päivittäin myös raskaan kaluston testaukseen.

Elefantin askeleet, sivutuulisimulaattori, mukulakivikatu, pakkaskammio, luistoympyrä…

Testiradoilla ja – osuuksilla simuloidaan kattavasti olosuhteita, joita autot maailman eri kolkilla elinkaarensa aikana kohtaavat.

Perinteisiä kokeita edustaa elefantin askeleiksi nimettyjen syvien kuoppien ja niitä välittömästi seuraavien korkeiden kumpujen 1,5 kilometrinen mittaisen osuuden läpiajo jolla testaan SUV-autojen jousituksen liikevaroja ja pidonhallintajärjestelmien toimintaa.

Henkilöautoilla vastaava testi toteutetaan mukulakivistä koostetulla epätasaisella tieosuudella. Molemmissa testikohteissa tulevia malleja rasitetaan yhtäjaksoisesti kahdeksan viikon ajan.

Testiradan nopealla osuudella sijaitsevat myös 17 suurta puhallinta, joilla ohi kulkevaan autoon voidaan kohdistaa jopa 110 km/h sivutuuli.

Alueelta löytyvät myös vesialtaat, joissa testataan sähkölaitteiden toimintaa ja korin tiiviyttä automallista riippuen 25 – 120 cm syvässä vedessä.

Vesitestien vastapainona rata-alueella on myös lukuisia eri mäkisimulaatioita 30 asteesta aina 80 asteen nousukulmaan saakka.

Kokonaisuuteen kuuluvissa pakkaskammiossa auto viilennetään 50 pakkasasteeseen ja todellisen kylmäkäynnistyksen jälkeen ajetaan epätasaisilla pinnoilla, jolla varmistetaan kokoonpanon laatu, tiedotteessa todetaan. 

Radan näkyvin osa on viereisen Mercedes-Benz-museon ikkunoista näkyvä kitkaympyrä. 

Ympyrä koostuu kymmenestä eri kitkakertoimen omaavasta pinnoitteesta, joilla voidaan testata muun muassa pidonhallintajärjestelmien toimintaa kuivissa ja märissä olosuhteissa.

 

                                       

 

Edellinen artikkeliVideo: Onko tämä maailman näyttävin "automainos"?
Seuraava artikkeliNyt saa ihan luvalla laulaa autossa – ja kannattaa päästä irti oikein kunnolla!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here