Lexus uudisti Euroopan lippulaivamallinsa

Kuva: Lexus.

Lexus esittelee Euroopan lippulaivamallinsa, LS:n uudistuneen version.

Uusi Lexus LS on parannettu teknisillä muutoksilla jotka Lexuksen tiedotteen mukaan pystyvät hyödyntämään täysimääräisesti Li-Ion -korkeajänniteakun ominaisuuksia.

Sähkökäytöllä on auton voimalinjassa entistä suurempi rooli, ja erityisesti normaaliin ajamiseen – mitä vähintään 90 auton käytöstä on.

Kiihtyvyys on nyt aiempaa lineaarisempaa, mikä tekee kaupungissa ajamisesta miellyttävämpää mutta myös vaihtelevissa olosuhteissa maantiellä ajettaessa pienikin kaasupolkimen painallus riittää pehmeän voimakkaaseen kiihtyvyyteen.

Korkeajänniteakun voimavaroja tehokkaammin hyödynnettäessä polttomoottorin kierrosluku voidaan pitää maltillisena, millä taas on positiivinen vaikutus auton melutasoon.

Uusimmassa versiossa sekä renkaisiin, mukautuvaan iskunvaimennusjärjestelmään (AVS), kallistuksenvakaukseen ja jopa istuimien rakenteeseen on kiinnitetty erityistä huomiota matkustusmukavuuden kannalta.

Renkaiden osalta sivuseinämien jäykkyyttä on vähennetty run-flat -ominaisuuksista tinkimättä, ja AVS-jousitusjärjestelmän uudet lineerisolenoidiventtiilit mahdollistavat iskunvaimennuksen nopeamman ja tarkemman toiminnan erilaisilla pinnoilla ajettaessa.
Kallistuksenvakauksessa otetaan entistä tarkemmin huomioon dynaaminen painonsiirtymä korin kallistuessa mikä tarkoittaa mm. entistä tarkempaa ajettavuutta kaarteissa ja nopeissa käännöksissä.

Lexus on muuttanut istuinten rakennetta uudella monikerrospehmusteella, erityisen pehmeällä päällipehmusteella ja uudelleensijoitetuilla saumauksilla. Lopputuloksena istuimet välittävät tiedotteen mukaan entistä vähemmän värinöitä.

Kuva: Lexus.

Täysin automaattinen pysäköintijärjestelmä

Lexus esittelee uudessa LS-mallissa ensimmäistä kertaa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Järjestelmä käyttää ohjausta, kaasua, jarrua sekä voimansiirtoa liikuttaakseen ajoneuvoa erittäin tarkasti ja turvallisesti. Pehmeän ja tarkan toiminnan lisäksi järjestelmä on muita markkinoilla olevia järjestelmiä nopeampi.

Ajettaessa aiotun pysäköintitilan viereen kuljettaja voi aktivoida järjestelmän, jolloin se automaattisesti etäisyystunnistimien sekä 360-kamerajärjestelmän avulla luo kuvan ympäristöstään.

Järjestelmä määrittää automaattisesti kaikista tehokkaimman ja turvallisimman tavan pysäköidä auto hiljentäen nopeutta tilan ollessa ahdas. Medianäytön kautta välittyvä kirkas kuva pitää kuljettajan jatkuvasti ajan tasalla auton liikkeistä ja sijainnista.

Järjestelmässä on myös muistitoiminto usein käytettyjä pysäköintikohteita silmälläpitäen, ja järjestelmä toimii myös ilman parkkipaikan ääriviivoja tai muita pysäköityjä ajoneuvoja.

Kuva: Lexus.

Digitaalinen taustapeili

Uudistunut Lexus LS hyödyntää uusinta teknologiaa tehdäkseen ajamisesta mahdollisimman turvallista ja auttaakseen kuljettajaa mahdollisimman tehokkaasti. Käytössä on nyt RX-mallista tutut adaptiiviset BladeScan-ajovalot, jotka pystyvät rajaamaan valaistun alueen erittäin tarkasti verrattuna esimerkiksi matriisiajovaloihin.

Varusteisiin lukeutuu myös takalasiin sijoitettua kameraa hyödyntävä uusi digitaalinen taustapeili, jonka ansiosta esimerkiksi takaistuimien pääntuet tai takamatkustajat eivät haittaa taustapeilin näkymää. Kuvaa voi säätää laajalla skaalalla kuljettajan mieltymysten mukaan.

Lisäksi 360-kamerajärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistustoiminto ja varsinaisten esikiristimien lisäksi turvavyöt voidaan esikiristää sähköisesti mikäli PCS-järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin.

Kuva: Lexus.

Uusi multimediajärjestelmä ja parannettu käyttöliittymä

Uudistuneen LS-mallin multimediajärjestelmä ja käyttöliittymä ovat kokeneet ison muutoksen, joka tähtää yksinkertaisempaan ja intuitiiviseen käyttökokemukseen.

Uutta järjestelmää ohjataan 12,3-tuumaisen, kuljettajan näkökenttään saumattomasti sijoitetun kosketusnäytön avulla. Järjestelmän ominaisuudet pitävät luonnollisesti sisällään älypuhelimen integrointiominaisuudet Apple CarPlay – ja Android Auto -toimintoineen.

Kosketusnäytön toimintoihin on lisätty uusi viimeksi käytettyjen toimintojen pikanäppäin, joka mahdollistaa esimerkiksi istuinsäätöjen tai ohjauspyörän lämmityksen nopean käytön. Ohjauspyörässä olevat mediajärjestelmän käyttöpainikkeet on nyt sijoitettu uudelleen parempaa käytettävyyttä silmälläpitäen.

Hillitty ulkoasun päivitys

Lexus on pitänyt LS-mallin uudistumisen yhteydessä huolta myös ulkodesignin hillitystä päivittämisestä. Etupuskuri on muotoiltu uudelleen ja Lexukselle tyypillinen etusäleikkö on saanut tumman metallinhohtoisen pinnoitteen. Ajovalot on muotoiltu uudelleen BladeScan -valoyksiköiden ehdolla päiväajovalojen muodostaessa erittäin tunnistettavan “L”-muodon.

Puskurin alaosassa sijaitsevat ilmanottoaukot on siirretty ulommas ja niiden muoto on suorakulmaisempi korostaen auton leveyttä ja matalan ryhdikästä olemusta. Tätä korostetaan entisestään F SPORT -varustetasossa, jossa ilmanottoaukot ulottuvat puskurin kulman yli. Samoin kyseisessä varustetasossa ilmanottoaukkojen säleiköissä on satiinimusta pinta, vanteissa musta viimeistely ja takavaloyksiköiden kehykset ovat mustat.

Lexuksen uusin saapuu Eurooppaan ja Suomeen alkuvuodesta 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here