Mercedes-Benzillä dieselmoottoreilla on vielä merkittävä rooli, mutta sähköiset voimalinjat ovat jo nurkan takana!

11.4.2018   10.50

Polttomoottorivaihtoehtojen rinnalla Mercedes-Benz kehittää monipuolisesti sähköisiä voimanlähteitä sekä 48 V sähköjärjestelmää.

Uuden täyssähkömalliston ensimmäinen tuote, SUV-luokan EQC lanseerataan vuonna 2019.
Kehitteillä on myös vastaava polttokennoauto GLC F-Cell, jonka voimalinjassa hyödynnetään vetypolttokennoa sekä ulkoisesti ladattavaa akkua, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

Molempien mallien kylmätestejä on ajettu kuluneen talven aikana Ruotsin Arjeplogissa Napapiirin tuntumassa.

Suomen markkinoille F-Cell-polttokennoautoa joudutaan kuitenkin odottamaan vielä tovi, sillä maassamme on toistaiseksi vain yksi vedyn tankkausasema.

Ilman kattavaa tankkausasemien verkostoa vetyautoja ei Suomeen voida tuoda.

Jokaiseen Mercedes-Benz-mallisarjaan on luvassa sähkökäyttöinen versio vuoteen 2022 mennessä.

Mercedes-Benz investoi lähivuosien aikana sähköautoihin kaikkiaan noin 10 miljardia euroa.

Uusia puhtaampia dieselmoottoreita

Mercedes-Benzin tuotestrategiassa puhtailla Euro 6 -päästönormit täyttävillä dieselmoottoreilla – jotka on varustettu NOx-päästöt minimiin puhdistavalla moninkertaisella pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja SCR-puhdistusjärjestelmällä – on yhä erittäin tärkeä rooli.

Uusia 4- ja 6-sylinterisiä dieselmoottoreita hyödynnetään esimerkiksi tuoreissa E 200d-, E 220d-, E 350d-, CLS 350d- ja CLS 400d- malleissa, joissa CO2-päästöt jäävät alimmillaan 102 grammaan kilometrillä.

Geneven autonäyttelyssä C-sarjaan puolestaan esiteltiin ensimmäinen ladattava dieselhybridimalli C 300de, jonka CO2-päästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän