Mazda julkisti uuden pitkän aikavälin visionsa – sähköautoja tulossa 2019

8.8.2017 14.15

Mazda Motor Corporation julkisti tänään pitkän aikavälin vision, joka määrittää suuntaviivat yhtiön teknologian kehitykselle vuoteen 2030 saakka.

Osana uutta visiota Mazda suunnittelee myös seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottorin lanseerausta vuonna 2019. Skyactiv-X on maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu bensiinimoottori, jossa hyödynnetään puristussytytystä.1)

Mazdan Sustainable Zoom-Zoom 2030 – visio ja seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottori esitellään lyhyesti alla.

Sustainable Zoom-Zoom 2030

Mazdan tiedotteen mukaan Mazda haluaa laajentaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtääviä toimenpiteitä auton koko elinkaaren aikaisen polttoaineketjun (”well-to-wheel” eli ”öljylähteeltä pyöriin”) näkökulmasta.

Tavoitteena on yhtiön autojen keskimääräisten well-to-wheel-hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vuoden 2010 tasosta 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, todetaan Mazdan tiedotteessa.

Tähän tavoitteeseen pyritään Mazdan mukaan priorisoimalla polttoaineenkulutusta ja päästöjä vähentäviä, aidosti käytännöllisiä parannuksia ja toimenpiteitä.

Vuodesta 2019 alkaen Mazda alkaa lanseerata myös sähköautoja ja muuta sähköistä voimansiirtoteknologiaa sellaisilla markkina-alueilla, joilla suuri osa sähköenergiasta tuotetaan uusiutuvilla tai päästöttömillä energianlähteillä tai joilla tietynlaisten polttomoottoriautojen myyntiä rajoitetaan ilmansaasteiden vähentämiseksi.

Mazda Proactive Safety -filosofiansa puitteissa Mazda kehittää yhä edistyneempää turvallisuusteknologiaa, jonka perimmäisenä päämääränä on liikenneonnettomuuksien välttäminen kokonaan.

Huipputeknologian lisäksi hiotaan turvallisuuden kannalta tärkeitä perusasioita, kuten hyvää ajoasentoa, poljinten asettelua ja selkeää näkyvyyttä. Nämä ominaisuudet myös yhdenmukaistetaan kaikissa malleissa.

Kehityksen huippua edustavaa i-Activsense-turvallisuuspakettia, joka auttaa kuljettajaa potentiaalisten vaaratekijöiden tunnistamisessa ja arvioinnissa, laajennetaan vuodesta 2018 alkaen vaiheittain vakiovarusteeksi muuallakin kuin Japanissa, missä se jo sisältyy vakiovarusteluun useimmissa malleissa.

Lisäksi Mazda aikoo aloittaa Mazda Co-Pilot -konseptin 2) osana kehitettävän itseohjautuvan teknologian testauksen vuonna 2020 ja tuoda sen vakiovarusteeksi kaikkiin malleihin vuoteen 2025 mennessä.

Seuraavan sukupolven Skyactiv-X-moottori

Skyactiv-X on maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tehty bensiinimoottori, jossa käytetään puristussytytystä, eli polttoaine-ilmaseos syttyy spontaanisti männän puristuksessa.

Mazdan omassa Spark Controlled Compression Ignition -menetelmässä on ratkaistu kaksi ongelmaa, jotka ovat aikaisemmin estäneet puristussytytystä hyödyntävien bensiinimoottorien kaupallisen käytön: puristussytytyksen mahdollistava alue palotilasta on
maksimoitu ja näin on mahdollistettu saumaton siirtymä tulppasytytyksestä puristussytytykseen.

Uudessa polttomoottorissa yhdistyvät Mazdan mukaan bensiini- ja dieselmoottorien parhaat ominaisuudet. Tuloksena saadaan erinomainen ympäristö-suorituskyky ja kiitettävästi tehoa ja kiihtyvyyttä, todetaan Mazdan tiedotteessa.

Polttoainetaloudellisuutta parantavaan turboahtimeen yhdistettynä puristussytytys antaa poikkeuksellisen moottorin vasteen ja lisää vääntöä 10–30 % nykyiseen Skyactiv-G-bensiinimoottoriin verrattuna.3)

Puristussytytys mahdollistaa käynnin erittäin laihalla seoksella 4), mikä vähentää kulutusta 20–30 prosentilla Skyactiv-G-moottoriin verrattuna ja peräti 35–45 prosentilla verrattuna vuoden 2008 Mazda-bensiinimoottoriin, jonka iskutilavuus on sama.

Polttoainetaloudellisuudellaan Skyactiv-X vetää vertoja uusimmalle Skyactiv-D-dieselmoottorille ja jopa ylittää sen taloudellisuuden.

Tarjoamalla taloudellisuutta hyvin laajalla kierrosluku- ja kuormitusalueella moottori antaa huomattavasti normaalia enemmän valinnanvaraa vaihteiston välityssuhteisiin, mikä heijastuu vähäisenä kulutuksena ja erinomaisena suorituskykynä.

# # #

1) Perustuu elokuussa 2017 käytettävissä oleviin tietoihin ja Mazdan omiin tutkimuksiin.

2) Mazdan ihmiskeskeinen itseohjautuvan teknologian kehityskonsepti. Ideana on, että ihmiset nauttivat ajamisesta ja virkistyvät siitä henkisesti ja fyysisesti. Itseohjautuva järjestelmä ohjaa autoa ”virtuaalisesti” seuraten sekä kuljettajan että auton liikkeitä tarkasti. Se ottaa ohjausvastuun odottamattomissa tilanteissa, kuten kuljettajan menettäessä tajuntansa, antaa automaattisesti ilmoituksen pelastusviranomaisille ja ohjaa auton turvallisesti sopivaan pysähdyspaikkaan.

3) Moottori on vielä kehitysvaiheessa, joten tekniset tiedot voivat vielä muuttua.

4) Seos, jossa bensiinin suhde ilmamäärään on niin alhainen, että se ei syty perinteisessä tulppasytytteisessä moottorissa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here