Kamux Oyj:n osavuosikatsaus: Liikevaihto laski ja oikaistu liikevoitto laski merkittävästi

Kamux Oyj:n alkuvuoden liikevaihto laski ja oikaistu liikevoitto laski merkittävästi. Tämä juttu on tiivistelmä Kamux Oyj:n osavuosikatsauksesta 1.1.—30.9.2024. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.kamux.com.

Sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei muuta mainita.

Heinä–syyskuu lyhyesti

  • Liikevaihto laski -0,8 % ja oli 280,2 milj. euroa (282,4)
  • Bruttokate laski -6,3 % ja oli 27,5 milj. euroa (29,4) eli 9,8 % (10,4) liikevaihdosta
  • Oikaistu liikevoitto laski -22,3 % ja oli 5,5 milj. euroa (7,1) eli 2,0 % (2,5) liikevaihdosta
  • Liikevoitto laski -39,0 % ja oli 4,2 milj. euroa (6,8) eli 1,5 % (2,4) liikevaihdosta
  • Myytyjen autojen määrä laski -4,5 % ja oli 18 484 autoa (19 364)
  • Vertailukelpoisten liikkeiden myynti laski -5,6 % (8,2)
  • Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos olivat 0,05 euroa (0,12)
  • Haasteet Ruotsissa jatkuivat

Tammi–syyskuu lyhyesti

  • Liikevaihto kasvoi 1,7 % ja oli 773,5 milj. euroa (760,5)
  • Bruttokate kasvoi 0,2 % ja oli 76,6 milj. euroa (76,4), mikä oli 9,9 % (10,0) liikevaihdosta
  • Oikaistu liikevoitto laski -12,7 % ja oli 10,9 milj. euroa (12,5) eli 1,4 % (1,6) liikevaihdosta
  • Liikevoitto laski -24,2 % ja oli 8,6 milj. euroa (11,3) eli 1,1 % (1,5) liikevaihdosta
  • Myytyjen autojen määrä laski -0,5 % ja oli 51 658 autoa (51 903)
  • Vertailukelpoisten liikkeiden myynti laski -2,1 % (1,3)
  • Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos olivat 0,08 euroa (0,18)

Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju:

”Kolmas vuosineljännes oli Kamuxille haastava. Kohtuulliset suoritukset Suomessa ja Saksassa eivät riittäneet kattamaan tehostettujen korjaavien toimenpiteiden Ruotsissa aiheuttamaa tappiota, ja lokakuussa olimme tilanteessa, jossa meidän piti laskea vuoden 2024 näkymiämme.

Liikevaihdossa jäimme vertailukaudesta, vaikka Suomen liikevaihto kehittyi hyvin ja Saksassakin liikevaihto kasvoi. Integroitujen palvelujen myynti kehittyi edelleen suotuisasti. Bruttokate laski vertailukaudesta Ruotsin negatiivisen kehityksen vuoksi. Saksassa bruttokate kehittyi positiivisesti ja Suomessa bruttokate oli edellisvuoden tasolla. Kolmannen vuosineljänneksen oikaistu liikevoitto heikkeni vertailukaudesta ja oli 5,5 milj. euroa (7,1 milj. euroa). Tammi–syyskuun operatiivinen rahavirta oli -12,1 milj. euroa (-2,3 milj. euroa), kun vuosineljänneksen loppua kohden Suomeen tehdyt tukkuostot nostivat varaston arvoa.

Suomessa olemme onnistuneet hyvin autojen keskihinnan nostossa, ja sähkö- ja hybridiautojen myynti on kasvanut merkittävästi. Valitettavasti perinteisesti vahva alueemme – edullisemmat ja pienemmät polttomoottoriautot – oli jäänyt liian pienelle huomiolle ja tämä heijastui Suomen volyymikehityksessä.

Ruotsissa korjaavat toimenpiteet ovat edenneet ja asetetut kontrollimenkanismit toimivat. Teimme vuosineljänneksen aikana organisaatiossa ja toimintatavoissa edelleen muutoksia, joiden seurauksena kappalemääräinen myyntimme laski tilapäisesti voimakkaasti ja kannattavuutemme heikkeni. Autokohtainen kannattavuus kehittyi tehtyjen muutosten ansiosta suotuisasti. Haasteista huolimatta uskomme edelleen, että tilanne paranee vuoden loppua kohden.

Saksassa etenemme oikeaan suuntaan, mutta kolmannen vuosineljänneksen suoritus ei ollut tyydyttävä. Autokohtainen kate kehittyi oikeansuuntaisesti, mutta kappalemääräinen myynti jäi edellisvuodesta osin vuosineljänneksen aikana suljettujen myymälöiden ja osin henkilöstövajeen vuoksi. Tiukennetuista kontrolleista huolimatta jouduimme Saksassa valitettavasti myös ostoihin liittyvän petoksen uhriksi. Jatkamme ostohenkilöstömme koulutukseen panostamista.

Olemme jatkaneet kuluneella vuosineljänneksellä omnichannel-strategiamme toteuttamista määrätietoisesti ja systemaattisesti. Secto Automotiven kanssa Suomessa solmittu yhteistyösopimus on hyvä esimerkki isommissa erissä ostamisesta, ja helpottaa Suomessa koettua autopulaa. Leasingyhteistyö on puolestaan hieno lisä yritysasiakkaiden palvelutarjontaan. Sectolta meille katsauskauden jälkeen siirtyneet myymälät Espoossa ja Vantaalla puolestaan vahvistavat asemaamme pääkaupunkiseudulla. Lisäksi olemme jatkaneet myymäläverkostomme optimointia, sekä myymälöidemme ja verkkopalvelumme päivittämistä uuden konseptimme mukaiseksi.

Tehostamis- ja säästötoimenpiteet ovat pääsääntöisesti edenneet suunnitelman mukaan. Myymäläverkostoon ja henkilöstöön liittyvät toimenpiteet ovat tavoitevauhdissa. Toimenpiteet autoihin liittyvien ennakko- ja jälkikulujen alentamiseksi ovat edenneet, mutta painopiste on vuoden vaihteessa.

Altti Väisänen aloitti kehitysjohtajana ja konsernin johtoryhmän jäsenenä katsauskauden päättymisen jälkeen lokakuussa. Altti keskittyy autoihin liittyvän presales-prosessin kehittämiseen, sekä yhtiön strategian jalkautukseen ja datatoimintoihin. Lisäksi ostimme lokakuussa ruotsalaisen Webcars Logistics AB:n.

Webcars on käytettyjen autojen ostoon, kuljetuksiin ja vientiin erikoistunut toimija, jolla on asiakkaita useissa Euroopan maissa. Myös Kamux on ollut Webcarsin asiakas. Webcarsilla on erinomaiset näytöt autojen menestyksekkäästä hankinnasta Ruotsissa, ja lisäksi heillä on toimivaksi ja kustannustehokkaaksi todettu logistiikkakonsepti, joten tämä kauppa vahvistaa kilpailukykyämme. Webcars jatkaa myös muiden asiakkaidensa palvelemista, ja uskomme sen volyymeissä olevan merkittävästi kasvupotentiaalia.

Haluan esittää lämpimät kiitokset kaikille kamuxlaisille hyvästä työstä haastavassa markkinassa. Kiitokset myös luottamuksesta kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme.”

Näkymät vuodelle 2024 (päivitetty 14.10.2024)

Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton olevan 15–17 miljoonaa euroa.

Kamux alensi näkymiään 14.10.2024. Aiemmin Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.

Katsauskauden jälkeiset merkittävät tapahtumat

Kamux tiedotti 7.11.2024 osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksista vuoden 2025 varsinaiselle yhtiökokoukselle. Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiön hallitukseen valitaan uudelleen sen nykyisistä jäsenistä Juha Kalliokoski, Terho Kalliokoski, Maren Kroll, Kati Riikonen, Harri Sivula ja Jaana Viertola-Truini, ja että Terho Kalliokoski valitaan uudelleen hallituksen puheenjohtajaksi ja Harri Sivula valitaan uudelleen hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Kamux Oyj:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2020 alkaen toiminut Antti Mäkelä on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä hallituksen jäseneksi tulevalla toimikaudella. Lisäksi osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiot ja valiokuntapalkkiot säilyvät nykyisellä tasolla.

Kamux tiedotti 14.10.2024, että se laskee vuoden 2024 näkymiään Ruotsissa kolmannella vuosineljänneksellä merkittävästi odotettua alhaisemmaksi jääneen myynnin ja sitä seuranneen liiketappion vuoksi. Kamux arvioi nyt vuoden 2024 oikaistun liikevoiton olevan 15–17 miljoonaa euroa. Aiemmin Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.

Lue tästä muita juttuja Kamuxista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän