Uudistunut Lexus RZ on saanut maailman ensiesittelynsä. Maailmanensi-ilta tapahtui iloisessa asiayhteydessä, sillä Lexuksen täyssähkö- ja lataushybridimallit ovat voimakkaalla kasvu-uralla Euroopassa.
Tämä täyssähköinen luksus-SUV on täynnä kattavia uudistuksia, jotka nostavat ajonautinnon aivan uudelle tasolle. Lexus RZ tarjoaa nipun uusia, innovatiivisia teknologioita, jotka tarjoavat enemmän tehoa, parannettua hallittavuutta ja entistä syvempää yhteyttä auton ja kuljettajansa välillä. Nämä mullistavat muutokset täydentävät Lexuksen tuttua, ylellistä matkustuskokemusta entisestään.
Lexus on ollut edelläkävijä premium-autojen sähköistämisessä aina Lexus RX 400h:n lanseerauksesta vuonna 2005 lähtien, tavoitellen jatkuvasti tasapainoa ylvään, palkitsevan ajokokemuksen ja kestävän kehityksen tavoitteiden välillä. Vuonna 2019 julkistetun Lexus Electrified -visionsa avulla Lexus pyrkii saavuttamaan hiilineutraalin yhteiskunnan tarjoamalla kokonaisen valikoiman käyttövoimia, mukaan lukien sähkö-, hybridi- ja plug-in hybridiajoneuvot, vastaamaan asiakkaidensa ja markkinoidensa moninaisiin ja mikä tärkeintä, erilaisiin tarpeisiin.
Lexus RZ esiteltiin vuonna 2023 Lexuksen ensimmäisenä vain täyssähköajoneuvoille (BEV) tarkoitetulle alustarakenteelle valmistettuna mallina. Se tarjosi aivan uudenlaisen ajokokemuksen ja energisen modernin muotoilun, jota täyssähköisyys mukanaan tuomillaan rakenneratkaisuilla mahdollisti. Vuonna 2024 mallistoa laajennettiin vastaamalla asiakkaiden toiveisiin etuvetomallilla.
Uudistuneen Lexus RZ -mallin kehitystyö keskittyi neljään keskeiseen pilariin: ajamisen ilo, toimintamatka ja latausominaisuudet, suorituskyky ja muotoilu. Teknisistä innovaatioista mainittakoon Steer-by-wire -ohjaus. Tämä täysin ilman mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja renkaiden välillä oleva järjestelmä tarjoaa aivan uudenlaisen ajokokemuksen sujuvalla, helpolla ja intuitiivisella toiminnallaan – erityisesti mutkaisilla teillä ajettaessa. Se on myös reagoiva ja tarjoaa värinöistä vapaan ohjaustuntuman.
Uusi mallisto tuo myös F Sport -mallien suorituskyvyn ja tyylin tarjolle ensimmäistä kertaa RZ-malliin. Nelivetoinen RZ 550e on tehokkain Lexus RZ.

Kuten aina, on Lexus tarjotessaan isompia teholukemia, parantunutta energiatehokkuutta ja lisääntynyttä ajomukavuutta ajatellut ensisijaisesti ja aina asiakkaitaan. Niinpä asiakkaat pääsevät hyötymään myös voimalinjassa tapahtuneista kehitysaskeleista, joita ovat mm. mallista riippuen jopa 100 km kasvanut toimintamatka (WLTP*), nopeampi DC-pikalataus kiitos akun esilämmityksen ja saatavilla on myös 22 kW:n AC-laturi.
Täysin uudistettu voimalinja
Lexus RZ -mallin täyssähköjärjestelmä on käynyt läpi täydellisen uudistuksen, keskittyen sekä käytännöllisyyden kasvattamiseen että ajamisen ilon kasvattamiseen vielä suuremmaksi iloksi. Keskeisiä muutoksia ovat uudet, tehokkaammat sähkömoottorit, tehokkaampi invertteri sekä erilaisten häviöiden minimointi kautta järjestelmän. Uusi korkeajänniteakku on (brutto)kapasiteetiltaan 77 kWh.
Yhdistämällä uuden, suuremman akun ja sen voimavarojen täyden hyödyntämisen yhdessä uudistuneiden moottorien kanssa voidaan RZ-mallistoon tarjota kolmea erilaista voimalinjavaihtoehtoa: 224 hv/165 kW* etuvetoisessa RZ 350e -mallissa, 380 hv/280 kW* RZ 500e -mallissa, ja 408 hv/300 kW* RZ 550e F Sport -mallissa. Lisäksi nelivetoisten RZ-mallien vetomassa on jatkossa 1 500 kg* jarrullisille perävaunuille.
Pidempi toimintamatka
Lexus RZ -mallin voimalinjan tekniset parannukset tuottavat merkittävän parannuksen toimintamatkaan. Alustavat tiedot osoittavat, että uudistuneen mallin toimintamatka on lisääntynyt jopa 100 km* (riippuen mallista ja varustetasosta).
Lyhentyneet latausajat
Lataussuorituskykyä on myös parannettu, kiitos akun kapasiteetin lisäämisen, akkupaketin rakenteen uudistusten ja uuden 22 kW:n AC-sisäisen laturin käyttöönoton. Pikalataus kylmissä olosuhteissa on nopeutunut uuden akun esilämmitystoiminnon ansiosta. Tämä optimoi akun lämpötilan ennen latauksen alkamista. Tämän seurauksena latausaika voi lyhentyä noin 30 minuuttia, tietenkin olosuhteista riippuen.
Erilainen ohjauspyörä
Steer-by-wire muuttaa kuljettajan työtilan aivan toisenlaiseksi. Sen sijaan, että ohjauspyörä olisi täysin pyöreä, se on suunniteltu ilman ylä- ja alaosaa, joten se on lähes suorakulmainen, ja siinä on kaarevat kahvat vasemmalla ja oikealla puolella. Muotoilu auttaa keskittymään kuljettajan huomion tiellä eteenpäin, ja ollessaan kompakti, se vapauttaa enemmän tilaa polvien ja jalkojen ympärillä helpottaen autoon sisään- ja uloskäyntiä.

Järjestelmä toimii noin 200 asteen alueella neutraalista ääriasentoon vasemmalle tai oikealle. Tämä takaa kuljettajalle tarkan hallinnan ja ajamisen vaivattomuuden. Lisäksi, kun ohjausvaihteen suhde säädetään dynaamisesti ajoneuvon nopeuden mukaan, se tarjoaa helpompaa ohjattavuutta alhaisilla nopeuksilla: ketteryyttä sujuvaan ajamiseen mutkaisilla teillä ja erittäin vakaata ajoa korkeammissa nopeuksissa. Vaikka ohjauspyörän ja ohjaavien renkaiden välillä ei ole fyysistä yhteyttä, saa kuljettaja asianmukaista palautetta.
Ohjaustuntumasta suodatetaan kaikki turha pois, mukaan lukien epämiellyttävät värinät, ja jäljelle jätetään vain olennainen.
Uusi Steer-by-wire -järjestelmä on saatavilla uudistuneeseen Lexus RZ -malliin varustetasosidonnaisesti.
Lexus Direct4
Lexus RZ -mallin voimalinjan uudistamisen lisäksi Lexus on uudistanut Direct4-ajodynamiikan hallintajärjestelmän. Se on Lexuksen ainutlaatuinen järjestelmä, joka parantaa nelivetoisten mallien vetopitoa ja ajovakautta. Liikkeellelähtötilanteissa ja suoraviivaisessa kiihdytyksessä voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä hallitaan välillä 60:40 – 0:100, jotta aikaansaadaan suora ja lineaarinen tunne kiihdytyksestä.

Kaarreajossa voimanjakoa optimoidaan välillä 80:20 – 0:100 ajoneuvon nopeuden ja ohjauskulman mukaan, jotta ajoneuvon käytös vastaa kuljettajan haluamaa. Käännöksen aikana voimaa ohjataan enemmän etuakselille sujuvan kääntyvyyden varmistamiseksi. Kaarteesta (hallitusti) poistuttaessa vääntömomentin jakelu on optimoitu kunkin pyörän pitokyvyn mukaisesti, jotta ajoneuvon tasapaino pysyy neutraalina ja näin ollen mahdollistaa sujuvan kiihdytyksen.
Kaiken tämän tuloksena on kuljettajaa palkitseva ajamisen ilo myös kaarreajossa ajoneuvon seuratessa tarkasti kuljettajan aikomaa ajolinjaa. Lexuksen ajoneuvodynamiikan integroitu hallinta (VDIM) myötävaikuttaa tasaisempaan, mukavampaan ajamiseen, yhdessä viimeisimmän kehitysversion avustin- ja turvallisuusjärjestelmien kanssa.
Ajotuntumaltaan aito Lexus
Auton rakenteellista jäykkyyttä on lisätty mm. jäykistämällä jäähdyttimen tukea ja lisäämällä poikittaistukia korirakenteeseen. Tämä auttaa vähentämään epätoivottua korin liikehdintää, mikä myötävaikuttaa esim. puhtaaseen ja lineaariseen ohjausvasteeseen. Jousitusjärjestelmässä on mm. etu- ja takaiskunvaimentimia ja jousia hienosäädetty, edistäen dynaamista suorituskykyä, vakautta ja ajomukavuutta.

Hiljaisuus ja mukavuus – ei pelkkä tavoite
Poikkeuksellinen hiljaisuus ohjaamossa on Lexuksen BEV-mallien keskeinen ominaisuus, ja uuden RZ-mallin myötä Lexus menee askeleen pidemmälle kohentamalla entisestään äänieristystä eri menetelmin. Näihin kuuluu mm. uusi vaimenninmatto takapenkkien alla ja parannettu äänieristys useissa kohdissa auton koria. Tie- ja tuulimelun torjumiseksi äänieristystä on lisätty myös tavaratilan luukussa, takaluukun verhoilussa ja itse tavaratilassa. Toimenpiteitä on myös tehty erilaisten värinöiden tukahduttamiseksi jo alkulähteillään.
Uutta tekniikkaa sisätilojen suunnittelussa
Lexus on luonut ensimmäisen sisätilojen verhoilunsa, jossa on laserilla toteutettuja graafisia elementtejä, jotka on ikuistettu Lexuksen Ultrasuede-materiaaliin. Ultrasuede-ovipaneeliverhoilu on valmistettu kestävistä, 30 %:sti kasvipohjaisista materiaaleista luoden uuden, ylellisen ilmeen matkustamolle.
Toisena uutuutena on monivärinen tunnelmavalaistus saanut uuden, dynaamisen varjoefektin. Tämä luo muuttuvia kuvioita, jotka edistävät emotionaalista, miellyttävää yhteyttä auton matkustajiin. Uuden panoraamakaton himmennystoiminnon avulla ohjaamo pysyy mukavana myös kirkkaassa auringonpaisteessa. Heijastusten vähentämisen ansiosta on mahdollista käyttää sekä himmennettävää kattoa että elektronista taustapeiliä samanaikaisesti.
Uusi Lexus RZ 550e F Sport
- Maksimiteho 408 DIN hv/300 kW*.
- Lexuksen ensimmäinen Interactive Manual Drive -virtuaalivaihteisto.
- Direct4-neliveto.
Uudistunut Lexus RZ merkitsee F Sport -mallin esittelyä mallistoon. Se antaa asiakkaille mahdollisuuden nauttia jännittävämmästä ajokokemuksesta urheilullisemmalla tyylillä ja ohjaamon tunnelmalla. 550e F Sport on tehokkain RZ-malli, jonka tarjoama maksimiteho kirjataan lukemin 408 hv/300 kW*.
Lexuksen ensimmäinen Interactive Manual Drive
Lexus RZ F Sport -mallissa nähdään ensimmäistä kertaa Lexuksen Interactive Manual Drive -järjestelmä, joka tarjoaa kuljettajalle syvemmän vuorovaikutuksen auton kanssa. Tällöin kuljettaja voi hallita tehon tuottoa – ja tunnetta – vaihteenvalitsimilla, ikään kuin käyttäisi manuaalivaihteistoa. Toimintaa täydentävät reaaliaikainen palaute voimapolkimen kautta sekä äänimaailma ja visuaaliset efektit, jotka luovat läheisemmän yhteyden ihmisen ja koneen välillä.

Järjestelmä on ohjelmoitu kahdeksanvaihteisella virtuaalisella vaihteistolla. Virtuaalisen virtalähteen vääntömomentti lasketaan kaasupolkimen asennon ja ajoneuvon nopeuden mukaan, sitten kerrotaan valitun virtuaalivaihteen suhteella. Kokemuksen parantamiseksi Lexus on jäljitellyt moottorin ääniä, ja järjestelmä toimii kierrosrajoittimella, joten kuljettajilla on tunne vaihteiden ajoittamisesta ja muutoksista ajoneuvon tilassa, joita ne tuottavat. Auttaakseen kuljettajaa täydentämään vaihteiden ajoitusta, mittariston näyttöön on lisätty vaihteenohjausmittari, joka osoittaa ajoneuvon tilan.
Tyylikäs F Sport -design
Tehokkaan dynaaminen ulkodesign myötävaikuttaa RZ 550e F Sport:n aerodynaamiseen suorituskykyyn sekä antaa autosta rohkean vaikutelman. Toiminnalliset ominaisuudet sisältävät mm. etupuskurin alaosan muotoilun, ilmanohjauksen etujarruille, etu- ja takailmanohjaimet sekä takapuskurin muotoilun. Erittäin aerodynaamiset 20-tuumaiset vanteet ovat kevytmetallia ja varustettu aerodynaamisilla hartsikansilla. Sen lisäksi, että energiatehokkuutta parannetaan tasoittamalla ilmavirtausta, ne säästävät myös painoa.
F Sport -malli on saatavilla eksklusiivisella, uudella Neutrino Grey -ulkovärillä. Sen viimeistely metallinvärisine yksityiskohtineen luo vahvan kontrastin auton mustien tyylielementtien kanssa.
F Sport -sisätilat
Lexus RZ F Sport -mallin sisätilat ovat yhdistelmä mustaa ja tummanharmaata sinisillä ompeleilla. Muotoilun yksityiskohtiin kuuluu esimerkiksi verhoilupaneelien mikrogeometriset kuvioinnit. Etuistuimet on toteutettu uudenlaisella, integroidulla vaahtomenetelmällä, joka tarjoaa erinomaisen tuen koko keholle. Muut yksityiskohdat sisältävät esimerkiksi F Sport -kynnyssuojat ja ohjauspyörän sekä alumiinisen poljinsarjan.
Uudistuneet Lexus RZ -mallit saapuvat Suomeen loppuvuodesta 2025.
*Kaikki ajoneuvon tekniset ominaisuudet vahvistetaan ajoneuvon lopullisella tyyppihyväksynnällä.