Katso tästä ohjeita tunnistaa entinen taksi käytettyä autoa ostaessa!

Käytetyn auton ostaminen voi olla hyvä tapa säästää rahaa, mutta ostajan on hyvä tietää, mitä hän tarkalleen ottaen on saamassa. Jotkin käytetyt autot voivat olla entisiä taksi-, poliisi- tai vuokra-autoja, joissa on yleensä enemmän kulumia ja joiden arvo on alhaisempi.

Myyjät eivät aina paljasta näitä tietoja, mikä voi vaikeuttaa tietoon perustuvan päätöksen tekemistä. On kuitenkin olemassa useita merkkejä siitä, että myytävää autoa on käytetty taksina.

Taksit kuluvat tavallisia ajoneuvoja enemmän

Taksit tai kyytipalveluautot joutuvat ajamaan melko ainutlaatuisissa ajo-olosuhteissa, jotka eroavat paljon tavallisista henkilöautoista.

Ne työskentelevät usein 12 tunnin vuoroissa, ja niiden moottorit käyvät pidempiä aikoja, joskus jopa tuntikausia tyhjäkäynnillä. Tämä jatkuva käyttö ei anna moottorille aikaa levätä, mikä luonnollisesti johtaa ajan mittaan suurempaan kulumiseen.

”Takseille kertyy kilometrejä hyvin nopeasti, ja ne ajavat usein 3–4 kertaa enemmän kuin samanikäiset tavalliset henkilöautot. Pidempiaikainen tyhjäkäynti estää moottoria saavuttamasta optimaalista lämpötilaa, mikä aiheuttaa hiilen kertymistä polttokammioon”, selittää automarkkinoiden asiantuntija Matas Buzelis carVerticalista, automarkkinoiden datayhtiöstä.

Usein toistuva pysäytys- ja liikkeellelähtöajaminen kaupunkiympäristössä rasittaa jousitusjärjestelmää ja kytkintä, mikä johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.
Vaikka takseja huolletaan yleensä hyvin, rutiinihuollossa on mahdotonta käsitellä kaikkia intensiivisestä käytöstä mahdollisesti aiheutuvia ongelmia.

Tietyt mallit ovat muita todennäköisemmin entisiä takseja. Tällaisia ovat esimerkiksi Mercedes-Benz E-luokka, Toyota Prius, Hyundai Ioniq, Toyota Corolla, Škoda Octavia ja Škoda Superb. Hybridi- ja sähkökäyttöisiä malleja käytetään yhä enemmän matkustajien kuljettamiseen. On kuitenkin myös muita merkkejä siitä, että auto on ollut aikoinaan taksi.

Tiheä huoltohistoria

Taksiyritykset noudattavat usein tiukkoja huoltosuunnitelmia pitääkseen ajoneuvonsa liikenteessä mahdollisimman tehokkaasti. Jos auton huoltomerkinnät näyttävät tavallista tiheämmiltä, se voi olla merkki siitä, että auto on aiemmin toiminut taksina. Säännöllinen huolto voi ehdottomasti olla myönteinen asia, mutta liiallinen huolto voi viitata raskaaseen käyttöön.

Isompi matkamittarilukema

Auto, jonka ajokilometrit ovat ikäisekseen epätavallisen isot, on selvä varoitusmerkki. Takseille kertyy kilometrejä nopeasti jatkuvan käytön vuoksi – jopa 3–4 kertaa enemmän kuin tavallisille autoille.

”Ostajien tulisi varoa ajoneuvoja, joiden mittarilukema ei näytä vastaavan niiden kuntoa tai ikää – matkamittarien taaksepäin kääntäminen on yleinen käytäntö epärehellisten myyjien keskuudessa”, selittää Buzelis.

Liiallinen sisätilojen kuluminen

Aikaisemmin taksina toimineessa ajoneuvossa on usein huomattavaa sisätilojen kulumista raskaan päivittäisen käytön vuoksi. Ostajien tulisi tarkastaa matkustamo huolellisesti, sillä liiallinen kuluminen voi olla merkki siitä, että autolla on ajettu paljon kilometrejä ja matkustajia on ollut paljon.

Tärkeimpiä tarkistettavia alueita ovat ohjauspyörä, vaihdekeppi ja polkimet, jotka saattavat näyttää kuluneemmilta kuin auton ikään nähden on odotettavissa. Myös istuimet, erityisesti takaistuimet, on tutkittava tarkasti. Yksityisomistuksessa olevan ajoneuvon takaistuimissa on yleensä vain vähän kulumaa, mutta entisen taksin takaistuimissa voi olla selviä käytön jälkiä.

Muita merkkejä ovat esimerkiksi kojelaudassa olevat porausreiät tai liimajäljet, joihin on saatettu asentaa taksamittareita tai muita laitteita. Ostajien tulisi myös tarkastaa takaovien paneelit ja etuistuinten selkänojat, sillä matkustajien tiheä käyttö voi aiheuttaa naarmuja ja materiaalivaurioita.

Tietty auton väri

Monet taksit ostetaan tai maalataan erottuvilla väreillä, kuten keltaisella, jotta ne ovat helposti tunnistettavissa. Jos auton väri on epätavallinen, se on saatettu maalata uudelleen sen taksihistorian salaamiseksi.

Ostajien on syytä tarkastaa huolellisesti maalipinnan epätasaisuudet, erityisesti ovenkarmien ympärillä, sillä epätasainen väritys tai rakenne voi viitata aiempiin korjauksiin. Varovaisuutta suositellaan myös ajoneuvojen kohdalla, joissa on vinyylipäällysteitä, sillä myyjät saattavat käyttää tätä kustannustehokasta menetelmää auton ulkonäön muuttamiseen ja mahdollisesti peittää taustalla olevat ongelmat.

Maalin kunto tietyillä alueilla

Ostajien tulisi tarkastaa maalin kunto takaovien kahvojen ja sisääntulokohtien ympärillä, sillä näillä alueilla voi olla naarmuja tai kulunutta maalia tiheän käytön vuoksi. Lisäksi on tärkeää tarkistaa, onko katolla tummempia kohtia tai jälkiä, jotka voivat viitata paikkaan, jossa on aikaisemmin ollut taksikyltti. Samanlaisia merkkejä aiemmasta kaupallisesta käytöstä voi näkyä ovissa, joihin on usein kiinnitetty tarroja.

Sisätilat voivat olla edelleen kosteat

Ennen autojen myyntiä taksiyhtiöt puhdistavat usein sisätilat perusteellisesti, ja joskus istuimet ja matot poistetaan painepesua varten. Kaikki kosteus, märkyys tai voimakas puhdistusaineen haju auton sisällä saattaa olla merkki juuri puhdistetusta entisestä taksista.

Autoasiantuntijat eivät suosittele entisen taksin ostamista

Entiset taksit voivat olla ostamisen arvoisia. Ne ovat usein halvempia kuin muut autot, mutta ostajan on tiedostettava, että hän ostaa entisen taksin, ja ymmärrettävä riskit.

Nämä autot tarvitsevat paljon todennäköisemmin korjauksia nopeutuneen kulumisen vuoksi. Lisäksi entisten taksien jälleenmyyntiarvo on yleensä alhaisempi, mikä voi vaikuttaa ostajiin tulevaisuudessa.

”Matkamittarilukeman tarkistaminen on ehdottoman tärkeää käytettyä autoa ostettaessa, koska ajokilometrit voivat olla vahva indikaattori ajoneuvon kunnosta. Itse asiassa ajoneuvoissa, joissa on paljon kilometrejä, kuten entisissä takseissa, voi olla todennäköisemmin väärennetty mittarilukema, jotta ne näyttäisivät houkuttelevammilta ostajille”, Buzelis sanoo.

Ajoneuvojen historiaraportit ovat erittäin arvokas työkalu käytetyn auton ostajille. carVertical tarjoaa kattavia raportteja, joista käy ilmi auton aiempi käyttö, esimerkiksi onko sitä käytetty taksina ja sen historiallinen matkamittarilukema.

Entistä taksia harkitsevien ostajien tulisi ensisijaisesti teettää ammattilaisella tarkastus, jotta sen kunto voidaan arvioida perusteellisesti. Tämä vaihe voi auttaa tunnistamaan piilossa olevat kulumat ja mahdolliset mekaaniset ongelmat, jotka eivät välttämättä ole heti näkyvissä.

Useimmissa tapauksissa voi kuitenkin olla järkevämpi sijoitus valita ajoneuvo, jolla ei ole taksihistoriaa. Yksityisomistuksessa olevan auton valitseminen voi tarjota suuremman luotettavuuden ja mielenrauhan ja vähentää liiallisen kulumisen ja odottamattomien korjausten riskiä.

Katso myös nämä

Oletko ostamassa käytettyä autoa — katso tästä tärkeät vinkit!

Uusi palvelu auttaa käytetyn auton ostajaa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän