Kotimaan matkailu elää vahvaa kasvukautta. Koronaepidemia on mullistanut mökkeilyn ja lähimatkailun lisäksi myös matkailuautoilun, jota on aiemmin pidetty pienen piirin harrastuksena, todetaan Best Caravanin tiedotteessa.
Pölyttyneet ajatukset karavaanareista on nyt syytä unohtaa, sillä viime ja kuluvan vuoden myynti kertoo, että matkailuautoilusta on tullut isomman kohderyhmän juttu. Eniten kasvua nähdään aiempaa nuoremmissa kohderyhmissä.
Muutos on huomattu myös matkailuajoneuvotoimijan Best Caravanin tilastoissa.
Matkailuautoilu on ollut kasvussa jo ennen koronaa, mutta selkeä kasvu nuoremmissa kohderyhmissä on nähty kevään 2020 jälkeen.
– Uusien asiakkaiden kasvu on noin kaksinkertainen edellisvuoteen nähden, ja haasteeksi tuleekin jo kysyntään vastaaminen. Retkeily- ja matkailuautot viedään käsistä, Best Caravanin markkinointi- ja ajoneuvoliiketoiminnan johtaja Tuomas Salminen kertoo.
Matkailuautoilu on takavuosina kärsinyt vanhentuneesta imagosta, mutta maine on kääntymässä. Matkailumuodon itsenäisyys ja ekologisuus puhuttelevat kaupunkilaisia nuoria aikuisia, jotka ovat löytäneet lajin.
Tämä näkyy myös sosiaalisen median ‘#vanlife’-ilmiössä ja matkailuautoaiheista jaetuissa kuvissa. Karavaanarius edustaa nyt uudenlaista vapautta matkustaa, ekologisesti ja aikatauluista riippumattomasti.
Yhdessä kotimaan matkailun puolesta
Best Caravan on tarttunut trendiin ja kerää matkavinkkejä tietäjät.fi -kampanjasivulle, joka on Salmisen mukaan Best Caravanin kädenojennus kotimaan matkailulle.
– Vaikka kotimaan matkailulla menee monessa mielessä hyvin, pienillä paikkakunnilla ja yrittäjillä on edelleen tukalat paikat. Haluamme osaltamme olla nostamassa näitä paikkoja ja palveluja kartalle, jotta mahdollisimman moni inspiroituisi kokemaan uutta ja samalla tukisi yrittäjiä ja Suomen erilaisia kohteita, Salminen kertoo.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //