Karting: Kaasuttimien säätö vaatii kokemusta ja aikaa

2.4.2018  18.59

Neljän kuljettajan voimin Belgian Mariembourgissa ajettuun IAME International Openiin osallistunut Team Mad-Croc Karting Finland jatkoi opettavaisia esityksiä kansainvälisillä kiparadoilla.

X30 Senior -luokassa kuljettajakaksikko Tuisku Ovaska ja Valtteri Valkeejärvi nappasi B-finaalista sijat 5 ja 19, eikä tiimipäällikkö Petri Ovaska peitellyt tyytyväisyyttään kuljettajien suorituksiin.

– Tekniset murheet heikensivät Tuiskun alkuerien tuloksia, mutta B-finaalissa ajo kulki todella mallikkaasti ja muutoinkin vauhti oli kohdallaan. Erityisesti sateella Tuiskun nopeus oli käytännössä kärjen tasolla. Myös Valtterin suoritus oli selvästi positiivinen, erityisesti jälkimmäinen B-finaali oli Valtteria parhaimmillaan, vaikka irronneesta ponttoonista seurannut sakko pudottikin sijoitusta, kertaa Ovaska.

Myös X30 Junior -luokassa Jasper Hassinen onnistui saavuttamaan kärkeä verrattuna aiempaan. Jasperin sijoitus luokassaan oli 15.

– Jasperilla oli hyvää yritystä ja hänen ajolinjansa ovat erittäin siistit. Kehitystä tapahtuu jatkuvasti ja nuori kuljettaja sai jälleen arvokasta kokemusta uudesta luokasta, kyseessähän oli vasta kolmas kilpailu Junioreissa, Ovaska toteaa.

X30 Mini -luokassa Tomas Hassinen esitti hyviä otteita harjoituksissa, mutta pikkuvirheiden ja spinnauksien seurauksena pre-finaalissa sijoituksena oli luokan 15. Tomaksella oli käytössään vain yksi moottori, jota todennäköisesti vaivasi pieni tekninen ongelma.

– Tomas on jälleen kehittynyt ja hänen vauhtinsa alkaa olla hyvää. Erityisesti kisassa sattuneesta spinnauksesta sisuuntuneena hän alkoi paukuttaa lähes kärjen kierrosaikoja. Vielä kun saamme tason säilymään läpi kilpailun, niin hyvä tulee, virnistää Ovaska.

Kaasuttimien säädöissä oppimista

Ovaska toteaa, että tiimillä on yhä uusissa kaasuttimissa oppimista. Tasaisessa sarjassa kaasuttimen säätöjen merkitys on niin huomattava, että ilman niiden löytämistä menestys on erittäin vaikeaa. Urakkaa ovat lisäksi vaikeuttaneet eri maiden väliset erot polttoaineessa.

– Perusasetukset on helppo tehdä, mutta voittaakseen kuskien on kyettävä säätämään kaasutin kohdalleen radalla ja kokemuksen perusteella tämä kestää usean kilpailun ajan. Nyt muuttujana on ollut uuden kaasuttimen lisäksi erilaiset polttoaineet, eivätkä kansainväliset kilpailut muutenkaan ole helpoimpia paikkoja säätämisen harjoitteluun, pohtii Ovaska.

– Ja taso on kova, etenkin Senior-luokassa. Esimerkiksi luokan hallitseva maailmanmestari sijoittui täällä sijalle 13, Ovaska muistuttaa.

Tiimi päätti jättää kaluston vielä Belgiaan ja ajaa siellä yhden lisäkilpailun kotimaan kauden yhä epäselvästä alkamisajankohdasta johtuen.

– Jos kausi alkaa vasta 20. toukokuuta Kouvolasta, on kilpailutauko taas puolentoista kuukauden mittainen, eli alkutalvesta jatkunut ahkerointimme menisi hukkaan, Ovaska järkeilee.

Seuraavan kerran tiimin kuljettajat ovat viivalla 27.-29. huhtikuuta ajettavassa Benelux-maiden mestaruussarjan osakilpailussa, joka ajetaan Span radalla Belgias

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here