Moniin muihin maihin verrattuna maamme autoilun historia on nuorehko. Autoistuminenhan maassamme alkoi kasvaa yleisemmin 1960-luvulta ja lähentelee vasta nyt monien länsimaiden tasoa.
Toistaiseksi maassamme on vielä pieni/alhainen liikennetiheys, joten todellisista ruuhkista on turha puhua.
Keski-Euroopassa liikkuneet tietävät, mitä todelliset, joskus tunteja kestävät, liikennesumat merkitsevät.
Silti meillä suojatieonnettomuudet ovat viime aikoina nousseet medioiden otsikkoihin ja syystäkin. Autoilijoiden todetaan olleen syypäitä monissa tapauksissa.
Kaikessa ihmisen käyttäytymisessä on kysymys asenteista sekä yhteisistä, jaetuista arvoista ja yleisestä sivistyksestä. Ne korostavat kohteliaisuuden merkitystä muita kohtaan.
Näiden arvojen varaan perustuu jokapäiväinen elämämme. Tässä meillä suomalaisilla on peiliin katsomisen paikka!
Myös auton ratissa istuva toteuttaa ajaessaan useita edellä mainituista asenteista.
Aina on syytä muistaa, että lähes jokainen taajamissa liikkuva on ajoittain myös itse jalankulkija tai pyöräilijä. Usein saamme sitä, mitä tilaamme!
Kaikessa käyttäytymisessä taustalla on kysymys myös asennoitumisesta. Se voi olla ihaileva, arvostava, myötä elävä, väheksyvä, välinpitämätön, itsekäs tai jopa vihamielinen.
Jatkuvan valistuksen tuloksena liikenteen haittavaikutuksia on pystytty vähentämään. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että väheksyvä sekä itsekäs ajattelu on liian monen käyttäytymisen pohjalla.
Valitettavasti kehitys parempaan on kovin verkkaista.
Mistä ratkaisua pitää hakea? Joidenkin tahojen keinovalikoima perustuu lisääntyvän tekniikan pohjalle ja usein myös kalliiden ratkaisujen käyttöönottoon.
Tärkein keino, se täysin ilmainen ”laite” löytyy meidän jokaisen päästä.
Kaiken tämän ohella on todettava myös jalankulkijoiden joskus täysin yllättävä käyttäytyminen.
Johtuuko se pelosta tai piittaamattomuudesta tai tottumattomuudesta, on sitten toinen asia.
Jo Helsingin kokoisessakin taajamassa monet täpärät tilanteet valo-ohjatuissa risteyksissä ovat olleet jalankulkijoiden aiheuttamia.
Siispä aistit valppaana ja jalka jarrulle sekä nopeuden alentaminen, jolloin tietä ylittävä uskaltaa astella turvallisesti suojatietä pitkin yli kadun.
Parhaassa tapauksessa saatat saada hymyn tai käden heilautuksen. Tiedät tehneesi hyvän työn.
Siis hieman säätämällä löytyy monesti toimiva ratkaisu. Malttia menoon toivoo
”Kauko Säätäjä”.