Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää Liikenne- ja viestintävirastoa selvittämään yhteistyössä muiden asiaan liittyvien viranomaisten kanssa vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain nojalla järjestettyjen taksimatkojen toimivuutta sekä sitä, miten taksivälityskeskusten toimintatapoja voitaisiin parantaa matkustajan aseman turvaamiseksi.
Tarve selvitykselle ilmeni julkisuuteen tulleen valitettavan tapauksen myötä.
Ikaalisten Toivolansaarikodin kaksi 88-vuotiasta asukasta eivät päässeet konserttiin, koska ennakkoon tilattu taksikyyti ei tullut paikalle.
Kyseessä oli kunnan järjestämisvastuulle kuuluva kuljetuspalvelu. Vastaavia tapauksia on tuotu liikenne- ja viestintäministeriön tietoon myös muualta Suomesta.
Liikenne- ja viestintäviraston tehtävänä on edistää toimivia ja turvallisia liikennepalveluita asiakaslähtöistä ja monialaista asiantuntemusta hyödyntäen.
Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten taksikyytien toteutuminen matkustajan kannalta sujuvalla tavalla edellyttää yhteistyötä eri viranomaisten ja toimijoiden kesken.
Kunnat järjestävät näitä palveluja sosiaali- ja terveysministeriön alaan kuuluvan lainsäädännön mukaisesti.
Aluehallintovirastot ohjaavat ja valvovat kuntia ja yksityisiä palveluntuottajia siten, että asiakkaan oikeusturva ja tasapuolinen kohtelu alueella toteutuvat.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto valvoo yleistä kuluttajansuojan toteutumista.
Selvityspyynnön vatauksen määräaika on 31.5.2019.
Onhan selvittämättäkin selvää että Bernerin idea taksipalvelujen ”uudistamisesta” tuli susi jo syntyessään.