11.4.2018 10.50
Polttomoottorivaihtoehtojen rinnalla Mercedes-Benz kehittää monipuolisesti sähköisiä voimanlähteitä sekä 48 V sähköjärjestelmää.
Uuden täyssähkömalliston ensimmäinen tuote, SUV-luokan EQC lanseerataan vuonna 2019.
Kehitteillä on myös vastaava polttokennoauto GLC F-Cell, jonka voimalinjassa hyödynnetään vetypolttokennoa sekä ulkoisesti ladattavaa akkua, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.
Molempien mallien kylmätestejä on ajettu kuluneen talven aikana Ruotsin Arjeplogissa Napapiirin tuntumassa.
Suomen markkinoille F-Cell-polttokennoautoa joudutaan kuitenkin odottamaan vielä tovi, sillä maassamme on toistaiseksi vain yksi vedyn tankkausasema.
Ilman kattavaa tankkausasemien verkostoa vetyautoja ei Suomeen voida tuoda.
Jokaiseen Mercedes-Benz-mallisarjaan on luvassa sähkökäyttöinen versio vuoteen 2022 mennessä.
Mercedes-Benz investoi lähivuosien aikana sähköautoihin kaikkiaan noin 10 miljardia euroa.
Uusia puhtaampia dieselmoottoreita
Mercedes-Benzin tuotestrategiassa puhtailla Euro 6 -päästönormit täyttävillä dieselmoottoreilla – jotka on varustettu NOx-päästöt minimiin puhdistavalla moninkertaisella pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja SCR-puhdistusjärjestelmällä – on yhä erittäin tärkeä rooli.
Uusia 4- ja 6-sylinterisiä dieselmoottoreita hyödynnetään esimerkiksi tuoreissa E 200d-, E 220d-, E 350d-, CLS 350d- ja CLS 400d- malleissa, joissa CO2-päästöt jäävät alimmillaan 102 grammaan kilometrillä.
Geneven autonäyttelyssä C-sarjaan puolestaan esiteltiin ensimmäinen ladattava dieselhybridimalli C 300de, jonka CO2-päästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä.