Liikenneopettajat: Helppo tapa estää tieliikenteen yleisin kolarityyppi — muista turvaväli!

Arkistokuva. Kuva: Matti Sulanto.

Liian lähellä ajavat, ns. perässä roikkujat ovat yksi eniten ärsytystä liikenteessä aiheuttavista tekijöistä.

Liikenneopettajat joutuvat valitettavan usein toteamaan, että varsinkin opetusautojen perässä ajetaan aivan liian lähellä. Ongelma on kuitenkin paljon opetusajoa laajempi.
Peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Liian lähellä ajaminen tekee ajosta epämukavaa ja vaarallista. Se heikentää näkyvyyttä, liikenteen sujuvuutta ja ekologisuutta.

Peräänajoja ja ketjukolareita ei juurikaan syntyisi jos kaikki kuljettajat säilyttäisivät riittävät, autokoulussa opitut turvavälit.

– Turvavälivalvontaa pitäisi lisätä. Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä. Automaattivalvonta ei ole tällä hetkellä mahdollinen tämän asian suhteen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaistakin voisi harkita. Valvontaa voisi kohdistaa erityisesti liikenneympäristöön missä on paljon liikennettä, kuten kaupunkialueet ja moottoritiet, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

Helpot turvaväliohjeet

Liikenneopettajien mukaan kolariongelmaa ei olisi eikä pohdintaa turvavälisakottamisesta tarvittaisi, mikäli kaikki kuljettajat muistaisivat järkevät turvaväliohjeet.

Kaupunkialueella hyvä muistisääntö etäisyyteen on metreinä puolet nopeudesta. Ajaessasi esimerkiksi 50 km/h, tulisi metrejä edessä ajavaan olla vähintään 25 metriä.

Metrien arviointia helpottaa sekuntisääntö, kun edessä ajava ohittaa esimerkiksi tien reunassa olevan valotolpan, tulisi sinun ehtiä laskemaan 2-3 sekuntiin ennen kuin itse ohitat kyseisen tolpan. Voit myös kokeilla ehditkö sanomaan itsellesi ”ajanko-liian-lähellä”.

Jos ehdit, niin hyvä, et todennäköisesti törmää edessä ajavaan mikäli hän jarruttaisi äkisti.

Nopeuden tuplaantuessa jarrututmatka nelinkertaistuu

Kaupunkialueen ulkopuolella suuremmissa nopeuksissa turvaväliä on kasvatettava reippaasti, sillä nopeuden tuplaantuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Kaupunkialueen ulkopuolella hyvä muistisääntö on, että ajaessasi esimerkiksi 100 km/h, tulisi metrejä edessä ajavaan olla vähintään saman verran. Sekunteina turvaväliä tulisi olla 4-5 sekuntin verran.

Yksi konkreettinen muistisääntö moottoritiellä ajettaessa on: mikäli saat selvää edessä ajavan rekisteritunnuksesta, ajat aivan liian lähellä.

Entä mitä tehdä kun takana ajava ajaa liian lähellä?

Kysymys on hyvin yleinen teoriakoekysymys. Oikea vastaus on: kasvata itse turvaväliä edessä ajavaan.

– Oppilaat usein miettivät, että mikä tuon vastauksen logiikka tarkalleen on. Idea on se, että älä missään nimessä provosoidu, eli älä lähde tekemään tahallisia äkkijarrutuksia tai itsekin kiihdyttämään siten että ajat kohta itse edessäsi ajavan perässä kiinni. Pidä pää kylmänä ja keskity siihen, että itse ajat järkevästi ja säilytät turvavälin takana ajajan aiheuttamasta paineesta huolimatta, kertoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here