Kevään kelirikkokaudesta odotetaan aikaisempia vuosia vaikeampaa

21.3.2018 17.15

Kelirikon merkit ovat jo nähtävissä monin paikoin Suomen teillä ja rataverkolla. Routatilanteesta ennustetaan tulevan viimevuotista haasteellisemman. 

Pahimmin varioituneelle tieverkolle tämä voi tarkoittaa kesänopeuksien myöhäisempää voimaantuloa.

Sorateiden kelirikosta ennustetaan vaikeata ja laaja-alaista

Sorateillä kelirikko saattaa tänä keväänä vaivata tiellä liikkujia normaalia enemmän ja pahimmillaan lähes koko Suomessa.

Vaikeinta kelirikkoa ennustetaan etelärannikon lähelle sekä luoteiseen Lappiin, mutta melko vaikeaa laajasti Sisä-Suomeen.

Lisäksi Etelä-Pohjanmaalle, Satakuntaan, Varsinais-Suomeen, Lappiin ja osin Kainuuseen ennustetaan keskimääräistä vaikeampaa kelirikkoa.

Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon.

Eniten kelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon.

Sorateillä saattaa myös paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin.

– Raskaampia kuljetuksia suunniteltaessa kannattaa ajoittaa kuljetukset sellaisiin ajankohtiin, jolloin vuorokauden lämpötila on alimmillaan ja tien kantavuus suurimmillaan. Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki neuvoo.

Lauha alkutalvi on vaurioittanut päällysteitä

Päällystetyt tiet ovat jälleen kärsineet alku- ja keskitalven lauhoista ja sateisista keleistä aina tammikuun lopulle asti normaalia enemmän.

Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon halkeamia ja reikiä sekä muita vaurioita.
Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2000 kilometrille.

Viime keväänä painorajoituksia oli noin 1150 kilometrillä maanteitä ja loppusyksylläkin vielä lähes 100 kilometrillä.

Saaristossa vielä jäitä, kelirikkotilanne edessäpäin

Tänä talvena on ollut hyvä jäätilanne, jonka takia yhteysalusliikenne on hoidettu muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ilmatyynyaluksilla. Jääkenttä on vielä suhteellisen ehyt, mutta jonkin verran ongelmia ovat aiheuttaneet kova tuuli, ahtojäät ja vedenkorkeuden vaihtelut.

Kemijärvellä Räisälässä ja Hailuodossa on edelleen käytössä virallinen jäätie.
Lossiliikenne on hoitunut kohtalaisen hyvin koko talven. Saimaalla vedenpinta on hyvin korkealla, josta saattaa aiheutua lossiliikenteelle lopputalvesta ongelmia.

Oulunjärven vedenpinta taas on poikkeuksellisen matalalla, joten odotettavissa voi olla liikennerajoituksia.

Reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy Liikenneviraston internetsivuilta osoitteesta: https://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/.
Painorajoituksista saa lisäksi tietoa Liikenteen asiakaspalvelusta osoitteesta liikenteen.asiakaspalvelu@liikennevirasto.fi ja numerosta 029 502 0600.

Tienkäyttäjiltä toivotaan malttia ja varovaisuutta liikennöitäessä pahimpina kelirikkoaikoina. Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa liikennettä vaarantavista vaurioista Tienkäyttäjän linjalle numeroon 020 021 00.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here