Volkswagenin sähköinen mallisto jatkaa laajentumistaan. Nyt vuorossa on uusi Volkswagen ID.7 GTX. Aiemmin esitelty ID.7 Tourer GTX -farmarimalli saa nyt rinnalleen fastback-mallisen 250 kW (340 hv) tehoisen ja nelivetoisen ID.7 GTX:n. GTX-versiot ovat ID.-malliston suorituskykyisiä malleja ja ne vakiinnuttavat yhä enemmän asemaansa itsenäisenä Volkswagen-tuotebrändinä ikonisten GTI-mallien tyyliin.
Volkswagen ID.7 GTX on kuin tehty Suomen vaihteleviin olosuhteisiin ja ID.7 GTX ja Pro S -mallien myynti, niin fastback- kuin farmari-korimalleilla, alkaa Suomessa kesäkuussa.
Uusi Volkswagen ID.7 GTX
Volkswagen ID.7 GTX kiihtyy 0–100 km/h vain 5,4 sekunnissa. Yhdessä ID.7 GTX Tourerin kanssa uusi ID.7 GTX on tällä hetkellä Volkswagenin suorituskykyisin täyssähköauto.
Kiehtova ominaisuus on kahden sähkömoottorin välittömästi tuntuva sysäys, jolla 250 kW:n teho tulee saataville välittömästi. ID.7 GTX tuo voimansa vaivattomasti tielle sähköisen kaksoismoottorisen nelivedon ansiosta, jossa on sähkömoottori sekä etu- että taka-akseleilla.
Tämän suorituskykyisen mallin toimintamatka on lähes 600 km (WLTP). ID.7 GTX:n akku voidaan ladata jopa 200 kW:lla DC-pikalatausasemilla. Nopeimmillaan 86 kWh:n akku latautuu 10–80 prosenttiin vain 26 minuutissa.
ID.7 GTX – ulkoasu ja varustelu
Uusi ID.7 GTX on tunnistettavissa etu- ja takaosan erottuvan GTX-muotoilun ansiosta. Lisäksi fastback-mallissa on nyt huomattavan kattava vakiovarustelu.
Ulkoisia ominaisuuksia ovat uudet 20-tuumaiset Skagen-kevytmetallivanteet, joissa on timanttileikatut pinnat, ja IQ.LIGHT LED-matriisiajovalot, joissa on valaistut Volkswagen-logot edessä ja takana. Auton valot ovat ainutlaatuisia etuosan päiväajovalojen ansiosta, jotka on suunniteltu erityisesti GTX:lle.
Samaan aikaan sisätilojen ulkoasu on sekä sporttinen että hienostunut sellaisten ominaisuuksien ansiosta, kuten lämmitetyt istuimet, joissa on punaiset kontrastitikkaukset ja rei’itetyt GTX-tekstit istuinten selkänojassa.
Toinen GTX-spesifinen ominaisuus on monitoimiohjauspyörä, jossa on punainen koristelista ja punaiset tikkaukset. ID.7 GTX:n sisätila voidaan valaista yksilöllisesti 30-värisen tunnelmavalaistuksen ansiosta.
ID.7 Pro S ja ID.7 Tourer Pro S – 86 kWh 77 kWh:n sijaan
Tähän asti ID.7-mallit ovat olleet saatavilla yksinomaan Pro-versioina, joissa on 77 kWh akku. Uudet ID.7 Pro S -versiot – aivan kuten uudet ID.7 GTX mallit – on nyt varustettu vakiona 86 kWh:n akulla (bruttokapasiteetti: 91 kWh).
Toimintamatkat ovat siis huomattavasti pidemmät: uuden ID.7 Tourer Pro S:n toimintamatka on kasvanut lähes 700 km:iin (WLTP), kun taas ID.7 Pro S – fastbackin toimintamatka on jopa yli 700 km (WLTP). Tämä tarkoittaa, että molemmat ID.7 Pro S -versiot tarjoavat nyt saman verran toimintamatkaa kuin vastaavat polttomoottorilla varustetut autot.
Volkswagen ID.7 GTX, jonka elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 180 km/h, on varustettu sähköisellä kaksimoottorisella nelivetojärjestelmällä.
Yhdessä molemmat moottorit tarjoavat järjestelmätehoa 250 kW (340 hv) – 40 kW (54 hv) enemmän kuin takavetoisissa ID.7 Pro ja Pro S -malleissa. Taka-akselin (PSM) sähkömoottorin teho on 210 kW (286 hv) ja etuakselin sähkömoottorin (ASM) teho on 80 kW (109 hv).
Sähköisesti säädetty tehonjako etu- ja taka-akselin välillä toimii erittäin tarkasti ja viiveittä. Tämän ansiosta ajaminen on turvallista ja mukavaa myös huonoissa olosuhteissa. Nelivetoisen GTX-mallin perävaunun vetomassa on 1 200 kg. ID.7 GTX fastback-mallin tavaratila on 532 litraa.
Lue myös
Volkswagen ID.7 sai arvosanan ”erinomainen” ADAC-testeissä
Täyssähköinen farmarimalli Volkswagen ID.7 Tourer on hinnoiteltu ja myynti alkanut
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //