Keikkabussi on orkesterin tärkein instrumentti!

Teksti: Seppo Pänkäläinen.

Niitä on monenlaisia ja useilla niistä on myös nimi. Olennaista niissä on, että ne ovat käyttäjiensä tärkein instrumentti. Sillä, jos bändillä ei olisi keikka-autoa, ei se soittaisi yhtään keikkaa.

Keski-Suomen sydämestä, joka on valikoitunut monen artistin ja bändin kotiseuduksi keskeisen sijaintinsa vuoksi, löytyy kolmen merkittävän artistin ja yhtyeen keikka-autoa. Nimittäin tangoprinssi Leif Lindemanin ja Rosetten, tangokuningas Tommi Soidinmäen ja Vastakaiun sekä Saija Tuupasen ja eXmiesten autot. Rosetten autolla ei ole nimeä, kaksi muuta kantavat nimeä Pommi ja NyXä.

Leif Lindemanin ja Rosette-yhtyeen keikka-autolla ei ole nimeä. Auton pääkuski ja omistaja on Marko Rauhala. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Rosetten keikka-auto on Iveco Daily, 3-litraisella moottorilla varustettu menopeli, jonka pääkuskina toimii yhtyeen kosketinsoittaja ja taustalaulaja Marko Rauhala. Auto on hänen yhtiönsä omistuksessa ja hän siitä myös huolen pitää. Ja huolettavaa on todellakin ollut.

– 2024 keväällä auto hyytyi ennen Torniota paluumatkalla Jyväskylään. Auto ja kamat jäi sinne, tultiin yhdellä Torniosta löydetyllä Yariksella kotiin. Se oli sesonkiaikaa, joten jouduttiin keikkailemaan laina-autolla kaksi kuukautta. Nyt autossa on uusi moottori, mutta Murheenkryyniksi auton voisi nimetä, Rauhala kertoo.

Marko Rauhala. Kuva: Seppo Pänkäläinen

Aiemmin Rauhalalla on ollut neljä Sprintteriä, Ivecolla hän on kuskannut bändiä reilun vuoden. Vuodessa kilometrejä tulee sellaiset 70 000, kun vuonna 2024 Rosette teki yli 200 keikkaa, etelästä pohjoiseen.

– Auto sinällään on hyvä ajettava. Jousitus vaan joutuu koville, kun kyydissä on joskus viisi miestä ja soittokamat. Sähköpuolen vikoja tässä on ollut. Auto on varustettu ”kaikilla herkuilla”, kun tuota ikää alkaa olla meillä kaikilla. On ollut puhetta siitäkin, josko 2025 tehtäisiin jo vähemmän keikkoja, Rauhala kertoo.

Tommi Soidinmäen ja Vastakaiku-yhtyeen keikka-auto on Pommi ja sen pääkuskina toimii basisti Tapio Leppänen. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Vastakaiku-yhtyeen basistin Tapio Leppäsen kotipihassa seisoo yhtyeen kulkupeli Pommi, Mersun Sprintteri, joka odottaa seuraavaa keikkaa ”johonkin päin Suomea”. Murheita on ollut Pomminkin kanssa.

– Kerran jäähdytysneste alkoi vajentua, kun kansi oli haljennut. Piti lähteä viemään autoa huoltoon mutta Keljon ABC:n kohdalla tapahtui jotain. Pääsin siitä muutaman kilometrin eteenpäin mutta Muuramen vanhan autotalon kohdalla auto hyytyi. Jouduttiin vaihtamaan moottori.

– Kerran taas alkoi näkyä savua ja kyseltiin, että ei kai tuo savu meidän autosta tule? Kyllä tuli. Jarru oli hirttänyt kiinni. Jouduttiin heittämään vettä renkaaseen. Tämä tapahtui sen toisen auton kohdalla. Mutta nyt ei ole vähään aikaan ollut ongelmia. Auto on hyvä ajettava, sellainen kuin keikka-auton tuleekin olla. Ja alla on tuoreet talvirenkaat, Leppänen kertoo.

Tapio Leppänen. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Vuoden 2008 mallin auton mittarissa on lähes 400 000 kilometriä. Se on rekisteröity kuorma-autoksi, joten ylin sallittu nopeus on 80 km/h:ssa.

– Pisimmillään on ajettu Jyväskylästä Rovaniemelle, vieläpä siten, että meillä oli keikka Jyväskylässä ja lähdettiin siitä suoraan ajamaan pohjoiseen. Joskus, kun on keikka kotiseudulla, tuntuu, että keikka ei ala lainkaan, kun ei ole ajettu 3-4 tuntia, Leppänen kertoo.

Ehkä Suomen näyttävin keikkabussi, Mersu Sprinter vuosimallia 2023, on Saija Tuupasen ja eXmiesten. Auton omistaa Aki Metsälä, bändin kapellimestari, laulaja, pianisti ja haitarinsoittaja. Metsälä myös on bändin pääkuski.

Aki Metsälä. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

– Toinen kotihan tämä on. Jos reilussa kuukaudessa autossa vietetään aikaa noin sata tuntia ja keikkakausi kestää yhdeksän kuukautta, niin siitä voi jokainen laskea, paljonko autossa tulee vietettyä aikaa. Tämä Sprintteri on hyvä ajettava, luotettava, Metsälä sanoo.

Metsälä osoittautuu Mersu-mieheksi. Seuraavakin keikkabussi on kuulemma Sprintteri ja kauppakassina Metsälällä on 35 vuotta vanha Mersu. Se tosin on usein huoltamossa.

Ja miksi hienot teippaukset?

– Kun tehdään laatua, keikka-autonkin pitää näyttää hyvältä. Saija on kuitenkin maan ykköstähtiä tällä hetkellä. Kyllä tämä ihmisten mielenkiinnon herättää, kun taukopaikalle parkkeeraa tai kurvaa keikkapaikan pihaan, Metsälä sanoo.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän