Käytettyjen autojen kaupassa tehty vilppi maksaa vuodessa Suomen taloudelle kymmeniä miljoonia euroa!

Vaikka ajokilometrien manipulointi kohdistuu usein tavallisiin kuljettajiin, jotka etsivät hyvää tarjousta, seuraukset ulottuvat paljon kauemmaksi ja vaikuttavat kokonaisiin kansantalouksiin. Tämä on vakava ongelma jokaiselle maalle – ja koko Euroopalle.

Epärehelliset myyjät saavat kuljettajat maksamaan liikaa käytetyistä autoista, ja eri puolilla Eurooppaa valtiot menettävät vuosittain miljardeja euroja verotuloja..

Euroopan parlamentin vuonna 2018 laatimassa raportissa arvioitiin, että mittarilukeman manipuloinnista EU:ssa aiheutuvat vahingot vaihtelevat vuosittain 1,31 miljardista eurosta 8,77 miljardiin euroon.

Jotta tämän käytännön aiheuttamat taloudelliset tappiot ymmärrettäisiin paremmin, autoalan datayhtiö carVertical teki tutkimuksen eri Euroopan maissa. Tulokset osoittavat, että jopa varovaisen skenaarion mukaan Euroopan maat menettävät vuosittain noin 5,3 miljardia euroa matkamittarihuijausten vuoksi. Koska monet tapaukset jäävät huomaamatta, todellinen vahinko voi olla huomattavasti suurempi.

”On erittäin vaikeaa todistaa, että auton mittarilukema on väärennetty. Maat eivät aina vaihda ajoneuvotietoja keskenään, eikä monia ajokilometritietoja koskaan digitalisoida, mikä helpottaa tämän epärehellisen käytännön salaamista. Ainoa tapa todentaa matkamittarihuijaus on käyttää historiallisia ajokilometritietoja”, selittää carVerticalin automarkkinoiden asiantuntija Matas Buzelis.

Matkamittarihuijaukset maksavat Suomelle vuosittain yli 53,1 miljoonaa euroa

Suomessa ostajat maksavat keskimäärin 28,8 % liikaa ostaessaan auton, jonka matkamittarilukema on väärennetty, mikä on yli neljännes auton todellisesta arvosta.

Esimerkiksi 10 000 euron hintainen auto, jonka mittarilukema on väärennetty, saattaa olla arvoltaan vain 7 200 euroa. Tämä tarkoittaa, että ostaja maksaa noin 2 800 euroa liikaa. Mitä korkeampi auton hinta on, sitä suurempi mahdollinen tappio on. Luksusautojen ostajat voivat tietämättään maksaa kymmeniä tuhansia euroja liikaa.

”Ei ole mikään salaisuus, että ostajat suosivat autoja, joissa on vähemmän kilometrejä. Valitettavasti tämä tekee niistä suosituimpia huijausten kohteita. Kun ajokilometrejä vähennetään, syntyy illuusio siitä, että auton kunto on parempi kuin se todellisuudessa on. Huijausten kohteeksi joutuvat sekä edulliset että premium-luokan ajoneuvot”, Buzelis lisää.

Tutkimuksen mukaan Suomen talous menettää vuosittain noin 53,1 miljoonaa euroa matkamittarihuijausten vuoksi.

Länsi-Euroopan maat kärsivät vielä suuremmista tappioista

Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että vaikka matkamittarihuijaukset ovat laajalle levinnyt ongelma, niiden taloudelliset vaikutukset ovat suuremmat Länsi-Euroopassa Itä-Euroopan maihin verrattuna.

Matkamittarihuijauksista suurimmat taloudelliset menetykset kärsivät autoilijat Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Ranskassa, Saksassa ja Italiassa. Sen sijaan Ukrainassa, Serbiassa ja Romaniassa asuville auton ostajille vaikutus on vähäisempi.

Arvioimalla carVerticalin tarkastamien autojen määrää, niiden keskimääräistä markkina-arvoa sekä huijaustapausten osuutta kussakin maassa, tutkimus arvioi että Yhdistynyt kuningaskunta menettää vuosittain noin 1,4 miljardia euroa matkamittariväärennösten vuoksi, Ranska 1,15 miljardia euroa ja Saksa 1,1 miljardia euroa.

Buzelisin mukaan matkamittareiden manipulaatio on vakava ongelma, joka maksaa Euroopan kansantalouksille vuosittain miljardeja euroja.

Vaikka hallitukset tunnustavat ongelman, erityisiä aloitteita sen ratkaisemiseksi on vain vähän, mikä tarkoittaa, että ostajien on itse ryhdyttävä toimiin varmistaakseen, että heidän ostamiensa ajoneuvojen mittarilukema on oikea.

”Ajoneuvon historiaraportista voi käydä tarkalleen ilmi, milloin ja kuinka paljon ajokilometrejä on muutettu. Tämä auttaa ostajaa päättämään, jatkaako hän ostoa vai neuvotteleeko hän paremmasta hinnasta. Jos ajokilometrejä on väärennetty, autossa voi monissa tapauksissa olla myös muita piileviä ongelmia, ja tämä on erittäin tärkeää, kun puhutaan siitä, kuinka globaalit päättäjät eivät suojele ostajia”, Buzelis varoittaa.

Menetelmä

CarVerticalin tutkimuksessa analysoitiin yrityksen asiakkaiden ostamien ajoneuvojen historiaraporttien tietoja, käytettyjen autojen keskihintaa, sellaisten ajoneuvojen osuutta, joiden mittarilukema on väärennetty, sekä matkamittarihuijausten taloudellisia vaikutuksia 17 Euroopan maassa.

Matkamittarihuijausten vaikutusprosentti laskettiin analysoimalla yhtiön asiakkaiden vuonna 2024 ostamia ajoneuvojen historiaraportteja ja laskemalla vuosina 2005–2024 valmistettujen käytettyjen autojen arvonmuutokset matkamittariväärennösten kanssa ja ilman niitä.

CarVertical toimii 35 maassa, ja sen tietolähteinä on yli 900 maailmanlaajuista tietokantaa, kuten lainvalvontaviranomaiset, kansalliset/valtiolliset rekisterit, rahoituslaitokset ja ilmoitukset. Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia näkemyksiä käytettyjen autojen markkinoista.

Lue muita juttuja carVerticalista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän